Analistii pietei financiare au cotat proiectul de la Sighisoara cu un risc mediu spre ridicat. De ce ar avea companiile alta opinie ? Mai ales ca exista mai multe conditii pe care trebuie sa le indeplineasca „exclusivistii”. Actiuni in valoare de 500.000 de dolari si 2,5% din profitul obtinut din vanzari la trei ani de la deschiderea parcului sunt, in general, conditiile secrete cu care trebuie sa fie de acord o companie care doreste sa fie unic distribuitor pentru Dracula. Pentru ca bauturile racoritoare, tutunul, serviciile bancare, dulciurile si guma de mestecat sau mancarea preparata rapid vor fi vandute in „Dracula Park” doar de catre firmele care si-au castigat acest drept.
Pana in momentul redactarii acestui material, Banca Comerciala Romana reusise sa vanda actiuni Dracula in valoare de peste 25 miliarde de lei. Adica mai putin de un milion de dolari. Problema investitiilor in constructia parcului tematic de la Sighisoara va fi pe deplin rezolvata in momentul in care cinci sau sase companii vor accepta sa intre in afacere. Pentru ca ele vor cumpara actiuni in valoare de trei milioane de dolari. Adica de trei ori mai mult decat pana in prezent.
Concernul austriac BBAG si respectiv Brau Union, divizia sa din Romania, ar urma sa preia distributia de bere. Cu 14 brand-uri produse in sapte fabrici, Brau Union detine in momentul de fata o cota de 38% din piata berii. Reprezentantii companiei au refuzat sa comenteze, deocamdata, intrarea in aceasta afacere, pe motiv ca in cadrul Consiliului de Administratie nu s-a luat inca o hotarare.
McDonald’s si Spring Time sunt companiile care ar putea sa imparta monopolul restaurantelor de tip fast-food din cadrul parcului. Cristian Savu, director de comunicare la McDonald’s, crede ca un astfel de amplasament are un potential special pentru firma americana „Suntem interesati sa intram in aceasta afacere. Exista o dorinta comuna de a fi prezenti in parcul de distractii de la Sighisoara. Totul depinde insa de evolutia negocierilor cu managerii acestui proiect”. El sustine ca, in cazul in care McDonald’s va decide sa investeasca la „Dracula Park”, „restaurantul sau restaurantele vor fi construite si conduse direct de noi si nu in franciza”.
Actionarii arabi ai Spring Time spun ca au luat deja decizia de a deschide un restaurant la Sighisoara, dar ca trebuie negociate mai multe conditii cu actionarii parcului.
O alta companie careia i s-a propus exclusivitatea este grupul Coca-Cola, care ar urma sa vanda in parcul de la Sighisoara bauturi racoritoare. Grupul american se pare ca a fost preferat in favoarea liderului de piata European Drinks si datorita relatiilor pe care le are cu McDonald’s, care impune conditia intrarii in paralel. Valentina Baicuianu, PR manager la Coca-Cola spune ca saptamana trecuta a avut loc o discutie intre conducerea companiei si reprezentantii Ministerului Turismului. „Acum suntem in faza de analiza a acestei propuneri”, spune Baicuianu.
Marius Stoian, managerul parcului spune ca Fondul pentru Dezvoltare Turistica Sighisoara (FDTS) „vine cu concesionarea terenului si cu proiectul, iar societatea doritoare construieste, exploateaza si cedeaza un procent din cifra de afaceri”. De ce? „Pentru simplul fapt ca sunt unici distribuitori” spune Stoian.
In domeniul bancar se pare ca favoritul este Banca Comerciala Romana (BCR). BCR face parte din grupul de vanzari a actiunilor si, pe de alta parte, si-a asumat, prin contractul cu Ministerul Turismului, acordarea de credite pentru dezvoltarea afacerilor in parc.
In ceea ce priveste tutunul, din cate se pare exista doua alternative: Phillip Morris International si British American Tobacco. Prima detine marcile: Marlboro, LM, Calatis, Red&White, iar cea de-a doua Kent, Lucky Strike, Pall Mall, Hollywood, Viceroy si Derby. Deocamdata, nici una din cele doua companii nu a fost contactata.
Sergiu Leu, director si membru in Consiliul de Administratie al FDTS spune ca in cazul acestor exclusivitati „nu este vorba despre o simpla afacere de vanzare, ci una de tip strategic. Companiile vizate de noi sunt din categoria celor care si-au asumat riscuri si au castigat”.
    
Conditii impuse pentru acordarea de exclusivitati

· Compania sa aiba o situatie financiara stabila si interes strategic in Romania
· Cota semnificativa de piata
· Detinerea a mai mult de cinci branduri/tip de produs, dar si segmente-tinta diferite de cumparatori pentru a permite concurenta interna
· Achizitionarea unui pachet de actiuni echivalent cu minimum 50% din valoarea rulajului estimat, in functie de perioada de acordare a exclusivitatii (negociabil), plus un procent din cifra de afaceri (de asemenea negociabil)
Pachet de exclusivitati
· Distribuirea exclusiva a produselor
· Promovarea in incinta parcului de distractii
· Dreptul de a folosi formula „unic distribuitor pentru Dracula Park”