Pentru prima dată în istoria pieței asigurărilor, comisioanele medii încasate de brokeri pentru vânzarea de RCA au scăzut sub 10%, urmare a plafonării tarifelor pentru asigurare auto de răspundere civilă. Cum peste 70% din veniturile intermediarilor provind chiar din vânzarea de RCA, scăderile au provocat multă agitație în lumea brokerilor. Un efect mai puțin așteptat este și înființarea Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare Reasigurare (PRBAR), prima organizație patronală din domeniu. PRBAR este formată din 10 intermediari, opt dintre ei încă membrii și ai Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România.

Asociația s-a coagulat la ini­țiativa Safety Broker, cel mai mare intermediar din domeniu, și își propune, în primul rând, să reușească să negocieze, la comun, comisioanele plătite de firmele de asigurare către brokeri. Președinte este Viorel Vasile, proprietarul Safety Broker, potrivit căruia, cei 10 membrii adună aproximativ 25% din piața brokerajului, raportat la primele brute intermediate.

„PRBAR este o persoană juridică de drept privat, cu scop nepatrimonial, independentă care este înființată în temeiul Legii nr. 62/2011 privind dialogul social. Principalul obiectiv al acesteia constă în organizarea, promovarea, susținerea și apărarea intereselor membrilor săi în relațiile cu orice alte entități, autorități, instituții publice, în raport cu obiectul și scopul ei de activitate și în acord cu prevederile legale. Pentru realizarea acestui scop, PRBAR va desfășura activități specifice, precum elaborarea și promovarea de proiecte, acte normative, instrucțiuni, rezoluții și propuneri ale membrilor Patronatului, reprezentarea, promovarea și susținerea intereselor economice, tehnice, juridice și sociale ale membrilor săi, dezvoltarea de relații de colaborare cu alte patronate și cu alți investitori, impunerea la nivel național a unui standard minim de calitate privind obiectul de activitate al membrilor Patronatului, desemnarea, în condițiile legii, de reprezentanți la negocierile cu diferitele autorități și altele“, a transmis PRBAR.

Și păgubiții pot fi afectați

Unul dintre multele efecte negative ale fixării tarifelor, măsură unică în Europa, este și direcționarea majorității polițelor RCA către societățile care oferă comisioane cel puțin decente brokerilor. Pentru a compensa scăderile din alte zone, intermediarii se orientează, firesc, spre vânzarea de asigurări emise de respectivele companii.

În aceste moment, marii brokeri din zona RCA vând mai ales polițe emise de City Insurance și Euroins. Exceptând categoria transportatorilor și pe cea a tinerilor sub 27 de ani, Euroins oferă un comision mult peste medie, adică 13% din prime, cu posibiltatea ca acest procent să crească până la 19%, în condițiile în care brokerul reușește să vândă pentru compania bulgărească asigurări non-auto de cel puțin 50.000 de lei pe lună. Este de departe cel mai mare comision, dublu față de media pieței. City Insurance, la rândul său, nu doar că dă un comision de 13% din primă pentru automobile, dar oferă 5% pentru transportatori, nivel cu mult mai mare decât cel plătit de orice altă societate. Prin comparație cu cele două, Allianz-Țiriac plătește 8% pentru reînnoiri și 5% pentru polițe noi în cazul automobilelor și 1% în cazul transportatorilor.

Asirom plătește 9% pentru automobile conduse de persoane fizice și 1% în rest, Groupama 8% pentru automobile și 1% în rest, Uniqa 10% pentru automobile și 1% în rest, iar Omniasig merge pe 2% pentru transportatori și 10% pentru restul, cu excepția polițelor pe perioade mai mici de 6 luni, unde comisionul este de 2%. Singura firmă care, doar în cazul automobilelor, are un comision comparabil cu cel oferit de Euroins și City este Generali, care merge la 12%.Datele sunt oferite de Safety Broker, cel mai activ intermediar pe zona RCA, în principal pentru transportatori.

City Insurance și Euroins se află în proceduri de redresare. Dacă în cazul Euroins există, așa cum spun cei de la ASF, șanse mari de reușită, în cazul City Insurance situația este extrem de gravă. Informațiile furnizate de ASF arată că firma are nevoie de cel puțin 180 de milioane de lei pentru a intra în normele de solvabilitate impuse de ASF. Mai mult, City este obligată să recupereze o serie de împrumuturi oferite firmelor din grup. Cel mai grav, însă, din perspectiva clienților, este că City Insurance nu mai plătește de multă vreme daunele în ritmul în care ar trebui să o facă. Drept urmare, compania este cea mai reclamată din România, strângând peste 3.000 de petiții la ASF.

Guvernul a vrut să salveze piața, dar mai mult a provocat haos

Guvernul a stabilit, prin Ordonanță de Urgență, că tariful RCA va fi plafonat pe o perioadă de șase luni. Un proiect de hotărâre de guvern, lansat în dezbatere publică, motivează decizia în baza Legii concurenței, arătând că piața asigurărilor este într-o situație critică. „Având în vedere împrejurările excepționale, precum dis­funcționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România, consecință a ieșirii recente din piața asigurărilor a unor operatori care vindeau ieftin, dar cu pierderi masive, precum și a situațiilor de dificultate financiară majoră ale unor societăți din piață, fapt ce a generat o evoluție ascendentă a primelor medii din piață. La aceasta se adaugă volatilitatea ridicată și dispersia extremă a tarifelor de primă RCA pe categorii de risc similare“, arată documentul citat.

Hotătârea de Guvern a fost adoptată. Asigurătorii sunt obligați să vândă, timp de șase luni, la tarife sub cele incluse în HG. În caz contrar, sunt pasibili de amenzi de până la 50.000 de lei sau de sancțiuni care merg până la ridicarea licenței. În acest moment, absolut toți actorii pieței de asigurări sunt împotriva majorității prevederilor OUG și HG, nu doar a plafonării tarifelor, măsură unică în Europa.

 

Te-ar putea interesa și: