Eliminarea scutirilor si exceptarilor de la plata impozitelor s-a realizat prin Ordonanta de urgenta nr. 217/29.12.1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, precum si prin Ordonanta de urgenta nr. 17/14.03.2000 privind taxa pe valoarea adaugata si Ordonanta Guvernului nr. 27/30.01.2000 privind regimul produselor supuse accizelor.
Printre obiectivele prevazute i Program figura redobindirea icrederii cetateanului i actul de guvernare.
Actele normative i domeniul impozitului pe profit, taxei pe valoare adaugata, accizelor, prin care sunt eliminate scutirile si exceptarile de la pata impozitelor, se aplica doar pentru viitor, raminind valabile „drepturile cistigate” de agentii economici, pe baza actelor administrative anterioare.
Drepturile cistigate sunt recunoscute i doctrina Comunitatii Europene, ele fiind strins legate de doua principii fundamentale ale dreptului comunitar, principiul securitatii juridice si principiul protectiei icrederii legitime, principii curente cu care opereaza Curtea de Justitie a Comunitatii Europene.
Ma voi referi cu precadere la „drepturile cistigate” i materia impozitului pe profit, cu mentiunea ca dispozitiile din respectivele acte, referitoare la alte taxe, facilitati fiscale privind taxele vamale si taxa pe valoarea adaugata, pe perioada pentru care au fost acordate, reprezinta, de asemenea, „drepturi cistigate”.
1. Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie
Art. 68 din lege prevede ca profitul obtinut ca urmare a aplicarii unei inventii sa fie scutit de impozit i primii cinci ani de aplicare, calculat de la data valabilitatii brevetului si ramine, i acest caz, integral la dispozitia unitatii care o aplica.
Dispozitiile Ordonantei de urgenta nr. 217/1999 urmeaza a produce efecte numai asupra inventiilor ce urmeaza a fi aplicate dupa emiterea ordonantei, investitiile i curs de aplicare la emiterea ordonantei urmind a beneficia de scutirea de impozit pe profit prevazuta de art. 68 din Legea nr. 64/1994 pina la expirarea perioadei de cinci ani.
2. Legea petrolului nr. 134/1995
Potrivit prevederilor art. 34 alin 2 lit. a) si b), titularii acordurilor petroliere beneficiaza de urmatoarele:
– scutirea de la plata impozitului pe profit pentru o perioada de un an icepind cu ziua iregistrarii productiei de petrol;
– plata impozitului pe profit la nivelul cotelor de impozit prevazute de lege, i vigoare la data icheierii acordului petrolier.
Dispozitiile Ordonantei de urgenta nr. 217/1999 urmeaza a produce efecte numai asupra acordurilor petroliere icheiate dupa emiterea ordonantei, desi i acest caz agentii economici sunt defavorizati, cotele prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 217/1999 fiind mai favorabile decit cele existente la icheierea acordurilor petroliere.
3. Ordonanta Guvernului nr. 63/1997 privind stabilirea unor facilitati pentru dezvoltarea turismului rural
Persoanele fizice, asociatiile familiale si societatile comerciale care au ca obiect unic de activitate asigurarea de servicii turistice i pensiuni turistice si pensiuni agroturistice clasificate beneficiaza potrivit prevederilor art. 2 lit. f) de scutirea de la plata impozitului pe venit, respectiv pe profit, pe o perioada de 10 ani din momentul clasificarii, a pensiunii turistice sau a pensiunii agroturistice.
Dispozitiile Ordonantei de urgenta nr. 217/1999 si ale Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit se aplica doar societatilor comerciale, respectiv persoanelor fizice si asociatiilor familiale care au iceput activitatea de turism rural dupa emiterea Ordonantei de urgenta nr. 217/1999, respectiv dupa 1 ianuarie 2000 pentru persoanele fizice si asociatiile familiale, i celelalte cazuri facilit1tile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 63/1997, cu modificarile produse prin Legea nr. 187/1998 urmind a fi aplicate pina la expirarea perioadei de zece ani.
4. Ordonanta de urgenta nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective
Potrivit prevederilor art. 36 din ordonanta, persoanele care au primit platile compensatorii cuvenite i conditiile art. 34 si 35 beneficiaza de scutire, pe o perioada de doi ani, de la plata impozitului pe profit pentru cei care au ifiintat societati comerciale si de plata impozitului pe venit pentru cei care sunt autorizati sa desfasoare activitati economice pe baza liberei initiative, ca persoane fizice independente sau ca asociatii familiale.
Beneficiaza de facilitati numai societatile comerciale nou-ifiintate de catre personalul disponibilizat i termen de sase luni de la data disponibilizarii, iar i cazul asociatiilor familiale scutirea de impozit pe venit se aplica proportional cu ponderea persoanelor disponibilizate din numarul total al membrilor asociatiei familiale.
Pentru societatile comerciale, asociatiile familiale si persoanele fizice independente, ce si-au iceput activitatea beneficiind de facilitatile fiscale prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 98, termenul de doi ani se aplica pina la expirare, chiar daca itre timp a fost emisa Ordonanta de urgenta nr. 217/1999, respectiv s-a aplicat dupa 1 ianuarie 2000 Ordonanta Guvernului nr. 73/1999.
