Spania este una dintre ţările europene dependente de industria auto, iar Vigo, cel mai mare oraş din Galicia, asigură a şasea parte din producţia totală de autovehicule.

În acest oraş cu o populaţie aproape egală cu cea a Braşovului, uzina francezilor de la PSA construieşte anual aproximativ 550.000 de maşini. Conform Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), aproximativ 7% din spanioli lucrează în industria constructoare de maşini sau de componente auto, acest sector asigurând 26% din totalul exporturilor. În cele 11 fabrici auto ale Spaniei au fost produse, anul trecut, 2,9 milioane de vehicule, cu 4% mai multe decât în 2006.

Pornind de la aceste cifre impresionante, am încercat să desluşim măcar o parte din secretul succesului industriei auto spaniole, vizitând fabrica grupului francez PSA Peugeot Citroën de la Vigo, cel mai mare producător din zonă. Încă de la intrare, ochilor curioşi ai vizitatorilor li se dezvăluie o imagine impresionantă. Hale pline până la refuz cu subansambluri şi linii de montaj mărginite de zeci de roboţi care se mişcă aparent haotic, vehicule noi care sunt urcate repede în transportoare şi câţiva oameni care se pierd rapid în imensitatea atelierelor. Remarcabile mai sunt curăţenia şi liniştea incredibilă. Deşi speram să putem sta mai mult între oameni, gazdele au insistat să parcurgem întregul traseu al vizitei într-un vehicul „care vă asigură protecţia“. Aveam să înţeleg mai târziu de ce aveam nevoie de această protecţie.

Amintiri despre trecut

87-10359-20vigo2.jpgOdată cu intrarea în prima hală, cea în care presele transformă foliile de metal în uşi, aripi sau capote, orice comparaţie cu uzina Automobile Dacia de la Mioveni a devenit aproape imposibilă. Şi asta, în ciuda faptului că la Mioveni au fost aduse utilaje noi, iar fabrica a fost modernizată. Cei 9.700 de angajaţi de la Vigo sunt scumpi la vedere, locul lor fiind, de cele mai multe ori, luat de roboţi. Părţi componente ale modelelor Citroën Berlingo, C4 Picasso, Xsara Picasso sau Peugeot Partner ies de la presă într-un ritm susţinut şi sunt stivuite rapid.

Urmează zona de asamblare. Ghidul nostru repetă de mai multe ori faptul că cele 66 de hectare pe care se întinde întreaga uzină ar fi fost insuficiente dacă liniile de producţie nu ar fi fost aşezate pe trei niveluri. Jos, zeci de roboţi verifică, mută, sudează sau lipesc elementele de caroserie. Deasupra, o linie transportoare „plimbă“ părţile asamblate către baia de grunduire şi, mai apoi, către vopsitorie. Şi, de parcă nu era de ajuns, la nivelul trei se află laboratoarele de verificare a subansamblurilor şi alte linii transportoare. Acolo unde lucrează cei 360 de roboţi, personalul este foarte redus. Doar câţiva tehnicieni pot fi zăriţi printre milioanele de scântei care zboară în toate părţile. Acum am înţeles de ce aveam nevoie de protecţie.

Asamblarea finală, locul unde maşinile prind în sfârşit contur, este spaţiul în care se află cei mai mulţi angajaţi. Pe o distanţă de câteva sute de metri, caroseriile vopsite sunt burduşite cu echipamente. Motoare, roţi, scaune sau blocuri optice, volane, elemente de bord şi accesorii de design, toate acestea sunt instalate şi verificate manual în numai câteva minute. Rezultatul? Peste 2.100 de vehicule au ieşit zilnic în 2007 pe poarta fabricii din Vigo. Anul trecut, aproape 550.000 de maşini au plecat către pieţele din Europa, Africa, Asia sau America de Sud.

Pentru a avea totuşi un termen de comparaţie pentru acest mamut mecanic care este fabrica de la Vigo nu trebuie decât să adaug că în uzina Dacia de la Mioveni, desfăşurată pe 62 de hectare, aproape egală cu fabrica PSA, cei 13.000 de angajaţi sunt ajutaţi de numai doi roboţi, iar producţia zilnică atinge în acest an doar 1.300 de vehicule.

Gamă completă de comerciale

87-10360-20_auto_04.jpgPSA Peugeot Citroën va avea, începând cu luna aprilie, cea mai bogată şi mai tânără gamă de vehicule comerciale uşoare din Europa. Nici concurenţii de la Renault şi nici partenerii de la Fiat nu au în acest moment o ofertă care să includă o paletă atât de largă de vehicule. Tocmai pentru a susţine aşa numita ofensivă în zona comercialelor, atât de lăudată de preşedintele PSA Christian Streiff, odată cu vizita la fabrica din Vigo au fost prezentate şi noile Peugeot Partner şi Citroën Berlingo, care vor intra în vânzare în această primăvară. Pe lângă aceste două modele, gama Peugeot mai cuprinde micuţul Bipper, Partner Origin (versiunea veche şi ceva mai mică a noului model), Expert şi Boxer, iar Citroën va avea în acest an pe piaţă Nemo, Berlingo First, noul Berlingo, Jumpy şi Jumper.

Investiţii

218 milioane de euro a investit grupul PSA la Vigo pentru dezvoltarea noilor Partner şi Berlingo, la care se adaugă 108 milioane destinate furnizorilor. Pentru comparaţie, Renault a investit la Dacia pentru dezvoltarea modelelor VAN şi MCV doar jumătate, adică 110 milioane de euro.

TRANŞANT

CHRISTIAN STREIFF: „Nu investim în România“

87-10361-christianstreiff.jpgPreşedintele PSA consideră că ţara noastră nu reprezintă o prioritate în planul de investiţii al grupului. „În Est avem fabrici în Cehia şi Slovacia, construim încă una în Rusia. La Târnava chiar putem creşte producţia dacă este necesar. Nu exclud însă un nou amplasament dacă zona o va cere. Pentru România nu avem planuri imediate de investiţii“, ne-a declarat Streiff, iar Laurent Cicolella de la departamentul de comunicare al companiei a adăugat că „PSA nu are nevoie de o nouă fabrică în Europa, priorităţile fiind China, America de Sud şi Rusia“.

Cu toate acestea, România va beneficia în curând de o nouă strategie de vânzări. Jean-Phillipe Collin, CEO al mărcii Peugeot, a declarat că „ne gândim serios la deschiderea unei reprezentanţe directe în România până în 2010“. Această mişcare vine ca urmare firească a preluării activităţilor de reprezentare a mărcii Citroën de către o reprezentanţă a producătorului anul trecut. O altă informaţie interesantă este neimplicarea PSA în lupta din zona low-cost. „Nu este o prioritate pentru noi. Este parte a strategiei în anumite zone precum China sau Brazilia, dar noi mizăm în Europa pe creşterea calităţii modelelor noastre. În zona low-cost, marjele sunt foarte mici, iar această nişă din piaţă scade rapid chiar şi în state precum China, Brazilia sau Rusia“, a menţionat, pentru Capital, Christian Streiff (foto).