Cifrele date publicităţii astăzi de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA) certifică cele mai sumbre aşteptări ale comercianţilor. Cele 8.187 de vehicule comercializate în luna ianuarie a acestui an reprezintă doar o treime din volumul total al pieţei din aceeaşi lună a anului trecut. Chiar şi faţă de decembrie, când au fost comercilizate 15.096 unităţi, scăderea este drastică.

Scăderea cu 65% a pieţei totale din ianuarie 2009 faţă de aceeaşi perioadă din 2008, este rezultatul unor vânzări foarte slabe de:

  •  vehicule comerciale (-70,5%)
  •  autobuze (-71,6%),
  •  autoturisme (-63,9%).

Automobile Dacia a vândut luna trecută numai 1.908 unităţi, un rezultat aproape incredibil dacă avem în vedere că în decembrie 2008 aceeaşi marcă vindea 3.622 de unităţi, iar cu un an în urmă, în ianuarie 2008 erau comercializate 6.370 de unităţi.

  • Cel mai bine vândut model Dacia, în ianuarie 2009 a fost Sandero cu propulsorul de 1,4 litri şi 75 CP, acesta fiind urmat de Loganul sedan cu acelaşi motor, şi de Logan MCV cu propulsorul dieel de 1,5 litri care dezvoltă 70 CP.

Odată cu vânzările pe piaţa internă Dacia a raportat şi o scădere drastică a producţiei, de la 24.262 în prima lună a anului trecut la doar 8.775 în ianuarie 2009, precum şi o reducere a exportului de la 12.782 de unităţi la 8.242. Din fericire, începând cu jumătatea lunii februarie, comenzile masive din Germania, au mari şanse să readucă exportul pe un trend crescător.

Nici importatorii nu au avut motive de bucurie în ianuarie.

Obişnuiţi cu creşteri impresionante în prima parte a anului trecut, aceştia sunt acum nevoiţi să accepte o scădere a vânzărilor de autoturisme cu circa 59% faţă de prima lună din 2008. Din totalul de numai 5.465 de unităţi din import, marca Volkswagen a reuşit să comercializeze 918, fiind cea mai bine vândută marcă de import, dar cu un recul de 35,2% faţă de ianuarie 2008. Pe locul doi în topul vânzărilor se clasează, surprinzător, Hyundai cu 639 de unităţi în creştere cu 14,5%, iar pe trei se află Renault cu 570 de unităţi. Skoda a scăzut dramatic de pe locul unu pe patru cu vânzări de numai 546 de unităţi faţă de 1.946 cu un an în urmă.

Succesul, dacă poate fi numit astfel, mărcii Hyundai se observă şi în clasamentul pe modele. Micuţul i10, este liderul pieţei autoturismelor de import cu 271 de unităţi. Acesta este urmat, în ordine de Renault Clio (261 unităţi), Skoda Octavia (250 unităţi) şi Renault Megane (249 unităţi).

Este demn de luat în seamă şi faptul că ponderea motorizărilor diesel în piaţă a scăzut de la 47,4% la numai 41,4%, iar ponderea leasingului a fost, în ianuarie 2009, de numai 22%.

Volumul vânzărilor de autoturisme noi raportat de APIA pentru luna ianuarie, 7.110 unităţi, este mult mai mic decât cel al înmatriculărilor de autoturisme noi luate în evidenţă de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (13.815 unităţi). Cauza acestei diferenţe este înmatricularea multor vehicule achiziţionate în ultimele luni ale anului trecut abia în ianuarie 2009, precum şi achiziţionarea de maşini noi de la dealeri din alte state. De asemenea, conform DRPCIV, în ianuarie au fost înmatriculate în România 5.941 de autoturisme de ocazie. Este de aşteptat ca, drept urmare a clarificării cuantumului taxei pe poluare, în februarie, numărul înmatriculărilor de autoturisme second-hand să crească puternic. De asemenea, rezultatele din februarie, vor prezenta şi o creştere uşoară a vânzărilor de maşini noi prin comparaţie cu cele din ianuarie, din aceeaşi cauză.