la noi, nici in Uniunea Europeana, costa multi bani si este dificil de obtinut. Potrivit studiilor de specialitate, companiilor europene care au produse „verzi“ le-au crescut semnificativ notorietatea si vanzarile, ce-i drept, in cativa ani buni. „Toate produsele care poarta eticheta ecologica prezinta o serie de avantaje suplimentare. Acestea se refera fie la un consum redus de energie, fie la lipsa unor reactii alergice la utilizarea produsului, fie la folosirea materialelor reciclabile pentru realizarea produsului“, se arata in ghidul informativ „Eco-etichetarea in Romania“, realizat de catre Institutul Roman pentru Calitate si Educatie Europeana (IRECE). In acelasi studiu, sunt explicate etapele ce trebuie parcurse: in general, este necesar ca firma sa-si modifice aproape intregul proces tehnologic de fabricatie pentru a corespunde standardelor impuse de organismele autorizate, adica laboratoarele de testare. „Lista acestor laboratoare se gaseste pe site-ul Ministerului Mediului. Laboratoarele efectueaza diferite teste pentru produs, apoi companiile fac un dosar cu rezultatele si il depun la minister impreuna cu alte documente“, spune Dana Toma, reprezentant al Ministerului Mediului. Solutia ideala pentru a asigura conformitatea intregului proces tehnologic cu standardele si succesul testelor efectuate este implementarea Sistemului de management de mediu european ISO 14001. O data obtinut, acest sistem garanteaza in proportie de 90% succesul obtinerii eco-etichetei. Pentru implementarea lui, este necesar ajutorul unei firme specializate. „Costurile pot ajunge la 16.000 de euro pentru firmele mari si la 5.000 de euro pentru IMM“, spune Liviu Minciuna, consultant specialist in sisteme de certificare a calitatii si a managementului de mediu. La aceste costuri se adauga cele cu investitii in echipamente, daca este nevoie si cu taxele propriu-zise de obtinere a certificarii. In total, implementarea ISO 14001 poate costa peste 20.000 de euro companiile mari si foarte mari si aproape 10.000 de euro, pe cele mici si mijlocii. In fine, taxele de procesare a cererilor finale, pentru obtinerea eco-etichetei, mai adauga cateva milioane de lei pe lista cheltuielilor. Incepand cu anul 2005, exista un program de finantare pentru acoperirea acestor costuri. Este vorba despre programul de „Crestere a competitivitatii produselor industriale“, derulat de catre Ministerul Economiei si Comertului (MEC). „Finantarea se acorda pentru trei ani, iar in prezent mai avem 130 de miliarde de lei nealocati, care asteapta solicitantii de fonduri“, spune Aurica Sereny, director general adjunct al Directiei de Politica Industriala a MEC. Finantarea se realizeaza in sistem de rambursare, adica beneficiarul cheltuie partea sa de contributie, dupa care primeste jumatate din suma de la Minister. Pentru IMM, finantarea publica este de 65%. De exemplu, daca o firma mica doreste o finantare de 50.000 de euro, trebuie sa aduca „de acasa“ 27.000 de euro. In total, valoarea proiectului este de 77.000 de euro. Firma trebuie sa cheltuie aceasta suma, intr-o singura transa sau in transe trimestriale, iar dupa efectuarea cheltuielilor, Ministerul ii va rambursa 50.000 de euro. Detalii despre conditiile programului pot fi obtinute direct de la MEC.

Programul de finantare al MEC

• Denumire: Programul de crestere a competitivitatii produselor industriale
• Finanteaza opt tipuri de activitati care pot fi gasite la adresa www.minind.ro/competitivitate/ghid.html
• Se adreseaza firmelor din industria prelucratoare, cu activitati avad coduri CAEN cuprinse intre 1700 si 3700
• Se pot obtine pana la 90.000 de euro, pentru trei ani.
• Finantarea nerambursabila este de 50% din valoarea proiectului, cu exceptia catorva activitati. Pentru IMM, finantarea este de 65%.
• Fonduri disponibile: 130 de miliarde de lei.

