Chiar dacă ritmul vânzărilor nu este satisfăcător, pentru anul viitor se estimează o creştere cu 52% a stocului de spaţii noi, respectiv un plus de 232.085 mp. În cazul în care proiectele anunţat vor fi şi livrate, Bucureştiul ar avea o pondere de numai 11% din acesta valoare, constând într-un centru outlet şi un mall ataşat unui hypermarket Real. În rest, pentru trimestrul trei al anului viitor, este programată livrarea mall-ului Coresi Shopping Center – ce urmează a fi dezvoltat pe fosta platformă Tractorul Braşov şi centrul Electroputere Shopping City din Craiova.
Potrivit DTZ Echinox, la sfârşitul lunii septembrie, stocul total de retail modern (care cuprinde proiecte de retail sub formă de mall-uri urbane, parcuri de retail, galerii comerciale, magazine tip outlet şi centre de tip „strip mall”) a ajuns la 1,35 mil. mp, inclusiv proiectele nou livrate  între primele trei luni, respectiv 122.805 mp.
Dacă primul trimestru al anului a fost perioada cea mai activă în ceea ce priveşte livrările de centre comerciale, al doilea trimestru nu a adus niciun proiect nou pe piaţă. Trimestrul trei a reprezentat numai 13,3% din totalul livrat până în prezent, marcând însă o creştere de 33% faţă de acelaşi interval al anului precedent.
Conform analizei DTZ, stocul total de retail modern va ajunge la 1,38 milioane mp până la sfârşitul anului.
Retailerii de lux înviorează piaţa
Ultimele şase luni ale anului 2010 au evidenţiat semne de ameliorare pentru sectorul comercial, pe fondul deciziilor luate de branduri importante de retail de a intra pe piaţa românească. Exemple de acest gen sunt Camaieu sau Brioche Dorrée – care au deschis primele lor unităţi în cadrul AFI Palace Cotroceni şi Sun Plaza, în prima jumătate a anului 2010 – sau Gerard Darel şi Moschino care, orientaţi către retailul stradal din Bucureşti, au inaugurat primele magazine pe Calea Victoriei respectiv pe Calea Dorobanţi. Se aşteaptă ca până la sfârşitul anului alte branduri de prestigiu, cum ar fi Montblanc, Gucci şi Emporio Armani, să îşi continue planurile de extindere şi să deschidă primele boutique-uri mono-brand pe Calea Victoriei.
În 2011, operatorul suedez de retail H&M va deschide primele sale magazine în AFI Palace Cotroceni, Băneasa Shopping City, Plaza România, Bucharest Mall, Unirea Shopping Center, toate în Bucureşti, în Braşov, cu Unirea Shopping Center, în Constanţa (Maritimo Shopping Center), în Iaşi (Palas), în Timişoara şi în Cluj-Napoca (la Iulius Mall).  
Chiriile continuă să scadă
Contracţia chiriilor a continuat şi în trimestrul treei, în special în cazul centrelor comerciale din zone periferice. În cazul locaţiilor premium, s-au înregistrat reduceri moderate, de 5% de la un trimestru la altul, respectiv de 15-20%, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009.
În ceea ce priveşte retail-ul stradal, chiriile cerute pentru proprietăţi premium pe principalele artere de cumpărături s-au diminuar cu aproximativ 10% din primul trimestru şi până în prezent, situându-se între 65-80 euro/mp pe lună pentru bulevardele Magheru – Bălcescu,  urmate de Calea Victoriei, unde chiriile solicitate au variat între 50-65 euro/mp pe lună (pentru spaţii de aproximativ 100 mp.

Te-ar putea interesa și: