Statele membre ale UE au convenit asupra nivelului plafoanelor de preț care vor fi impuse asupra transporturilor de produse petroliere rafinate rusești, care vor intra în vigoare duminică, ca parte a unui efort al G7 de a reduce veniturile din exporturi ale Moscovei.

Ambasadorii celor 27 de state membre ale UE au convenit, în cadrul unei reuniuni de vineri, să limiteze prețul produselor premium, precum motorina, la 100 de dolari pe baril, iar cel al produselor din gama inferioară, inclusiv al păcurii, la 45 de dolari pe baril.

Plafoanele vor permite companiilor de transport maritim care transportă produse petroliere rusești să aibă acces la asigurări și finanțări occidentale numai dacă plătesc mai puțin decât nivelul stabilit.

Președinția suedeză prin rotație a blocului a declarat că acordul este important, deoarece „face parte din răspunsul continuu al UE și al partenerilor la războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei”.

Statele UE mai fertile, inclusiv Polonia și țările baltice, au reușit să ceară o revizuire a nivelului plafonului la fiecare două luni, potrivit a doi oficiali. Alte state din G7, inclusiv SUA, sunt mai puțin înclinate către un astfel de mecanism, având în vedere potențiala instabilitate pe care ar putea-o provoca pe piețele de energie, au spus oficialii.

În acordul final, ambasadorii au fost de acord cu o primă revizuire până la jumătatea lunii martie, Comisia urmând să ia în considerare impactul plafonului atât asupra bugetului rusesc, cât și asupra statelor membre, potrivit unui proiect de propunere consultat de Financial Times. De asemenea, se va ține cont de efectul său asupra pieței „inclusiv posibilele turbulențe”, se arată în document.

Prețul motorinei a crescut vertiginos de la invazia rusă

Plafonul se compară cu un preț de piață actual pentru motorină de aproximativ 110-120 de dolari pe baril. Combustibilii rafinați de înaltă calitate, cum ar fi motorina și benzina, sunt aproape întotdeauna mai scumpi decât țițeiul, care se tranzacționează aproape de 80 de dolari pe baril, având în vedere costurile suplimentare de rafinare și manipulare.

Dar de la invazia Ucrainei, în special motorina a crescut vertiginos, deoarece Rusia era cel mai mare furnizor extern de combustibil al Europei, în timp ce mulți cumpărători europeni s-au întors deja din drum.

Tensiunea de pe piețele de motorină a ridicat semne de întrebare dacă cumpărătorii din UE vor putea să înlocuiască rapid barilul pe care îl primeau cândva din Rusia, odată ce sancțiunile vor crea un embargo. Reducerea implicită relativ mică în cadrul plafonului de preț pentru motorină reflectă în parte îngrijorările legate de înăsprirea pieței la nivel global, potrivit membrilor coaliției G7.

Plafonul de preț de 60 de dolari pe baril pentru țițeiul rusesc impus de UE în decembrie vine, de asemenea, cu o revizuire la fiecare două luni. Acesta a fost convenit în urma unor presiuni similare din partea capitalelor din Europa Centrală și de Est, care au susținut că nivelul trebuie ajustat în mod regulat pentru a continua să reducă visteria de război a Rusiei.

Plafonarea, o măsură restrictivă bine echilibrată

Un diplomat al UE a declarat că plafoanele reprezintă o „măsură restrictivă bine echilibrată care va menține prețul petrolului și al produselor derivate suficient de scăzut pentru a reduce veniturile Rusiei, garantând în același timp accesul țărilor terțe”.

Dezbaterea dintre cele 27 de capitale ale UE cu privire la nivelul plafonului a fost exacerbată de solicitările unor țări de a înăspri și sancțiunile comerciale împotriva Belarusului, aliat-cheie al Moscovei și susținător militar al acesteia în război.

În încercarea de a ajunge la un acord privind plafonarea prețurilor, dezbaterea privind sancțiunile împotriva Belarusului a fost mutată la o discuție care va avea loc la sfârșitul acestei luni privind un nou pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, au declarat doi oficiali, scrie Financial Times.