Fără telefoane mobile în școlile primare din Portugalia

Fără telefoane mobile în școli! Consiliul de Miniștri de la Lisabona a aprobat decizia prin care Portugalia va interzice utilizarea telefoanelor mobile în școlile primare, măsură ce urmează să intre în vigoare odată cu începutul viitorului an școlar. Cu toate acestea, nu este încă clar cum va fi implementată concret această interdicție în fiecare situație.

Anul trecut, guvernul conservator de la Lisabona a emis o recomandare oficială privind interzicerea telefoanelor mobile în școli, lăsând însă decizia finală la latitudinea fiecărei unități de învățământ. Actuala hotărâre de interzicere se bazează pe rezultatele obținute în urma studiilor desfășurate în școlile care au aplicat această măsură pe parcursul anului școlar recent încheiat, relatează ansa.it.

Aproximativ 800 de directori de școli implicați în proiectul pilot au completat un sondaj, raportând o scădere semnificativă a cazurilor de bullying și indisciplină, în special în rândul elevilor din învățământul primar, dar și în cel liceal. Totuși, în licee, utilizarea telefoanelor mobile va rămâne permisă.

Pe lângă reducerea cazurilor de bullying, școlile care au impus interdicția telefoanelor mobile au semnalat și o creștere a interacțiunii sociale între elevi în timpul pauzelor, o utilizare mai frecventă a spațiilor de joacă comune, o implicare sporită în activități fizice, precum și un interes mai mare pentru serviciile oferite de bibliotecă.

Manualele digitale, interzise în învățământul primar

Începând tot anul școlar 2025-2026, Portugalia va interzice utilizarea manualelor digitale în învățământul primar, cu scopul de a proteja dezvoltarea corectă a abilităților de citire și scriere ale elevilor. Decizia se bazează pe evaluări care indică faptul că aceste manuale nu contribuie semnificativ la îmbunătățirea performanțelor școlare. În ceea ce privește învățământul gimnazial și liceal, utilizarea manualelor digitale va fi permisă doar în anumite condiții stricte.

O evaluare independentă a relevat că manualele digitale nu au generat îmbunătățiri semnificative în rezultatele școlare, cu excepția unor evoluții sporadice în domeniul istoriei, în învățământul liceal.

În consecință, autoritățile au decis ca, în ciclurile gimnazial și liceal, utilizarea acestor manuale să fie permisă doar în condiții stricte. Printre acestea se numără o justificare clară de ordin pedagogic, formarea adecvată a cadrelor didactice, supravegherea atentă a modului în care sunt folosite și implicarea activă a părinților.

Inițiativa a stârnit reacții diverse în rândul societății. Mișcarea „Mai puține ecrane, mai multă viață” a solicitat extinderea interdicției și la celelalte niveluri de învățământ, argumentând că expunerea la multiple distrageri digitale afectează capacitatea de concentrare a copiilor. Mai multe puteți citi aici.