Florin Barbu: Plafonarea adaosului comercial a dus la creșterea vânzărilor produselor alimentare cu 30%

Vânzarea produselor a înregistrat o creștere de 30% de la intrarea în vigoare a măsurii de plafonare a adaosului comercial, potrivit ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin-Ionuț Barbu. El a precizat că, în urma aplicării acestei măsuri, prețurile produselor vizate au scăzut cu procente cuprinse între 7% și 33%.

Ministrul Agriculturii a explicat că plafonarea adaosului comercial la 19 categorii de produse a determinat scăderi de preț între 7% și 33% și a condus la o creștere de 30% a vânzărilor.

Totuși, el a mai atras atenția că aplicarea unei astfel de plafonări direct asupra produsului – așa cum s-a făcut în sectorul energetic – este o eroare, deoarece obligă statul să suporte cheltuielile rezultate din pierderile înregistrate de societăți.

„Vorbim despre plafonarea adaosului comercial la cele 19 categorii de produse. S-au realizat scăderi ale preţurilor cuprinse între 7% şi 33% la produsele pe care noi le-am avut în plafonare. (…) De când a intrat în vigoare plafonarea adaosului comercial, vânzarea produselor a crescut cu 30%.

S-a dovedit că s-a făcut o greşeală inclusiv în sistemul energetic, pentru că nu trebuie să mergi cu o plafonare a produsului.

Plafonarea produsului implică cheltuieli ale statului român, pentru că (…) atunci când este plafonare pe produs, ca stat ai obligativitatea să plăteşti pierderile înregistrate de către societăţi, inclusiv la energie”, a declarat acesta la FoodIntelForum, eveniment reprezentativ pentru agribusiness, producţia alimentară, producţia de băuturi, retail şi HoReCa.

Florin Barbu a precizat că a propus și va susține în continuare plafonarea adaosului comercial pe tot lanțul energetic, de la producător până la utilizator, pentru ca statul să nu mai fie nevoit să plătească anual, între patru și șase miliarde de lei, companiilor care doar intermediază și nu produc energie.

„Am propus şi voi propune în continuare plafonarea adaosului comercial de la producătorul de energie până la utilizatori pentru că atunci statul nu va mai trebui să plătească sume cuprinse între patru, cinci sau şase miliarde de lei pe an companiilor care fac doar intermediere şi nu sunt producători de energie”, a spus el.

Plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază, valabilă până la 30 iunie

Măsura de plafonare a adaosului comercial pentru alimentele de bază, introdusă în august 2023 pentru a limita creșterea excesivă a prețurilor și aplicată inițial la 14 grupe de produse, a fost extinsă în 2024. Guvernul a decis la sfârșitul anului trecut să prelungească această măsură până la 30 iunie 2025.

Iată lista produselor supuse plafonării:

  • pâine albă simplă cu gramaj cuprins între 300–500 grame, fără specialităţi;
  • lapte de vacă de consum, 1 l, grăsime 1,5%, cu excepţia UHT;
  • brânză telemea de vacă vrac;
  • iaurt simplu din lapte de vacă, 3,5% grăsime, cu gramaj maxim 200 grame;
  • făină albă de grâu „000” până la 1 kg;
  • mălai până la 1 kg;
  • ouă de găină calibrul M;
  • ulei de floarea-soarelui până la 2 l;
  • carne proaspătă pui;
  • carne proaspătă porc;
  • legume proaspete vrac;
  • fructe proaspete vrac;
  • cartofi proaspeţi albi vrac;
  • zahăr alb tos până la 1 kg;
  • smântână, 12% grăsime;
  • unt până la 250 grame;
  • magiun până la 350 grame.