Detalii despre eco-etichetare

• Este o marca a Uniunii Europene, de recunoastere a produselor ecologice
• Procesul de obtinere a acesteia este mai complex decat al altor marci „surori“, cum este de exemplu celebrul „punct verde“
• Conditia de baza pentru procesul de obtinere a marcii: implementarea sistemului de management de mediu
• Ghidul informativ despre eco-etichetare a fost realizat de catre IRECE, cu finantare prin Phare – Fondul Europa 2004. Informatii despre proiect: www.irece.calitate.com

Noutati finantari

Nou program de cooperare transfrontaliera
Uniunea Europeana aloca Romaniei 28 milioane euro, prin Memorandumul de Finantare pentru Programele Phare de Cooperare Transfrontaliera a Romaniei 2004. Guvernul Romaniei va contribui cu o suma suplimentara de 8,9 milioane euro din bugetul de stat. Memorandumul cuprinde 5 programe PHARE de cooperare transfrontaliera (Romania – Bulgaria, Romania – Ungaria, Romania – Moldova, Romania – Ucraina si Romania – Serbia-Muntenegru). Programele au obiective generale similare, dar contin masuri diferite de implementare a acestora. Detalii despre program: www.infoeuropa.ro
Noi programe ale Agentiei Nationale pentru IMM

Programul national pentru acces la servicii de instruire si consultanta
Aceasta schema de finantare sustine accesul microintreprinderilor si a intreprinderilor mici la servicii de instruire si consultanta. Obiectivul programului il constituie afirmarea si valorificarea potentialului de productie si de servicii, prin instruirea personalului cu functii de decizie sau de executie si facilitarea accesului acestora la servicii de consultanta, pentru integrarea cu succes in Uniunea Europeana. Totodata, se urmareste dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoasterea si gestionarea optima a resurselor, in vederea adaptarii rapide la rigorile determinate de globalizarea pietelor si integrarea Romaniei in U.E. Bugetul alocat in acest sens pentru anul 2005 este de 20 miliarde lei.

Programul national pentru sustinerea mestesugurilor si artizanatului
Programul are ca obiectiv stimularea dezvoltarii mestesugurilor artistice traditionale din Romania, relansarea productiei de obiecte de arta populara si artizanat cu specific traditional, precum si promovarea acestor produse pe pietele nationale si internationale. Bugetul alocat Programului pentru acest an este de 5 miliarde lei si pot beneficia de prevederile programului toti agentii economici care se incadreaza in categoria intreprinderilor mici si mijlocii, persoanele fizice, asociatiile familiale autorizate, precum si asociatiile profesionale sau fundatiile care activeaza in domeniul mestesugurilor artistice traditionale, au ca obiect de activitate producerea, comercializarea produselor de arta populara si artizanat sau acordarea de consultanta in domeniul mestesugurilor artistice traditionale.

Programul national pentru sustinerea investitiilor
A fost lansat programul de sustinere a investitiilor realizate de intreprinderi nou-infiintate si microintreprinderi, precum si a investitiilor de modernizare si retehnologizare a intreprinderilor mici si mijlocii. Programul faciliteaza investitiile realizate de intreprinderile nou-infiintate, precum si de intreprinderile mici si mijlocii (IMM), in sectoarele economice prioritare in vederea cresterii volumului de activitate si a competitivitatii, avand un buget alocat de 100 miliarde lei. ANIMMC este administratorul Programului, iar derularea acestuia se realizeaza prin intermediul unei banci comerciale ce urmeaza a fi selectata prin licitatie publica deschisa. Ordinele de lansare a celor trei programe au fost publicate in Monitorul Oficial. Detalii despre procedura de evaluare si selectie pot fi aflate de la ANIMMC.