Cand se va intampla in realitate scena imaginata mai sus e greu de spus. Poate peste un an, doi, trei, zece, cincizeci, o suta… In orice caz, premierul Adrian Nastase este mult mai optimist. Domnia sa, prin Ordonanta referitoare la „incasarea prin mijloace electronice a impozitelor si taxelor locale”, aprobata in Guvern, dispune ca in termen de sase luni, administratiile publice locale de la nivelul municipiilor si oraselor sa asigure posibilitatea incasarii electronice a taxelor locale.
Termenul de sase luni este insa destul de scurt. Pana una alta, autoritatile trebuie sa hotarasca daca sistemul electronic de colectare a taxelor si impozitelor va fi centralizat sau fragmentat pe cele 60 de municipii si orase ale Romaniei. Dupa toate aparentele, va avea castig de cauza cea de-a doua varianta, datorita principiului autonomiei locale. Cu alte cuvinte, fiecare administratie locala va alege, singura, partenerul (cel mai probabil, o banca) cu care va implementa sistemul de plati electronice.
Crearea unui sistem centralizat este o solutie mai buna, insa necesita timp. Principalul sau avantaj consta in dezvoltarea unei baze de date la care ar avea acces toate orasele si municipiile, mai ales ca la Guvern se afla in discutie proiectul de modificare a Legii impozitului local (nr. 27/1994) in sensul introducerii impozitului progresiv pe cladiri. Prin noua lege, cei care detin mai multe cladiri (foarte posibil, in orase diferite) vor plati impozite mai mari.
In cazul in care s-ar opta pentru sistemul centralizat, partenerul autoritatilor ar trebui sa fie unul din „marii” industriei IT. Unul dintre acestia, Compaq, a realizat proiectul-pilot de e-tax, care a fost prezentat premierului si unor oficiali guvernamentali, in cadrul unei demonstratii facute in decembrie 2001 la hotel Marriott. Atunci, toti cei de fata au vazut cum devine cazul cu plata online.
Un scenariu posibil:
plata prin POS
Insa daca ar fi ca maine acest sistem sa fie tradus in practica, ar aparea urmatorul inconvenient: banca prin care contribuabilul face plata online nu poate trimite banii catre Trezorerie decat prin serviciul TransFond, proces care dureaza circa patru zile. Or, aici lantul electronic se rupe. Iar informatizarea sistemului de plati interbancare al TransFond costa peste 10 milioane USD si dureaza cel putin 18 luni.
Deocamdata, cei de la Compaq, precum si alte companii din domeniu, asteapta ca autoritatile sa aleaga una din cele doua variante: sistem de plata centralizat sau local. Si asta in termen de sase luni. Adevarul e ca „un proiect nu poate fi, in acelasi timp, ieftin, rapid si de calitate”, dupa cum afirma Bogdan Popescu, Director Departament de Servicii Profesionale in cadrul Compaq.
Si totusi, mai exista o solutie: administratiile locale, pentru a se incadra in termenul de sase luni, ar putea instala la fiecare ghiseu de colectare a taxelor un Point of Sale (POS) prin care plata sa se faca direct cu card. In aparenta, prin aceasta metoda s-ar impaca si capra, si varza. Astfel, in termenul stabilit, cetatenii ar putea plati impozitele si taxele locale prin „mijloace electronice”. Aici e o chestiune de interpretare.
De fapt, aceasta varianta nu rezolva fondul problemei, intrucat cetateanul nu va scapa de cozi, nu se va crea baza de date centralizata, fara de care aplicarea noii legi a impozitului este aproape imposibila, iar transferul banilor de la banca la Trezorerie va dura tot patru zile – timp in care nu produc dobanda nici pentru platitor, nici pentru beneficiar.