Imediat după 2008, piața locală a hotelurilor de cinci stele a fost dată peste cap: scăderi rapide ale încasărilor, înghețarea investițiilor și mișcări strategice pentru acoperirea costurilor. Așa cum s-a întâmplat în fiecare sector al economiei. Din 2012, lucrurile s-au schimbat. Companiile-client ale hotelurilor de lux au reînceput să aloce bugete consistente pentru călătorii și să echilibreze balanța.

Punctual, luând ca reper piața hotelurilor de cinci stele din București, definită simplu ca o destinație de afaceri, este clar că vorbim de o destinație sezonieră, cu vârfuri ale vânzărilor primăvara și toamna. Iar cifrele vin să susțină acest lucru: vânzările au, în unele cazuri, creșteri de până la 50% în aceste perioade. Diferențele au devenit și mai vizibile anul trecut, când această piață s-a mai redresat, concomitent cu un avans al bugetelor pentru călătorii ale companiilor, un segment care înseamnă aproximativ 80% din businessul hotelurilor de cinci stele din Capitală.

„În 2013, lucrurile au intrat cât de cât într-o normalitate, companiile relaxând puțin bugetul călătoriilor angajaților. În acest mod, am asistat, anul trecut, la o revigorare a segmentului de călătorii individuale de business“, spune Meda Vasiliu, director de vânzări și marketing, JW Marriott Bucharest Grand Hotel.

Lucrurile se stabilizează

Această „normalitate“ ar putea fi tradusă și printr-un „început al unei perioade de stabilizare“, după cum spune Diana Popescu, owner și CEO al Hotel Epoque. Potrivit acesteia, sentimentul investitorilor s-a îmbunătățit, în general, iar acest lucru a influențat pozitiv bugetele pentru diverse evenimente corporate. Însă presiunea a rămas în continuare pe tarife, care nu au crescut semnificativ, în ciuda a ceea ce și-ar fi dorit hotelierii.

„În contextul reducerilor de bugete de evenimente și grupuri, companiile au așteptări foarte mari în ceea ce privește calitatea serviciilor oferite de hotelurile de cinci stele, solicitând însă tarife la nivelul de patru stele. Este foarte greu să asiguri calitatea dacă reduci foarte mult tariful, dar nu toți jucătorii din piață înțeleg acest lucru, riscul erodării tarifelor fiind foarte ridicat în acest caz“, compleatează Meda Vasiliu. Mai mult, aceasta consideră că principala provocare a anului 2014 „și a celor ce vor urma“ o reprezintă aducerea tarifelor de cazare și evenimente la nivelul de acum cinci-șase ani. „În contextul în care piețele internaționale și-au revenit, ar trebui să vedem efectul și în București, prin prisma creșterii tarifelor față de anul precedent“, mai spune Meda Vasiliu.

București, destinație turistică

Nu e de mirare că, potrivit lui Stefan Frank, manager general al hotelului InterContinental din București, hotelierii fac eforturi pentru promovarea Capitalei ca destinație turistică. „În 2013, piața a fost în general stabilă, dar marea diferență a fost reprezentată de Festivalul Internațional George Enescu. Pentru noi, acest eveniment a avut ca rezultat o creștere a veniturilor în septembrie, comparativ cu anul precedent. Mai mult decât atât, am reușit să creștem gradul de ocupare pe timpul lunilor de vară și datorită numărului în creștere al turiștilor care au venit în București“, spune Stefan Frank. În opinia sa, imaginea țării și a orașului constituie încă o provocare, în special atunci când Bucureștiul se află în competiție cu alte orașe europene, pentru evenimente internaționale.

Câteva repere

  • 2014 este considerat un an de creștere pentru industria hotelieră de lux, cu estimări de 10%-20%;
  • 80% din businessul hotelurilor de 5 stele e generat de clienții corporate;
  • 50% este creșterea înregistrată în unele perioade de sezon, pentru hotelurile de lux din Capitală.

 2013 a reprezentat începutul unei perioade de stabilizare, sentimentul investitorilor, în general, s-a îmbunătățit, ceea ce a influențat pozitiv bugetele de călătorie.
Diana Popescu,  owner și CEO al Hotel Epoque