5. Ordonanta de urgenta nr. 92/1997 privind stimularea investitiilor directe
Ordonanta de urgenta nr. 92/1997 instituie o serie de facilitati, pe o perioada de cinci ani.
Facilitatile privesc:
– deducerea din profitul impozabil a cheltuielilor privind amortizarea, chiar si i cazul i care contribuabilul a optat pentru utilizarea regimului de amortizare accelerata, contribuabilul avind obligatia de a comunica aceasta organelor fiscale teritoriale;
– deducerea integrala din profitul impozabil a cheltuielilor cu reclama si publicitatea;
– recuperarea pierderii anuale declarate de contribuabil, prin declaratia de impozit, din profiturile impozabile obtinute i urmatorii cinci ani consecutivi, recuperare efectuata la fiecare termen de plata a impozitului pe profit;
– scutirea de la plata impozitului pentru profitul reinvestit;
– pentru investitiile ce vor fi realizate i economie, i societati nou-create, care depasesc 500.000 de dolari SUA sau echivalentul i lei, cu exceptia sectorului bancar, i afara facilitatilor comune se acorda reducerile impozitului pe profit, corespunzator valorii investitiei, i cote cuprinse itre 10% si 100%, pe perioada cuprinsa itre 2 si 10 ani.
Ordonanta de urgenta nr. 92/1997 produce efecte pe o perioada de cinci ani de la emiterea ei, durata prelungita cu timpul cit au fost suspendate efectele ordonantei.
De aceste facilitati beneficiaza toti agentii economici ifiintati iainte de emiterea Ordonantei de urgenta nr. 217/1999, care nu opteaza pentru noile reglementari privind impozitul pe profit.
Legea nr. 71/1994 acorda, pentru societatile comerciale ifiintate i domeniul industriei, cu participarea de capital strain, la care aportul subscris de investitorul strain este varsat i suma de minimum 50 milioane dolari SUA i contul societatii comerciale deschis la o banca persoana juridica romina, si care realizeaza, i termenul si potrivit prevederilor contractului de societate, productie cu un grad valoric de integrare i Rominia de minimum 60% si un export de minimum 50% din valoarea productiei anuale, beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe profit pentru o perioada de cinci ani de la data obtinerii de profit, dar nu mai mult de sapte ani de la data iceperii activitatii productive.
Beneficiaza de aceasta facilitate agentii economici care au realizat investitiile straine, i conditiile Legii nr. 71/1994, pina la emiterea Ordonantei de urgenta nr. 92/1997.
Ordonanta de urgenta nr. 31/1997 privind regimul investitiilor straine i Rominia, pentru investitiile directe de capital strain, precum si pentru investitiile straine constituite prin cumpararea actiunilor gestionate de Fondul Proprietatii de Stat la societatile comerciale care se privatizeaza, beneficiaza diferentiat, dupa modul de constituire a investitiei straine, de o serie de facilitati fiscale privind impozitul pe profit.r
Facilitatile prevazute de ordonanta pot fi invocate de investitorii straini ce au realizat investitii straine i perioada cuprinsa itre 19.07.1997, data aparitiei Ordonantei de urgenta nr. 31/1997 si 30.12.1997, data publicarii i Monitorul Oficial a Ordonantei de urgenta nr. 31/1997, referitoare la facilitatile fiscale.r
Agentii economici au posibilitatea de a opta itre pastrarea „drepturilor cistigate”, aplicind actele normative din domeniul impozitului pe profit, taxei pe valoarea adaugata care au eliminat scutirile, si exceptarile de la plata impozitului.r
in mod normal, organele Ministerului Finantelor ar trebui sa recunoasca si sa accepte drepturile cistigate.r
in situatia i care ele nu sunt recunoscute si aplicate, solutia o reprezinta realizarea „drepturilor cistigate” pe cale judecatoreasca.r
6. Legea nr. 55/1995 privind accelerarea procesului de privatizarer
Legea nr. 55/1995, referitoare la privatizarea prin vinzarea de actiuni, la art. 8, prevede ca din sumele cuvenite Fondului Proprietatii de Stat pentru actiunile vindute se lasa, cu titlu gratuit, la dispozitia societatii comerciale privatizate, o cota de pina la 60%. Aceasta este destinata stingerii datoriilor iregistrate i contabilitatea respective societati comerciale pina la data intrarii i vigoare a legii, cu exceptia debitelor rezultate din aplicarea unor sanctiuni contractuale sau legale, de prevederile legii urmind a beneficia si societatile comerciale privatizate pina la data intrarii i vigoare a Legii nr. 55/1995, dar numai pentru ratele de rambursare a creditului acordat prin contractul icheiat cu Fondul Proprietatii de Stat, care devin exigibile dupa aceasta data.r
Ordonanta de urgenta nr. 88/1997, publicata i Monitorul Oficial nr. 381/29.12.1997, la art. 36(2), stabileste ca sistemul de facilitati privind sumele care se lasa cu titlu gratuit la dispozitia societatilor comerciale se aplica numai pentru contractele care au fost icheiate pina la data de 29.12.1997.r
De prevederile Legii nr. 55/1995 beneficiaza, pina la acoperirea datoriilor existente la momentul aparitiei legii, societatile comerciale privatizate prin cumpararea actiunilor cu plata i rate, inclusiv din ratele platite dupa emiterea Ordonantei de urgenta nr. 88/1997.