Constanta, 30.920 de turisti straini, aproximativ cu 30% mai mult fata de perioada similara a anului trecut. Pe primul loc in topul strainilor care s-au gandit sa experimenteze o vacanta in Romania se afla nemtii, urmati de suedezi, danezi, francezi, italieni, norvegieni, israelieni si rusi. si-atunci, de ce nu sunt fericiti reprezentantii ITS si Thomas Cook, doi dintre cei mai mari tour-operatori europeni? Deoarece pana acum numarul turistilor din Germania, Franta si Marea Britanie – cele mai mari piete europene – este in scadere fata de anul trecut, arata statisticile, iar prognozele spun ca, pe ansamblu, sezonul 2004 va ramane aproximativ la acelasi nivel cu 2003.”Daca anul trecut prin agentia noastra au sosit pe litoral 12.300 de straini, majoritatea din Germania, Franta, Italia si Rusia, pentru sezonul 2004 estimam ca vom primi in jur de 13.500 de turisti. Este o crestere destul de mica fata de cat ne asteptam noi”, spune Doru Glavan, directorul agentiei Latina din Constanta, reprezentantul Thomas Cook in Romania. In general, turistii nemti si francezi care vin prin agentia Latina sunt de varsta a treia si aleg Romania pentru tratamentele relativ ieftine pe care le pot face la complexul Doina din Neptun sau la complexul Europa din Eforie Nord. Rusii, insa, prefera sa mearga in toate excursiile optionale oferite de agentie – Valea Prahovei, Delta Dunarii, Bucuresti. „Sunt din ce in ce mai multi turisti care cumpara o saptamana pe litoral si una de circuit in tara, asa ca perspectivele pentru anul viitor ar trebui sa fie favorabile. Insa problemele legate de transport ne dau mari batai de cap”, spune Doru Glavan. Daca in prezent turistii nemti si cei scandinavi sosesc cu o cursa charter pusa la dispozitie de marii tour-operatori (TUI, ITS si Thomas Cook), francezii se imbarca intr-o cursa charter Tarom. Anul viitor, aceasta va fi suspendata din motive de reducere a costurilor, la fel cum a fost suspendata si cea cu care anul trecut soseau turistii nemti pe aeroportul de langa Constanta. „si atunci, cine va mai veni in Romania, daca face doua ore cu avionul pana la Bucuresti si de acolo cinci ore cu autocarul pana la Constanta?”, se intreaba reprezentantul Thomas Cook.Aceleasi probleme sunt ridicate si de Nova Touring Eurolines, reprezentantul ITS in Romania. Agentia a adus in Romania anul trecut peste 15.000 de straini, fie pe litoral, fie la tratament in statiunile balneoclimaterice, fie in circuite. „Sezonul 2004 ne-a adus o majorare cu 70% a cererilor pentru statiunile balneoclimaterice, un interes crescut pentru circuite, dar pe litoral vom ramane la nivelul de anul trecut”, spune Marcel Badescu, directorul agentiei. Unul din motive este transportul, celelalte sunt legate de conditiile din statiuni si din hoteluri. De ce anume se plang turistii? De muzica data la maximum pe timpul noptii la unele terase, de cainii vagabonzi, de atitudinea personalului, de mizeria de pe plaja. „Aceste probleme trebuie neaparat rezolvate pana anul viitor si cred ca ar trebui sa existe o autoritate permanenta pe litoral. Altfel, riscam sa pierdem si putinii turisti straini pe care i-am castigat. Trebuie sa ne intrebam de ce ITS, de exemplu, trimite in Romania cateva mii de turisti si in Bulgaria cateva sute de mii”, spune Marcel Badescu. Avand in vedere ce s-a intamplat anul trecut, nu trebuie sa ne miram ca nemtii prefera Bulgaria.Anul trecut, ITS a imprumutat sume importante, la nivel de zeci de mii de euro, catorva hoteluri cu care incheiase contracte. Sumele respective urmau sa fie rambursate sub forma de servicii oferite turistilor straini trimisi de ITS. Insa doua hoteluri din Mamaia au fost nevoite sa dea inapoi tour-operatorului german o mare parte din banii primiti, in urma numeroaselor reclamatii facute de nemti, care solicitau dupa un sejur dezastruos despagubiri chiar si de 80% din cat platisera.Pentru a preveni astfel de nemultumiri, tour-operatorii straini au solicitat la inceputul sezonului firmei de consultanta Peacock Global Hotel Management sa inspecteze hotelurile in care urmau sa stea strainii. „Culmea este ca am descoperit ca anul acesta, exact ca in sezonul trecut, exista numeroase hoteluri in care atitudinea angajatilor fata de clienti lasa de dorit, iar calitatea preparatelor nu este la standardele asteptate. Am asistat in restaurantul unui hotel cum la ora 20.00 fix, cand se incheia cina, ospatarii au navalit in sala si au strans totul, iar turistii care nu terminasera de mancat au ramas efectiv cu gurile cascate”, precizeaza Paul Marasoiu, directorul firmei de consultanta.Care a fost reactia autoritatilor romane la plangerile turistilor straini? Nicu Radulescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism, a promis ca va sustine o hotarare de guvern prin care administrarea plajelor sa fie transferata de la Regia Apele Romane la primariile locale. Restul problemelor raman in aer, in ideea ca „merge si asa”. Turistul strain, insa, va merge in Bulgaria. Unde, pentru aceeasi bani, primeste mai mult.