Ordonanta de urgenta nr. 127 din 10 septembrie privind instituirea unor masuri cu caracter fiscal si imbunatatirea realizarii si colectarii veniturilor statului a bulversat activitatea de leasing din Romania. Leasingul este unul dintre cele mai importante instrumente de finantare a achizitiilor de utilaje.
Cheltuielile sunt
impozitate
Principalii beneficiari sunt companiile cu resurse financiare reduse, care nu dispun de capitalul necesar achizitionarii unui utilaj sau a unui alt activ fix. In conditiile in care retehnologizarea industriei este o prioritate, iar sursele de finantare sunt dificil de gasit sau implica costuri foarte mari, leasingul este o necesitate. Daca pana acum ratele de leasing erau deductibile in totalitate, conform alineatului 1 al ordonantei, ratele platite de client sunt deductibile doar la nivelul cheltuielilor cu amortizarea prevazute de Legea nr. 15 din 1994, precum si al dobanzilor platite.
Rata pe care titularul unui contract de leasing o plateste firmei se compune din amortizare, dobanda la sursa atrasa, costurile administrative ale companiei de leasing si beneficiul firmei de leasing. In unele cazuri, asigurarea bunului nu intra in sarcina utilizatorului, ci este facuta de compania de leasing, costul fiind inclus in ratele de leasing. Desi este evident ca toate aceste componente ale ratelor constituie cheltuieli pentru utilizatori, finantistii au luat decizia ca doar amortizarea si dobanda atrasa sa fie deduse din venituri.
Situatia partii din rata care reprezinta beneficiul companiei de leasing ar putea fi considerata hilara, daca n-ar fi tragica. Aceeasi suma de bani este considerata ca fiind un venit atat al utilizatorului, cat si al locatorului. Desigur, dubla impunere este la ea acasa, suma fiind impozitata si la titularul contractului, si la firma de leasing. „Avem de-a face cu o noua lovitura data industriei de leasing din Romania si nimeni de pe piata nu intelege ce s-a urmarit. Firma de leasing este platitoare de impozite, de taxe, si nu inteleg de ce un serviciu prestat si facturat de o astfel de companie nu este considerat o cheltuiala. Este absurd si lipsit de bun-simt economic si ne gandim la solutii pentru a exista”, spune Eugen Voicu, secretar general al Uniunii Nationale a Societatilor de Leasing din Romania.
In Romania exista o mentalitate conform careia leasingul este utilizat in special pentru achitarea bunurilor de lux, mai ales datorita utilizarii acestuia pentru cumpararea de autoturisme. O alta aberatie a reglementarilor din domeniul leasingului o reprezinta modul in care este perceputa de legiuitor dobanda de leasing. Conform legii, dobanda de leasing reprezinta rata medie a dobanzii bancare. „Dobanda de leasing este o dobanda pe care, practic, o ai in relatia cu o banca. Rata medie a dobanzii bancare este un indicator foarte relativ, care se calculeaza, dar nimeni nu stie cum”, spune Eugen Voicu.
Mai apar si alte probleme tot in cazul leasingului operational. Acest mod de finantare ofera utilizatorului posibilitatea ca, la incheierea contractului de leasing, sa opteze intre trei variante. Clientul poate sa cumpere bunul care a facut obiectul contractului de leasing, achitandu-l la valoarea reziduala, sa reinnoiasca contractul de leasing, beneficiind in continuare de bun, sau sa renunte la contract.
Profit sau
chirie ?
In cazul in care utilizatorul renunta la contractul de leasing, toata operatiunea poate fi asimilata unei simple inchirieri. Dar exista o deosebire esentiala fata de contractul de inchiriere. Cheltuielile cu chiriile sunt deductibile in totalitate, in timp ce la leasing, nu. „Nu este absolut deloc corect. Daca noi am da in judecata statul, in mod sigur am castiga. Ar trebui sa nu mai facem leasing, sa facem inchiriere”.
Aceasta abordare a leasingului ii obliga pe potentialii clienti sa se reorienteze si spre alta modalitate de finantare. „Daca utilizatorul este pus in situatia de a deduce doar amortizarea si dobanda, atunci mai bine cumpara in rate si nu mai plateste restul elementelor care compun ratele de leasing. El plateste impozit pe profit fara a realiza de fapt nici un profit”, spune Adrian Serbu, consultant financiar contabil la International Leasing. „Noua reglementare este utilizabila doar in cazul leasingului financiar. Practic, acesta este facut in ideea ca utilizatorul sa devina proprietarul bunului. La leasingul financiar, utilizatorul isi calculeaza singur amortizarea si plateste o dobanda pentru finantare. In acest caz totul este in regula”, continua Adrian Serbu.
Contractele de leasing aflate in derulare vor fi date total peste cap de noua ordonanta.
Utilizatorii care au luat active in leasing pe baza unui plan de afaceri, in care si-au calculat cu strictete cheltuielile si modul de acoperire a acestora, au fost luati prin surprindere de noua modificare. Pusi in fata faptului implinit, ei vor trebui sa plateasca si impozitele aplicate cheltuielilor.