Este cunoscut faptul ca insectele au capacitatea de a deveni imune la un anumit tip de insecticid, la scurt timp dupa ce acesta si-a dovedit eficienta. Din acest motiv, insecticidele sunt permanent adaptate momentului, ceea ce presupune o serioasa munca de cercetare, retete noi, formule imbunatatite si investitii substantiale, pe care nu le pot sustine decat marii producatori mondiali. In umbra acestora insa, mici „intreprinzatori” de pe toate meleagurile au dezvoltat o infloritoare industrie de profil, intrecandu-se in oferte care mai de care mai tentante pentru bugetele sarace.
De foarte multi ani, Romania este un paradis pentru comerciantii care promoveaza insecticide generice (fara marca, provenienta dubioasa, eficienta scazuta, unele chiar toxice, dar ieftine), astfel ca ponderea acestora pe piata este covarsitoare. Un sondaj efectuat in mai multe magazine bucurestene, inclusiv supermarketuri, arata ca cei care respecta normele de protectie a consumatorului pot fi numarati pe degete. Importatorul sau distribuitorul este adeseori anonim, chiar in cazul unor produse renumite, cum ar fi Flit (ARE) sau Spira (Zobelle), aspect pe care l-am sesizat si in urma cu doi ani, intr-un articol cu acelasi subiect. Singura diferenta fata de 1999 este ca oferta de produse pirat a crescut simtitor, ceea ce poate fi un indiciu atat al nivelului de trai, cat si al celui de informare a romanilor.
Insectifugele au vanzari mici
Piata este segmentata in cateva categorii mari, in functie de destinatia insecticidului. Astfel, putem distinge gama produselor utilizate impotriva insectelor zburatoare (muste, tantari, viespi), a insectelor taratoare (gandaci de bucatarie, furnici), precum si cea de insecticide universale. Exista, de asemenea, produse speciale impotriva moliilor, dar si insectifuge (repelente), acestea din urma fiind creme, lotiuni si spray-uri care se aplica direct pe piele sau alt gen de produse, care nu omoara, dar indeparteaza insectele.
Piata mai poate fi impartita si in functie de modul de prezentare si functionare a produsului: aerosol, electric (lichid si pastile) si alte tipuri (hartia de muste, naftalina, capcanele pentru gandaci sau furnici etc.).
Sezonalitatea acestor produse este evidenta. Astfel, in numai patru luni, adica in perioada mai – august, s-a comercializat 41,2% din volumul total de 3,9 milioane unitati vandute in anul 2000. Fata de 1999, in 2000 a crescut segmentul de piata al insecticidelor specializate, respectiv al celor destinate combaterii fiecarei grupe de insecte in parte. In schimb, categoria repelente detine in continuare sub 1% din piata, publicul larg nefiind inca familiarizat cu acestea. Lipsa unor campanii de informare care sa releve avantajele lotiunilor aplicate pe piele se reflecta in nivelul scazut al vanzarilor. Astfel, anul trecut, societatea Farmec din Cluj – Napoca a renuntat la brandul Body Guard, fabricat sub forma de spray si crema, sesizand ca piata romaneasca nu este pregatita pentru produse de acest gen.
Marii producatori pot schimba piata
Dintre insecticidele de marca, anul trecut, ca si in cei precedenti, cele mai vandute au fost produsele Raid ale companiei Johnson Wax. Este vorba de insecticide ecologice, care nu dauneaza mediului inconjurator si care sunt specializate pe solutionarea fiecarei probleme in parte. Pentru perioada martie 1999 – februarie 2000, SC Johnson Wax a avut o cota de piata valorica de 26,57% din intreaga piata a insecticidelor.
Conform companiei MEMRB Romania, la o distanta aproape insesizabila (0,3 procente) fata de liderul de piata, se situeaza societatea Interstar Chim, care comercializeaza gama Mr. Agres sub forma de spray (doua tipuri), aparat electric, pastile, naftalina si capcane.
Sara Lee este un alt jucator important pe piata, prezent in Romania din 1999 prin intermediul firmei Safilar din Arad, cu gama Catch: doua tipuri de spray, aparat impotriva tantarilor cu trei tipuri de pastile, trei tipuri de spirale impotriva tantarilor si aparatul cu lichid (si rezerva) Catch Intelligente. In acest an, Safilar a introdus pe piata locala doua noi produse din gama Catch: Micro Tech si Cedar Oil Antimolii. Aceeasi societate comercializeaza marca Evercid – spray universal produs in Italia de firma Everton.
Farmec SA produce brandurile Insecticid Universal si Moli Mor, cel de-al doilea inregistrand vanzari mai mari decat primul, ceea ce reflecta orientarea populatiei catre produsele specializate.
Gama Baygon – 10 produse cu destinatii diferite – apartinand concernului german Bayer AG, este foarte cunoscuta consumatorilor. Ca si insectifugul Autan (spray, lotiune, crema, stick), este omologata in Romania.
Din punct de vedere al volumului vanzarilor, piata insecticidelor a fost ascendenta in ultimii ani, datorita atat cresterii temperaturii medii anuale, cat si a conditiilor specifice de locuit din majoritatea blocurilor din Romania. Desi in prezent, din cauza puterii de cumparare, produsele ieftine se vand cel mai bine, tendintele pe termen mediu vizeaza constientizarea consumatorilor. Acest lucru se va reflecta prin optiunea pentru marci internationale, pe baza de piretroizi, adica produse cu eficacitate maxima in combaterea insectelor daunatoare, dar netoxice pentru oameni si animale.
Cote de piata ale producatorilor de insecticide pentru anul 2000 (valoric)
Firma (produsele) Ponderea (%)
Johnson Wax (Raid, Off!) 26,7
Interstar Chim (Mr. Agres) 12,1
Kozmo (Killtox, Bon Tox) 8,1
Zobelle (Spira) 8,0
A.R.E. (Flit) 9,2
Farmec (Universal, Moli-Mor, Body Guard) 7,5
Sara Lee (Catch) 5,4
Yplon (Cobra) 2,4
Bayer AG (Baygon, Autan) 2,4
Hilal Kosm Chimia (Hurtox) 1,5
Ozturk Ilac (Atoks, Eutox, Ensekta) 1,5
Altii 15,2