Pentru că titlul rubricii este „În vizi­tă“, m-am gândit să scriu despre cum ne vede un business lider care vine în vizită la noi. Sigur că fiind vorba despre o persoană de top, care călătoreşte în toată lumea, privim cu mare interes im­presiile vizitei lui. Vizita este impor­tan­tă din mai multe puncte de vedere: imaginea filialei locale în cadrul companiei, ima­ginea României în ochii celor care iau decizii privind extinderea afacerilor în lu­me, imaginea companiei în România. Suntem toţi în competiţie, iar în acest context economic avantajele competitive te ajută să ieşi mai repede, mai puternic din criză. De aceea, impresia pe care o laşi este importantă. Suntem de acord că această criză a fost generată de lipsa de încredere, de prăbuşirea unuia dintre pilonii de bază ai unui lider. De aceea, vrem ca oamenii care ne învestesc cu încredere să nu fie dezamăgiţi. Vrem să-i facem să aibă în continuare încredere în noi. Pen­tru mine, aceasta este miza. Dacă reuşeşti, chiar într-un context economic nefavorabil, să inspiri încredere, eşti pe drumul cel bun. Este important ca România să fie văzută ca o ţară în care investitorii să aibă încredere să investească. Eu sunt de 25 de ani în industria IT şi mă bucur să văd ce rol joacă această industrie în modernizarea economiei româneşti. România a devenit un hub regional, „un re­zervor de talente“, cum spun executivii noştri. Mii de oameni au joburi de competenţă ridicată. Întrebarea pe care o pun este: pentru cât timp vom mai fi compe­titivi? Şi mă refer aici şi la educaţie, la nivelul de pregătire al absolvenţilor, la modul în care ei sunt pregătiţi pentru cerinţele locului de muncă. Cât priveşte costul forţei de muncă, în câţiva ani, acesta nu va mai fi un criteriu competitiv. Cu ocazia vizitei executivului nostru, am oferit studiul IDC „Impactul economic al industriei tehnologiei informaţiei în Româ­nia“. Unul dintre rezultatele acestui studiu arată că ritmul de creştere al IT va fi de trei ori mai mare decât cel al PIB-ului. Vorbim de inovaţie, de crearea de propri-
etate intelectuală, de avantajul competitiv pe care îl avem. Care este însă investiţia în cercetare-dezvoltare? Care este semnalul pe care clasa politică îl dă industriei IT atunci când în încercările de noi formule guvernamentale elimină Ministe­rul Comunicaţiilor şi Societăţii Informa­ţio­nale dintre portofoliile distincte? Aces­tea sunt întrebările pe care mi le-am pus când mă întorceam de la aeroport. Îl condusesem pe oaspetele nostru care îmi măr­turisise impresiile foarte bune ale în­tâlnirii cu peste 1.000 de profesionişti IT, peste o sută de lideri din business, jurnalişti şi analişti. Ştiu că i-am întărit sentimentul de încredere şi ştiu că noi, românii, suntem ospitalieri, optimişti, crea­tivi. Ştiu însă cât de important este să nu ratăm momente importante.

Călin Tatomir, Director general Microsoft România