Cele mai multe dintre companiile care şi-au adjudecat sume importante din fondurile comunitare alocate României prin Facilitatea Schengen au obţinut în anul de criză 2010 şi alte contracte cu o serie de instituţii ale statului. Şi nu doar în acest an, ci şi în anii anteriori. În plus, printre premianţi se află şi unul dintre sponsorii partidului de guvernământ, Asesoft, care şi-a adjudecat contracte Schengen de peste 8 milioane de euro.
Recordul pentru cel mai mare contract este deţinut de firma Mobilis din Iaşi, controlată de Călin Ştefan Cătălin Radu, care urmează să încaseze 22,9 milioane de euro. Mobilis va furniza echipamente de acces (staţii radio de bază şi terminale de abonat) şi va executa „branşamente electrice complexe“. Chiar dacă a reuşit să-şi adjudece numai 8,3 milioane de euro, firma Mira Telecom ocupă primul loc în ceea ce priveşte numărul de contracte câştigate, şase, într-un interval de câteva luni. Nici Florin Călinescu nu se poate plânge. În asociere cu Premium Auto, aparţinând grupului Țiriac Auto, Călinescu bifează un contract de 10,5 milioane de euro, firma sa, Pro Optica, urmând să furnizeze binocluri, ochelari de vedere pe timp de noapte etc. Interesant este că un posibil concurent, IOR Bucureşti, al cărei acţionar majoritar este Ministerul Economiei, nu a depus nicio ofertă. În schimb, a depus Călinescu o scrisoare de intenţie pentru preluarea IOR.
Peste o sută de milioane de euro valorează contractele atribuite în acest an de Ministerul Finanţelor unor firme care „sprijină“ astfel aderarea României la Spaţiul Schengen. Multe din ele au lipici la banul public.
Animozităţile recente din relaţiile cu Franţa, dar şi tensiunile de la Ministrul de Interne, instituţie-cheie în procesul admiterii ţării noastre în clubul select al statelor semnatare ale Acordului Schengen, ridică semne de întrebare în ceea ce priveşte data aderării. Între timp, Ministerul Finanţelor, îndrituit să distribuie resursele necesare îndeplinirii cerinţelor, organizează licitaţii pentru atribuirea diferitelor contracte unor firme care să furnizeze servicii finanţate prin Facilitatea Schengen.
Comunitatea europeană a alocat României peste 602 milioane de euro, prin intermediul Facilităţii Schengen, în vederea sprijinirii acţiunilor de la frontierele externe ale UE, pentru punerea în aplicare a aquis-ului Schengen şi controlul frontierelor. Separat, de la buget se acoperă contribuţia naţională, complementară fondurilor UE. Plăţile pentru contractele astfel finanţate se face în moneda euro.
Premiul I, cu coroniţă şi fără
În acest an, până în prezent, cel mai mare contract a fost atribuit unei firmei ieşene, Mobilis, al cărei principal acţionar, cu 60%, este Călin Ştefan Cătălin Radu, mai cunoscut ca finanţator al clubului de fotbal Politehnica Iaşi. Pentru furnizarea unor „echipamente de acces (staţii radio de bază şi terminale de abonat) şi legături punct la punct“, compania va încasa 22,86 milioane de euro. Aceeaşi firmă a mai obţinut un contract, tot în cadrul Facilităţii Schengen, în valoare de 1,56 milioane de euro pentru „executarea de branşamente electrice complexe“. Dacă 2010 este doar un alt an de criză pentru unii, pentru Mobilis este un an norocos. Conform sistemului electronic de achiziţii publice, firma ieşeană a mai câştigat alte două licitaţii organizate de SNTFC „CFR Călători“ şi Complexul Energetic Rovinari, companii despre care se ştie că se confruntă cu mari dificultăţi financiare. Un alt contract important, în valoare de 18,35 milioane de euro, a fost atribuit firmei Rădăcini Motors, pentru furnizarea de autovehicule. Compania este controlată de omul de afaceri iranian Madadi Ali. 
Firme abonate la contractele cu statul
Şi Porsche România este implicată în două contracte la capitolul „Mobilitate terestră“, în valoare totală de 13,5 milioane de euro. Compania îşi adjudecase în urmă cu doi ani, în cadrul aceleiaşi finanţări, alte două contracte, care însumau 1,23 milioane de euro.
