Deşi nu a fost niciodată „veriga“ puternică a economiei, industria autohtonă a ospitalităţii se pregăteşte anul acesta de încasări mai mici cu cel puţin 30%.

După ce în debutul acestui an vorbeau despre o posibilă scădere a veniturilor din turism cu până la 40%, la finalul primului semestru, operatorii din industrie şi-au refăcut calculele, anticipând că pe ansamblul lui 2009 afacerile lor se vor comprima cu 20-30% faţă de rezultatul din 2008. „Am început anul prost, iar sezonul estival abia acum se dezmorţeşte, dar vom putea recupera pierderile survenite în primele cinci luni ale anului“, afirmă Daniel Vasilescu, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turism.

World Travel and Tourism Council (WTTC) a estimat că, în 2009, contribuţia veniturilor din turism la PIB-ul României va fi de 5,7%, respectiv 6,72 miliarde de euro. Specialiştii din industrie consideră chiar şi această cifră drept nerealistă (deşi plasează România pe penultimul loc în Europa), întrucât anul acesta încasările sunt în scădere accentuată, iar în 2008 turismul abia a reuşit să contribuie cu 3,5% la formarea PIB, adică cu nu mai mult de 4,5 miliarde de euro. În aceste condiţii, greu de înţeles pe ce se bazează ministrul Elena Udrea atunci când declară că obiectivul său este de a majora contribuţia turismului la 6,6% din PIB până la finalul mandatului său, în timp ce WTTC nu vede acest lucru ca fiind posibil mai devreme de anul 2019. „Toate veniturile vor fi afectate, fie că este vorba de hoteluri sau restaurante. Dacă ne uităm la trendul mondial de scădere pe zona de evenimente şi conferinţe, România va avea o scădere de 30-35% faţă de 2008“, explică Mihai Rijniţă, preşedintele Federaţiei Industriilor Hoteliere.

Competiţie pe tarife reduse

165-32513-10_bell_26.jpgPractic, diminuarea încasărilor din turism a mers în paralel cu scăderea gradului de ocupare a hotelurilor, care a fost mai mic cu până la 30% în primele luni ale acestui an, una dintre explicaţii fiind lovitura dată de criza turismului de afaceri. „Hotelierii au costuri mari pe care trebuie să şi le acopere, astfel că ei încearcă să facă faţă competiţiei prin micşorarea tarifelor“, explică Christopher Shonn, managing partner al companiei de consultanţă în turism şi hotelărie Kohl & Partner. Deşi pentru unii manageri de hoteluri această strategie, de reducere drastică a tarifelor, poate fi dezastruoasă, tendinţa este tot mai vizibilă. Ca efect, veniturile pe cameră disponibilă (aşa-numitul indicator RevPAR) au scăzut cu circa 40% în primele cinci luni ale anului, comparativ cu perioada similară a lui 2008. „Camera de hotel este un produs perisabil. Nu ai vândut-o, ai o pierdere la nivelul RevPAR-ului minim, prin urmare, mai bine o vând ca să-mi acopăr posibilele pierderi“, explică Radu Enache, proprietarul reţelei Continental. Chiar şi aşa, nu mulţi hotelieri pot supravieţui, astfel încât, deşi este un an prost pentru domeniul imobiliar, pe piaţă încep să apară tot mai multe unităţi la vânzare. „Rămâne de văzut dacă vom vedea o tranzacţie până la sfârşitul anului, pentru că preţurile de vânzare sunt mari şi nu reflectă valoarea reală a activelor în 2009“, explică Shonn. Conform unor surse din industrie, între hotelurile scoase la vânzare se află NH, Trianon şi Class, toate din Capitală.

Supravieţuire cu camere goale

165-32674-10_g1_35x55.jpgPotrivit lui Daniel Vasilescu, în prezent, în unităţile omologate de Ministerul Tu­­ris­mului lucrează peste 80.000 de angajaţi (cifra este mult sub datele INS, conform cărora, la finele lunii martie, în sectorul hotelurilor şi restaurantelor activau 113.000 de angajaţi). Pentru a reduce pierderile, managerii au convenit cu angajaţii ca o săptămână pe lună să fie considerată concediu fără plată. „Şi-au renegociat salariile cu 20-25% mai mici, dar să rămână încadraţi în muncă. Mai precis, îşi iau lunar patru-cinci zile de concediu fără plată“, a precizat Vasilescu. „Au fost şi unele restructurări, dar a fost mai des întâlnită formula de renegociere“, adaugă acesta, menţionând că acest trend se va menţine şi în a doua jumătate a anului.

La mezat

TRIANON Hotelul de trei stele din centrul Bucureştiului a fost scos la vânzare anul acesta. Preţul: 5,5 milioane de euro fără TVA. Specialiştii spun că preţul este supraapreciat pentru o unitate de 26 de camere.

CLASS Situat în zona de nord a Capitalei, în Băneasa, hotelul este clasificat la patru stele şi are 63 de camere, cinci săli de conferinţe şi un centru de relaxare. De la deschidere până în prezent, unitatea a schimbat aproximativ zece manageri.

NH Unitatea hotelieră aparţine unui om de afaceri spaniol, care a scos-o la vânzare de curând. Hotelul dispune de 78 de camere şi este situat în centrul Capitalei, în zona Unirii. Acesta a fost inaugurat în 2005.

Măsuri de criză

– micşorarea salariilor cu 20-25%, echivalentul unei săptămâni de concediu fără plată pe lună

– reducerea tarifelor la cazare cu până la 40%. Ofertele cele mai atrăgătoare sunt pe durata weekendului, când noaptea de cazare la un hotel de patru stele în Capitală ajunge şi la 40 de euro

– din ce în ce mai multe pachete pro­moţionale în timpul săptămânii. Micul dejun, de cele mai multe ori plătit separat, a început să fie inclus în preţul de cazare

– vânzarea hotelurilor pentru a recupera măcar o parte din investiţie

Luna mai lasă de dorit

165-32515-10_g2_35x55.jpgÎn luna mai, gradul de ocupare a hotelurilor a scăzut cu 12,5% faţă de luna similară a lui 2008. În ceea ce priveşte încasările pe cameră disponibilă, acestea s-au redus în aceeaşi perioadă cu 26,7% faţă de anul precedent