Preşedintele francez Emmanuel Macron își dorește să obțină sprjinul cancelarului german, Olaf Scholz, cu scopul de apune în aplicare un plan care să ajute producătorii europeni de automobile să concureze cu rivalii din SUA şi China. Anunțul a fost făcut după ce preşedintele SUA, Joseph Biden, a anunţat subvenţii pentru automobilele electrice produse în America de Nord, a relatat Bloomberg.

Parisul şi Berlinul sunt de acord că Uniunea Europeană trebuie să facă mai mult pentru a promova industriile naţionale, susţin oficialii din cele două capitale intervievaţi de sursa citată.

Franța și Germania au convenit asupra unui punct de vedere comun

Într-un interviu acordat, miercuri, 26 octombrie, pentru France 2, după întâlnirea dintre cei doi șefi de stat, Emmanuel Macron a spus că au convenit asupra unui punct de vedere comun, potrivit căruia subvenţiile acordate de UE pentru achiziţionarea de automobile ar trebui să fie utilizate numai pentru vehiculele produse în Europa.

„Avem China şi SUA care îşi protejează industriile lor, în timp ce Europa rămâne deschisă. Trebuie să schimbăm acest lucru. Franţa şi Germania trebuie să rămână apropiate pentru că suntem prea deschişi, pentru că mulţi din constructorii noştri vând foarte multe vehicule în China şi nu vor ca lucrurile să se închidă”, a declarat Emmanuel Macron pentru sursa citată. Potrivit unei surse apropiate cancelarului german, Scholz este de acord cu acest punct de vedere.

Proiectul Buy European Act este de perspectivă pentru țările UE la momentul de față

Șeful statului francez a militat încă din 2017 pentru ceea ce a numit el Buy European Act pentru achiziţiile publice, care urma să vizeze companiile care realizează mai mult de jumătate din producţia lor în blocul comunitar. Însă, într-un final, Macron a fost obligat să renunţe la această idee, pentru că Bruxelles-ul s-a opus propunerii. Nici Germania nu a fost de acord de teama consecinţelor pentru schimburile sale comerciale cu China şi SUA.

Între timp, pandemia de Covid a scos în evidență dependenţa Europei de lanţurile de aprovizionare din străinătate. Respectiv, UE a diminuat o parte din normele privind ajutoarele de stat, ceea ce înseamnă Bruxelles-ul ar sprijini acum noi iniţiative destinate protejării companiilor de concurenţă.

Cu toate acestea, reluarea proiectului Buy European Act, de data aceasta, ar putea să fie anevoioasă, chiar dacă şi Germania susține inițiativa. Ar putea fi nevoie de renegocierea acordurilor de liber schimb, iar iniţiativa ar putea să nu fie în concordanță cu actualele norme UE sau cu acordurile convenite în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului.