Fostul ministru liberal al Fondurilor Europene Marcel Boloş a fost numit consilier onorific al premierului Nicolae Ciucă şi va urmări implementarea proiectelor care se vor derula prin PNRR. Având în vedere importanţa PNRR, nu este exclusă înfiinţarea unei structuri speciale în cadrul Cancelariei premierului.

Surse guvernamentale au afirmat, marţi seară, că fostul ministru liberal al Fondurilor Europene Marcel Boloş a fost numit consilier onorific al premierului Ciucă. Decizia de numire nu a fost încă publicată în Monitorul Oficial.

Fostul ministru ar urma să monitorizeze implementarea proiectelor

Boloş ar urma să se ocupe de monitorizarea implementării proiectelor care se vor derula prin PNRR. Sursele citate au precizat că, având în vedere importanţa PNRR, nu este exclusă înfiinţarea unei structuri speciale în cadrul Cancelariei premierului care să urmărească atingerea ţintelor din PNRR şi derularea proiectelor.

Marcel Boloş a fost ministru al Fondurilor Europene în Guvernul Orban, însă portofoliul său a fost preluat de USR, prin Cristian Ghinea, în guvernarea PNL-USR-UDMR.

În 17 iunie, ministrul Proiectelor Europene de la acea dată Cristian Ghinea a afirmat că Marcel Boloş a făcut un PNRR care nu ar fi fost luat niciodată în serios de Comisia Europeană.

„Marcel Boloş a făcut un PNRR care nu ar fi fost luat niciodată în serios de CE: cu 9% verde şi 4% digital (faţă de 37% şi 20% cât prevede regulamentul). În general vorbind, te poţi pretinde profesionist dacă citeşti regulamentele pe care trebuie să le aplici”, scria atunci pe Facebook Cristian Ghinea.

Ce spunea recent Marcel Boloș despre PNRR?

Într-o postare recentă, fostul ministru vorbea despre importanța fondurilor europene ce se află la dispoziția țării noastre prin PNRR. Acesta puncta că este cale lungă de la „programe și plan, până la proiecte și rezultate”, iar deciziile trebuie să fie pragmatice.

„Suntem într-o perioadă cu decizii importante în ceea ce privește dezvoltarea României. România are la dispoziție fondurile europene din cadrul viitoarelor programe operaționale și din cadrul PNRR, finanțat prin intermediul Mecanismul de Redresare și Reziliență.
De la programe și plan, până la proiecte și rezultate în cadrul acestora este cale lungă, iar deciziile luate cu privire la construirea mecanismelor financiare și de implementare ale fondurilor europene în perioada următoare trebuie să fie pragmatice, iar soluțiile aplicabile.

Fondurile europene clasice, pe care le cunoaștem cu toții din programele operaționale, sunt diferite față de cele din PNRR, doar din perspectiva mecanismelor de decontare ale statului membru de către Comisia Europeană a resurselor financiare (finanțarea este bazată pe rezultate, nu pe cheltuieli), în schimb gestiunea și implementarea fondurilor implică același tip de resurse angrenate în aceste mecanisme – experți în evaluare și selecție, experți pentru verificarea achizițiilor, experți financiari, experți de monitorizare etc. Oare are România suficienți experți? Oare ei se află doar în ministere? Oare acestea au capacitatea administrativă pentru a se ocupa de gestiunea fondurilor europene ce le-au fost alocate prin PNRR? Este descentralizarea o soluție?”, scria Marcel Boloș săptămâna trecută într-o postare pe Facebook.