La începutul anului 2010, vice-preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, estima că 10% din dealerii de maşini noi au intrat sau vor intra în faliment. Cum sfârşitul crizei vânzărilor nu pare a fi prea aproape, în opinia unor comercianţi, procentul de dealeri care vor renunţa la afacerile cu maşini va atinge 25%.
Cu toate acestea, în timp ce unii sunt striviţi de datoriile către bănci, alţii continuă investiţiile, folosind la maximum oportunităţile actuale şi ţintind revenirea pieţei. O scurtă trecere în revistă a deschiderilor de noi centre de vânzări şi service auto ne arată că, numai în 2010, au fost deja inaugurate peste zece noi facilităţi, la care se vor mai adăuga cel puţin cinci până la sfârşitul anului. Unul dintre cei care a avut curajul să investească în această perioadă este Michael Bulzan, acţionar al Grup West, companie care a deschis în această toamnă, la Oradea, un nou centru integrat dedicat mărcii BMW.
„Considerăm că piaţa va reveni în curând la normal, adică la un ritm moderat de înnoire a parcului auto (atât pentru persoane fizice, cât şi pentru firme), astfel încât vom fi pregătiţi pentru relansare. Conjunctura actuală ne permite să optimizăm costurile investiţiei, fapt care reduce durata de recuperare şi o angajare foarte rezonabilă în faţa băncilor finanţatoare“, a declarat pentru Capital oficialul Grup West, justificând astfel investiţia făcută.
O poziţie similară este şi cea a lui Horaţiu Buzatu, unul dintre patronii PlusAuto. Compania deţinută de acesta, în parteneriat cu Mircea Nistor, a deschis în septembrie al doilea show-room Ford din Craiova, cele două adăugându-se centrelor din Slatina şi Turnu Severin.
„Criza de acum nu este nici pe departe la fel de rea ca perioada prin care am trecut acum 10-12 ani. Dacă vă aduceţi aminte, băncile aveau dobânzi de 160%, adaosul comercial era limitat la 30%. Atunci, îţi era practic imposibil să te dezvolţi ca firmă. Câştigul obţinut nu-ţi permitea să te extinzi sau să reinvesteşti. Şi cu toate acestea, lucrurile au mers“, explică Horaţiu Buzatu motivele pentru care PlusAuto a luat decizia de a continua investiţiile.
Investiţii cu bătaie lungă
Investiţiile necesare deschiderii unui nou centru integrat, care oferă atât spaţii pentru vânzare, cât şi pentru reparaţii şi magazie de piese de schimb, nu sunt deloc de neglijat. În medie, un astfel de centru costă nu mai puţin de 2,5 – 3 milioane de euro, însă există şi cazuri, precum cel al noului dealer Opel din Bucureşti, Union Motors Car Sales, care a cheltuit, conform propriilor estimări, circa şase milioane de euro. La astfel de sume este destul de greu de găsit finanţare, însă, în opinia comercianţilor, este important să cunoşti foarte bine situaţia în care te afli.
„Nu vindem nici pe departe la fel de bine ca acum doi ani şi cred că generaţia ­noastră nu va mai prinde o piaţă auto cum a fost cea din 2006-2007. Slavă Domnului că avem deja destule maşini vândute pentru a ne asigura o rotaţie la atelierele de service. Acum, totul este să măsori corect situaţia în care te afli şi să-ţi propui un obiectiv realizabil“, ne-a declarat Horaţiu Buzatu. Este drept că, în timp ce unora această măsurătoare le-a arătat că este momentul să investească, altora le-a indicat tocmai pe dos.
„Din cauza crizei financiare mondiale şi ţinând cont de scăderea pieţei auto în România, am hotărât să amânăm dezvoltarea reţelei noastre de dealeri în cursul anului 2010. Suntem însă în discuţii avansate cu trei potenţiali parteneri şi sperăm ca anul viitor, cât mai devreme, să fim în măsură să anunţăm extinderea în teritoriu a mărcii Subaru“, spune Stavros Kanonopoulos, director general al SC Subaru Motors Trading SRL. Numai că această amânare dă timp altora, ceva mai curajoşi, să se extindă în teritoriu şi să aştepte revigorarea pieţei. Moment în care, graţie acestei extinderi, vor avea o poziţie privilegiată.
Revine optimismul
Majoritatea celor care au investit în noi facilităţi în această perioadă dificilă se bazează pe o revenire a pieţei pe un uşor trend pozitiv în 2011. Aşa se face că, în acest an, au fost inaugurate, pe lângă locaţiile deja menţionate, noi centre Hyundai în Cluj, Reşiţa şi Bucureşti, un dealer SEAT la Piteşti, unul pentru Chevrolet la Buzău şi unul pentru Mazda la Baia Mare. La acestea se adaugă dealerii care şi-au mărit portofoliul de mărci sau au schimbat brandul reprezentat în spaţiile deja existente, precum AutoCobălcescu sau ATS.
Criza vânzărilor pare să fi fost pentru unii comercianţi cântecul de lebădă, în timp ce alţii au considerat-o momentul zero al extinderii afacerilor.
Conjunctura actuală ne permite să optimizăm costurile, fapt ce reduce durata de recuperare şi o angajare rezonabilă în faţa băncilor finanţatoare.
Michael Bulzan, acţionar Grup West

Mulţi dealeri încă mai cred că după ce trece această criză vor vinde la fel ca în 2007. Eu sunt conştient că lucrul acesta nu se va mai întâmpla.
Horaţiu Buzatu, acţionar PlusAuto

2,5 milioane de euro este costul mediu al unui centru integrat de vânzări, piese de schimb şi service