O decizie motivată de declinul performanței școlare în Finlanda

Autoritățile din Finlanda transmit un mesaj clar: performanța educațională nu poate coexista cu distragerea din cauza tehnologiei. Țara, cândva lider mondial în educație, a pierdut teren în clasamentele OCDE privind competențele elevilor de 15 ani la matematică, citire și științe.

Potrivit celui mai recent raport al organizației (2022), 41% dintre elevii finlandezi au declarat că sunt distrași de ecrane în timpul lecțiilor de matematică, un procent semnificativ mai mare decât media OCDE, situată la 31%.

Pentru a stopa această tendință negativă, autoritățile finlandeze au aprobat în aprilie 2025 o lege care interzice utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor, excepție făcând cazurile educaționale sau de sănătate, sub supravegherea profesorilor.

Reguli sunt clare, dar aplicare e flexibilă. Fiecare școală decide cum

Aplicarea regulii diferă de la o școală la alta, dar obiectivul este comun – readucerea atenției și a implicării elevilor în sala de clasă, într-un moment în care cifrele internaționale semnalează nevoia unei intervenții urgente. Astfel, noua legislație oferă libertate școlilor să decidă detaliile aplicării, ceea ce a dus deja la politici variate în funcție de regiune.

La Varkaus, o școală cu 700 de elevi va impune păstrarea telefoanelor în ghiozdane sau dulapuri pe toată durata zilei școlare, inclusiv în pauze.

În Tampere, elevii vor putea folosi telefoanele doar în afara clădirii școlii, exclusiv în timpul pauzelor.

Deși legea nu impune interdicții stricte în afara cursurilor, Agenția Națională pentru Educație a recomandat deja reguli suplimentare, precum interzicerea folosirii telefoanelor în timpul meselor sau limitarea accesului chiar și în pauze, pentru a încuraja interacțiunea socială directă.

telefoane mobile
SURSA FOTO: Dreamstime

Scopul este de a reduce distragerile și revenire la învățământul real

Măsura vine într-un moment în care specialiștii în educație trag semnale de alarmă privind impactul negativ al ecranelor asupra concentrării și performanței școlare. Deși Finlanda rămâne o țară cu un sistem educațional solid, autoritățile recunosc că este nevoie de reforme rapide pentru a readuce nivelul academic la standardele de odinioară.

Profesorii finlandezi salută, în general, această schimbare. Ei consideră că elevii trebuie reconectați la procesul de învățare, iar reducerea dependenței de telefon este un pas necesar.