Conform oficialului, această estimare optimistă nu este legată neapărat de performanțele producătorilor ci de o ușoară revigorarea a economiei și de continuarea programului „Rabla”. Pe de altă parte, însă, Nensen a menționat ca factori cu influențe negative pentru acest an, creșterea TVA și măsurile de austeritate ale Guvernului.
„Aceasta este cea mai bună estimare a noastră. Creșterea poate fi mai mare sau mai mică însă, cu datele actuale, asta credem că se va întâmpla”, a declarat directorul general al CNV în cadrul unei conferințe de presă care a avut ca scop lansarea unui parteneriat între Ford și Unicredit Leasing.
Statisticile APIA sunt greșite
Datele actuale la care se referă Henrik Nensen sunt, conform acestuia, cifrele de înmatriculări date publicității de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), și nu cele ale Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) deoarece acestea din urmă includ și multe unități exportate de comercianți.
„E adevărat că toți importatorii și comercianții de mașini ăși raportează datele către APIA, dar ei dau ca bază de calcul vânzările totale, chiar dacă acestea au fost făcute în România, Germania sau Italia. Eu cred că asta este complet greșit pentru că ceea ce trebuie specificat și luat în considerare este numărul de mașini vândute doar către clienții români. Asta se regăsește doar în rapoartele poliției. Tocmai de aceea noi luăm în calcul doar datele statistice ale poliției.”
Întrebat de Capital cât de logic este să exporți mașini după ce le imporți, Nensen a declarat că „mulți au realizat târziu că au prea multe mașini pe stoc și că nu le pot vinde pentru a face rost de lichidități. Problema din acest an a fost generată și de stocurile mari rămase din 2009. De aceea exporturile au fost atât de numeroase.
Chiar dacă vând cu o marjă foarte mică, încasează totuși ceva. Mulți importatori au realizat că pentru a își plăti împrumuturile la bănci, partenerii sau angajații trebuie să vândă stocul. E adevărat că nu prea are sens să plăteși logistica de import și apoi pe cea de export pentru că nu rămâi cu mai nimic sau chiar pierzi.”
În primele nouă luni din acest an, diferența dintre vânzările de autoturisme (APIA) și înmatriculări (DRPCIV) a fost de aproape 16.000 de unități. Dacă în raportul APIA apar ca vândute 78.152 de vehicule personale, în cel al DRPCIV numărul este de doar 62.348 autoturisme. Henrik Nensen a menționat chiar și faptul că Ford a fost unul dintre cei mai mari „exportatori de autoturisme importate” Conform APIA, dealerii din rețea au vândut 5.930 de unități, în timp ce raportul înmatriculărilor arată doar 3.815 unități.