Criză la Boeing. Dave Calhoun primește și compensații sub formă de acțiuni

Boeing a comunicat că o proporție semnificativă a compensației acordate CEO-ului Dave Calhoun constă în acțiuni. Este de menționat că valoarea lor a înregistrat o scădere în urma incidentului în care s-a desprins un panou de ușă la un avion 737 MAX 9, petrecut în luna ianuarie.

Conform unei declarații a companiei într-un document de reglementare, valoarea totală ajustată a compensației lui Calhoun pentru anul 2023 se ridică la 24,8 milioane de dolari.

Acțiunile Boeing au înregistrat o scădere de aproximativ 30% în cursul acestui an, ca urmare a preocupărilor legate de calitate din partea autorităților de reglementare și a clienților. Aceste preocupări au fost accentuate de incidentul din 5 ianuarie, când un avion 737 MAX 9 al operatorului Alaska Airlines a fost implicat într-un incident.

În ciuda acestor probleme, documentul nu face mențiunea unui pachet de compensații de plecare pentru Calhoun, care a anunțat public pe 25 martie că își va da demisia până la finalul lui 2024.

Conform declarației companiei, în 2022, el a fost compensat cu un total de 22,6 milioane de dolari.

Documentul indică faptul că plățile potențiale de pensionare ale lui Calhoun au fost estimate la peste 44 de milioane de dolari la sfârșitul anului 2023.

Producția avioanelor 737 MAX a înregistrat o descreștere în ultimele săptămâni, pe fondul intensificării verificărilor din partea autorităților de reglementare din SUA în fabrică, iar compania producătoare de avioane depune eforturi pentru a îmbunătăți calitatea.

Airbus, principalul concurent european, și-a consolidat poziția dominantă pe piața avioanelor de tip single aisle (cu un singur culoar).

Dave Calhoun
Dave Calhoun / SURSA FOTO: boeing.com

Plecarea lui Dave Calhoun este precedată de o schimbare a echipei de management

Ca urmare a crizei, s-a produs o restructurare semnificativă în conducerea companiei, întrucât Larry Kellner, președintele consiliului de administrație al Boeing, și Stan Deal, responsabilul diviziei de avioane comerciale, au demisionat și ei.

Stephanie Pope a fost desemnată să preia funcția de șef al operațiunilor, înlocuindu-l pe Stan Deal.

În comunicatul adresat acționarilor vineri, noul președinte al consiliului de administrație, Steve Mollenkopf, a transmis:

„Promit că eu personal şi consiliul nu vom lăsa o piatra nerăsturnată în eforturile noastre de a duce această companie acolo unde trebuie să fie”, a spus Mollenkopf.

În 2023, Calhoun a primit o compensație de 5 milioane de dolari, renunțând la opțiunea de a fi luat în considerare pentru bonusul său de 2,8 milioane de dolari, o scădere față de suma de 7 milioane de dolari, pe care a primit-o în 2022.

Conform documentelor anterioare, se constată că în ultimii trei ani, Calhoun nu a primit niciun bonus. În 2023, Deal a primit un salariu efectiv de 2,6 milioane de dolari, iar compensația sa totală a crescut cu 42% până la 12,5 milioane de dolari, deși Boeing estimează că valoarea reală este de 9,7 milioane de dolari.

În acest an, Consiliul de Administrație al Boeing a hotărât că valoarea premiilor pe termen lung acordate directorilor executivi va fi redusă proporțional cu scăderea prețului acțiunilor companiei, începând de la momentul desprinderii panoului de ușă și de la data atribuirii acestor premii în 2024.

Calhoun va primi un premiu în valoare de 13,25 milioane de dolari în 2024

Ca urmare a acestei ajustări, premiul lui Calhoun va avea o valoare de 13,25 milioane de dolari în 2024, față de ținta anterioară de 17 milioane de dolari. Comparativ, în anul precedent, premiul său fusese de 21,25 milioane de dolari.

În urma a două tragedii separate care au implicat avioane 737 MAX în 2018 și 2019, soldate cu pierderea a 346 de vieți, Boeing a revizuit politicile de compensare ale directorilor săi, punând accentul pe siguranță și calitate.

În anul 2024, pentru avioanele comerciale Boeing, se va acorda o prioritate de 60% siguranței și calității în determinarea stimulentelor anuale, în comparație cu o pondere de 40% acordată performanței financiare.

În ceea ce privește premiile de stimulare pe termen lung pentru executivii Boeing, se vor introduce noi criterii. Spre exemplu, necesitatea unui sondaj privind cultura angajaților pentru evaluarea managementului siguranței.

În luna februarie, un comitet de experți în domeniul managementului siguranței a observat o discrepanță între conducerea Boeing și angajați în ceea ce privește cultura siguranței.

Rosanna Weaver, care ocupă poziția de director pentru justiție salarială și compensație executivă la organizația de susținere a acționarilor As You Sow, a exprimat opinia că Boeing acționează în direcția corectă prin recompensarea siguranței, deși astfel de inițiative ar fi trebuit să fie implementate cu prioritate.