Asesoft International este o altă companie care a obţinut câteva contracte pentru „implementarea VIS, VISION“ (7,86 milioane de euro) şi pentru „sisteme de comunicaţii pentru N-VIS“ (patru milioane de euro, în asociere cu Romtelecom şi Asesoft Smart). Firma lui Sebastian-Aurelian Ghiţă se dovedeşte a fi una dintre cele mai inspirate la licitaţiile organizate de diferite instituţii ale statului, mai ales cu unităţile militare. Astfel, Asesoft International şi-a adjudecat în acest an, pe lângă victoriile obţinute la licitaţiiile pe Facilitatea Schengen, contracte în valoare de şase milioane de euro, plus încă unul cu Ministerul Justiţiei, de 5,5 milioane de euro, pe care îl împarte cu alte patru firme. Firma lui Ghiţă figurează pe lista sponsorilor PD-L, publicată în Monitorul Oficial nr. 203 din 31 martie 2010.
Unde-s doi, puterea creşte
231-57843-0607_map_shutterstock2_39.jpgPro Optica, al cărui acţionar majoritar este Florin Călinescu, în asociere cu Premium Auto, firmă ce aparţine grupului Țiriac Auto, al omului de afaceri Ion Țiriac, au câştigat un contract de 10,5 milioane de euro pentru „achiziţii echipamente pentru supraveghere operativă“. Concret, este vorba de achiziţionarea de camere portabile, binocluri, ochelari de vedere pe timp de noapte etc. De subliniat că IOR Bucureşti, care a produs primele lentile de ochelari, primul microscop şi primul aparat foto din România şi al cărui acţionar majoritar este Ministerul Economiei, nu a depus nicio ofertă. În schimb, în urmă cu câteva luni, Pro Optica a depus o scrisoare de intenţie pentru preluarea pachetului majoritar al producătorului de aparatură optică, IOR Bucureşti.
Tot de Pro Optica – şi tot în cadrul contractului pentru achiziţionarea de echipamente pentru supraveghere operativă – a câştigat un contract în valoare de 353.000 de euro. Pro Optica a mai câştigat anul acesta un contract de 140.000 de euro cu Conpet Ploieşti, companie de stat, iar în 2008, cinci contacte cu Ministerul Apărării, cu o valoare totală de 24,43 de milioane de euro, bani de la buget.
Pe de altă parte, Casa Auto din Iaşi, o altă companie controlată de Țiriac Auto prin Vitexa Holdings din Cipru (care deţine 80% din Țiriac Auto şi 50% din Casa Auto) şi-a adjudecat un contract de 1,23 milioane de euro pentru „mobilitate terestră“.
Adrian Ciurea, director comercial Premium Auto România, importator Land Rover, a precizat pentru Capital că firma sa a participat în cadrul licitaţiei organizate de Ministerul Finanţelor, în calitate de asociat, cu modelul Discovery 4. „Cerinţa a fost pentru un număr de 59 de unităţi echipate cu aparatură specială, iar compania noastră a ofertat autovehiculele aferente solicitării. Maşina e o versiune nouă de Discovery 4,  model 2010, fabricat exclusiv în Marea Britanie, aleasă atât pe baza capacităţilor on road, cât mai ales off road, care pot îndeplini cu succes toate elementele unei misiuni de patrulare şi asigură utilizarea aparaturii speciale de supraveghere în condiţii de siguranţă“, explică Ciurea. După cum susţine el, dotarea unei poliţii de frontieră  cu autovehicule Land Rover nu este o noutate. În 2009, o licitaţie similară pentru unităţi de supraveghere a fost câştigată, în Bulgaria, de modelul Land Rover Defender, de către importatorul local.
De altfel, Premium Auto este singura companie care a dorit să-şi expună punctul de vedere. Toate celelalte firme în cauză nu ne-au transmis, până la închiderea ediţiei, niciun răspuns.
Recordmeni la licitaţii câştigate
În ceea ce priveşte numărul de contracte atribuite, recordul este deţinut de Mira Telecom, cu nu mai puţin de şase licitaţii adjudecate, valoarea totală a contractelor depăşind 8,3 milioane de euro. Nu este nicio surpriză, deoarece firma controlată de Stelian Ilie a obţinut, în perioada 2007-2009, 25 de contracte cu diferite instituţii ale statului.
Şi compania Helinick, afacerea familiei Retegan, se numără printre cei care câştigă din aderarea ţării noastre la Schengen. Aceasta a obţinut patru contracte care valorează peste 7,84 de milioane de euro. Tot în 2010, Helinick şi-a adjudecat alte trei contracte, însumând 4,25 de milioane de euro, cu Senatul României, Compania Naţională Transelectrica şi Aeroportul Henri Coandă.
Nu putem accepta ca intrarea în spaţiul Schengen să fie con­diţionată de orice alt su­biect, fie că vorbim de achiziţii publice, fie că vor­bim de problema romilor.
Traian Băsescu, preşedintele României
22,8 mil. de euro este valoarea celui mai mare contract care a revenit fimei Mobilis, finanţat în cadrul Facilităţii Schengen