Adevărul despre regulile europene din „Fit for 55”

Directiva Comisiei Europene din setul „Fit for 55” a fost greșit înțeleasă în mediul online. Se vehiculează informații incorecte din acest pachet, sugerând că vehiculele cu o vechime mai mare de 15 ani ar putea fi confiscate sau scoase din uz.

În realitate, schimbările propuse în reglementare vizează promovarea unei economii mai circulare în industria auto, care să includă și o mai eficientă recuperare a materiilor prime din vehicule.

„În realitate, fiecare proprietar rămâne decidentul cu privire la ceea ce face cu vehiculul său”, a explicat Adalbert Jahnz, purtător de cuvânt al Comisiei Europene (CE).

Adalbert Jahnz
Adalbert Jahnz (SURSA FOTO: X, Adalbert Jahnz)

Potrivit Articolului 26 al „Fit for 55”: Proprietarul unui vehicul care devine un vehicul scos din uz are următoarele obligații:

(a) predă vehiculul scos din uz la o unitate de tratare autorizată sau, în cazurile menționate la articolul 23 alineatul (4), la un punct de colectare, fără întârzieri nejustificate, după ce primește informația că vehiculul îndeplinește oricare dintre criteriile de ireparabilitate prevăzute în partea A punctele 1 și 2 din anexa I;

(b) prezintă un certificat de distrugere autorității de înmatriculare relevante”.

 

„Obiectivul este de a reglementa mai bine modul în care aruncăm vehiculele atunci când acestea sunt scoase din funcțiune pentru a le îmbunătăți colectarea, tratarea și reciclarea”, a adăugat oficialul european.

Această inițiativă va duce, în final, la retragerea din circulație a autovehiculelor vechi prin reciclare. Măsura face parte din pachetul „Fit for 55” al Uniunii Europene, care are ca scop reducerea emisiilor cu cel puțin 55% până în anul 2030 și atingerea neutralității climatice în UE până în anul 2050.

Obiectivul principal este să stabilească un cadru coerent și echilibrat pentru îndeplinirea acestor ținte climatice.

Despre „Fit for 55”

„Fit for 55” reprezintă un ansamblu de reforme prezentat de Comisia Europeană în anul 2021. Acest pachet se încadrează în cadrul planului european de luptă împotriva schimbărilor climatice. Green Deal își propune să realizeze emisii zero nete pentru UE până în 2050.

Prin intermediul său, CE a definit și un obiectiv intermediar: reducerea emisiilor cu cel puțin 55% până în anul 2030, în raport cu nivelurile din anul 1990. Pentru a îndeplini aceste obiective, reforma introduce o serie de instrumente, printre care se numără și Sistemul de Comercializare a Certificatelor de Emisii (ETS).

Acest sistem impune un nivel maxim pentru emisiile de gaze cu efect de seră în UE, nivel care va fi diminuat treptat anual. Prin intermediul ETS, emisiile sunt supravegheate prin intermediul autorizațiilor acordate întreprinderilor din UE.

Aceste permise pot fi tranzacționate între diverse întreprinderi. Se permite astfel celor cu emisii reduse să vândă drepturile de emisie către cei cu emisii mai mari. Condiția: totalul emisiilor să nu depășească limita stabilită de ETS (sistemul de limitare și comercializare).

Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii a fost introdus prin Directiva 2003/87/CE și a devenit operațional în 2005. Acesta a fost ulterior actualizat prin pachetul Fit for 55. El propune extinderea aplicării sale la mai multe ramuri industriale europene. Plus diminuarea cotei de emisii permise, în vederea îmbunătățirii eficienței sistemului.