Organizat pina la 31 decembrie a.c., jocul avea drept scop promovarea noilor produse create de L’Oreal prin intermediul unui concurs desfasurat on-line. Au fost puse la bataie 50 de aparate-lector DVD si 20 de computere multimedia. Hackerii si-au facut simtita prezenta. Cu doar citeva zile iainte de icheiere, concursul a fost dat peste cap. Oficial, L’Oreal evita sa spuna ca a fost mina piratilor. Solicitati de Capital, reprezentantii departamentului de presa si-au exprimat regretul de a informa ca „L’Oreal Paris nu doreste sa comenteze pe tema concursului L’Odyssee 2001”.
Grupul producator de cosmetice a trimis un mail participantilor din ziua de 27 decembrie a.c. prin care ii informa cu regret ca „nu sunt efectiv cistigatori”. Publicatia on-line Journal du Net cita, i numarul din 29 decembrie 2000, surse din interiorul L’Oreal: „A fost un asalt („bug”) i ziua de marti, 27 decembrie a.c., dar noi nu cunoastem exact detaliile tehnice. De fapt, concursul este i itregime girat tehnic de o agentie externa, dar care face parte integranta din site-ul nostru. Departamentul nostru juridic si cel de consum analizeaza aceasta problema”.
Firmele se abtin de la comentarii
Agentia externa i chestiune, ComTel, firma specializata i web-marketingul operational, a fost asaltata de circa 500 de participari i cursul celor patru ore, fiecare cistigatoare. La scurt timp, a trimis un mail de scuze (ne-)fericitilor cistigatori, pentru a-i preveni de incidentul tehnic care a produs aceasta neregula la nivelul jocului, relateaza Journal du Net. Contactata prin e-mail de revista Capital, compania ComTel nu a trimis nici un raspuns.
Journal du Net precizeaza isa ca problema tehnica a fost cauzata, i fapt, de hackeri. Publicatia il citeaza i acest sens pe Emmanuel Fauvet, responsabil tehnic la ComTel. „Pagina programului de joc a fost modificata de cineva extern, care a schimbat sistemul de tragere la sorti”. Conform aceleiasi surse, peste 500 de persoane au devenit (ne-) cistigatori.
Prin intermediul unui cal troian, cineva a reusit sa patrunda i dispozitivul tehnic si sa schimbe liniile de cod. in locul tragerii la sorti, oricine a intrat pe site a devenit dintr-o data cistigator. Mai mult decit atit, fiecare utilizator a tras lozul cel mare de cite ori a vrut. in ciuda tuturor eforturilor, responsabilii ComTel nu au reusit sa identifice piratul, itrucit nu a ramas nici o urma a actiunii sale. „Am mai avut de-a face cu tentative de piratare, dar nimeni nu a reusit sa treaca. De data aceasta, cineva a patruns. Pe Internet, nimeni nu este ferit de de un cal troian sau de alte atacuri”, adauga Emmanuel Fauvet de la ComTel, conform Journal du Net.
Cum i-ar putea acum identifica pe cei de buna-credinta si cei care au profitat de prilej pentru a multiplica biletele cistigatoare utilizind mai multe adrese de mail?
Un jucator a cistigat de 70 de ori
Journal du Net citeaza surse din interiorul L’Oreal: „incercam sa distingem „concuristii” de jucatorii de buna credinta… Deocamdata, le-am trimis un pachet de produse tuturor celor care ne-au indicat adresa postala, la mesajul nostru de scuze. Este o prima etapa. Dupa aceea vom vedea daca persoanele de buna-credinta nu sunt prea numeroase si vom face tot posibilul sa remediem eroarea. Nu va fi probabil un DVD, dar, cu siguranta, o recompensa comerciala. Pe de alta parte, L’Oreal invoca articole din Regulamentul de participare la concurs, care stipuleaza modul i care sunt desemnati cistigatorii: conform „momentelor cistigatoare” stabilite i termeni de an/ luna/zi/ora iainte de concurs si apoi extrase aleatoriu.
Or, i ziua cu pricina nu era programat nici un astfel de moment cistigator. Prin urmare, regulamentul, asumat de fiecare participant, nu a fost respectat, lasa sa se iteleaga reprezentantii L’Oreal, i mesajul trimis participantilor. Pe site-ul Peekaboo (https://peekaboo.free.fr), dedicat concursurilor on-line, discutiile cu privire la Odyssee 2001 s-au intensificat. De la pontul „Concursul L’Oreal – Repeeeeede!” si raspunsurile de multumire, tonalitatea s-a schimbat treptat: „Suntem prea multi pentru numarul DVD-urilor puse i joc”, „L’Oreal – Epilog?”, „Traiasca publicitatea deghizata!”, „Stupid!!!”, „Am un avocat pentru L’Oreal”.
Majoritatea participantilor si-au exprimat dezamagirea. O parte dintre acestia au anuntat ca vor apela la instanta. Nu sunt sanse, atentioneaza J.V.H, avocat, la aceeasi adresa de discutii, pe site-ul Peekaboo: „Eu isumi sunt avocat si nu putem face nimic contra celor de la L’Oreal din simplul motiv ca agentia-web (ComTel) avea raspunderea pentru organizarea tehnica a concursului”.
Alti participanti atentioneaza asupra articolelor din Regulament, care, i anumite conditii, permit L’Oreal sa anuleze, pur si simplu, concursul. De altfel, cunoscuta firma a decis sa acorde participantilor compensatii constind i cite un set de produse L’Oreal.
Un utilizator cu pseudonimul Wolnic marturiseste, i forumul Peekaboo, ca a jucat i ziua „norocoasa” de 70 de ori: de citeva ori pentru el, restul, pentru persoane din anturaj.    

Extrase din mailul trimis de l’oreal participantilor
Doamna, Domnule,
V-ati conectat la serverul nostru i ziua de 27 decembrie 2000, pentru a participa la concursul 2001 L’Odyssee L’Oreal de La Beaute. Ca urmare a unui incident independent de vointa noastra, toti participantii au fost indicati cistigatori i acea zi, desi nu era iregistrat, pentru acea data, nici „un moment cistigator” (instant gagnant), conform celor stabilite i prealabil.
Ne pare sincer rau pentru acest incident, dar dupa verificari, conectarea dumneavoastra nu este cu adevarat cistigatoare.
Regulamentul concursului, la articolul 5: Cele 70 de obiecte puse i joc fac obiectul „momentelor cistigatoare”, specificate i forma „luna/zi/ora/minut”. Acestea au fost i prealabil alese i mod aleatoriu si au fost repartizate pe toata durata desfasurarii concursului.
Primul apel cistigator sau prima conectare i perioada considerata „cistigatoare” va fi singurul cistigator efectiv al perioadei, cu conditia sa raspunda corect la itrebarea adresata. in cazul i care nici un apel sau nici o conectare cu raspuns corect la itrebare nu s-a facut i aceste perioade, premiul aferent nu va fi nici cistigat, nici repus i joc.
Articolul 17: Participarea la acest joc implica acceptarea pe deplin si fara rezerve a acestui regulament”. (…)
Regretind acest incident, 2001 L’Odyssee L’Oreal Beaute va avea i curind placerea de a va trimite un colet de produse L’Oreal Paris.
Prin urmare, va rugam sa ne confirmati adresa voastra postala.
inca o data, ne cerem scuze si speram sa nu purtati pica firmei L’Oreal Paris, a carei responsabilitate nu a fost angajata.
Cu cele mai bune sentimente,
2001 L’Odyssee L’Oreal de la Beaute