În prima jumătate a anului, cei mai activi comercianţi de pe piaţa locală au fost Kaufland (a cărui reţea a ajuns la 85 de magazine), Mega Image (232 magazine Mega Image şi Shop&Go), Profi (165 de magazine în formatele Profi City şi Profi Mall), Lidl (160 de magazine) şi Carrefour Express (27 magazine), potrivit celui mai recent studiu realizat de CBRE România.
Marele retail se face și mai mare “în căutarea profiturilor viitoare”, are Bogdan Belciu, partener la PwC, o primă explicație pentru ritmul alert cu care se extind acum retailerii. (Comercianţii de produse alimentare şi non-food, plus cei de fashion, au programate să deschidă, în 2013, aproape 300 de noi unităţi). Dar, atrage Belciu atenţia, nu înseamnă că piaţa nu va trece, anul acesta, prin nişte schimbări semnificative.

De asemenea, magazinele operate direct de companii precum Inditex, H&M, Takko şi Deichman şi-au continuat expansiunea în România, înregistrând creşteri încurajatoare. În schimb, anumite branduri internaţionale – precum francizele Debenhams, Springfield, La Senza şi Nine West – şi-au încetat operaţiunile în România în primul semestru, în timp ce altele şi-au schimbat francizatul (Women Secret, Aldo). Singura marcă internaţională nou intrată pe piaţa locală a fost Intimissimi.

„Retailerii online precum eMAG sau Fashion Days au înregistrat creşteri importante şi vor continua să-şi consolideze prezenţa în piaţă, mai ales prin marketing şi printr-o politică de preţuri reduse. De asemenea, unii comercianţi de online, precum Bebe Tei şi ErFi, au decis să-şi deschidă magazine tradiţionale pentru a atrage cât mai mulţi clienţi”, a declarat Luiza Moraru, şefa departamentului de retail al CBRE România.

Criza trece, retailul rămâne

Investițiile de acum, crede consultantul, “pregătesc companiile pentru capitalizarea susținută și capturarea potențialului pieței din perioadele următoare de avânt economic“. Miza este câștigarea consumatorilor de proximitate, o goană în care  marele retail a pornit deja. De pildă, Metro Cash&Carry a lansat, în 2012, un nou concept de magazin pentru micii comercianţi independenţi din comerţul tradiţional, e vorba de franciza “La Doi Paşi”. Exemplul Metro nu e unul singular; şi Carrefour, Mega Image sau Profi operează magazine de proximitate.
În 2013, noile teritorii de cucerit sunt localităţile din urbanul mediu şi mic, ce reprezintă un potenţial de expansiune foarte bun atât pentru discounteri, cât şi pentru reţelele cu formate mici de magazine, plus că, în sate, retailul modern lipseşte cu desăvârşire, iar o piaţă cu aproximativ zece milioane de potenţiali clienţi nu poate fi ignorată la infinit de marii retaileri. Şi chiar dacă nimeni nu se mai aşteaptă să vadă prea curând ratele consistente de creştere din perioada 2003–2008, perspectivele rămân încurajatoare: până în 2020, retailul ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de 16 miliarde de euro nivelul actual, arată un studiu al Oxford Economics, citat într-un raport al firmei de consultanţă Contrast Management-Consulting. “Deşi am asistat la un val puternic de extinderi, încă nu putem spune că piaţa de retail a ajuns la suprasaturaţie din acest punct de vedere. De aceea, oportunităţile de extindere se păstrează şi pentru 2013”, consideră Adrian Comăneci, manager la Contrast.
La fel ca cei amintiţi deja, și celelalte reţele – care au refuzat să comunice planurile de expansiune pentru că au ”caracter confidenţial“ – duc o luptă aprigă pentru extindere. Cumulat, planurile lor sunt susţinute cu investiţii estimate de consultanţi la peste 200 de milioane de euro. Dar bătălia – inevitabilă, pentru ocuparea fiecărui petic de teren în parte -, nu depinde exclusiv de bani și ar putea fi câștigată mai degrabă de cel care se mișcă cel mai repede. Important este să fii și primul care ajunge acolo.
S-au deschis două centre comerciale

În prima jumătate a anului a fost inaugurat un singur centru comercial în România, Uvertura Mall Botoşani, cu o suprafaţă închiriabilă de 15.000 mp. În luna iulie a fost deschisă galeria comercială Cora Constanţa, iar alte trei centre comerciale vor fi inaugurate până la finalul anului, Promenada Mall din Bucureşti, AFI Palace Ploieşti şi Galaţi Shopping City, suprafaţa cumulată a acestor patru proiecte ridicându-se la 140.000 mp. De asemenea, în oraşe precum Timişoara, Craiova, Braşov sau Sibiu, există terenuri favorabile dezvoltării de centre comerciale, care nu sunt valorificate pentru moment.

„Unele proiecte de retail, însă, au întâmpinat mari dificultăţi în primele şase luni ale anului. Spre exemplu, s-au înregistrat insolvenţe ale unor centre comerciale aparţinând companiei BelRom (în Craiova, Focşani şi Bacău), dar şi cea a dezvoltatorului proiectului Focşani Plaza, în timp ce Armonia Brăila nu şi-a găsit încă un cumpărător”, a adăugat Luiza Moraru.

Centrele comerciale existente au rate de neocupare între 5% şi peste 10%.