Daniel David: Ministru de sacrificiu pentru reforma Educației

Ministrul Educaţiei, Daniel David, şi-a prezentat marţi seara priorităţile şi angajamentele politice şi morale la începutul celui de-al doilea mandat. Într-un discurs marcat de gravitatea contextului economic şi de nevoia unei reforme asumate şi raţionale, David a afirmat că este „pregătit să fie acum un ministru de sacrificiu, dispus să ducă şi criticile ticăloase şi pe cele justificate (politic şi uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung”.

De la „optimism” la „realism îngrijorat”

Ministrul a rememorat parcursul primului mandat şi a explicat că entuziasmul iniţial „s-a transformat acum într-un realism îngrijorat” după ce „a văzut deciziile economico-financiare asupra educaţiei-cercetării”.

„Eu sunt pregătit să fiu acum un ministru de sacrificiu, dispus să ducă şi criticile ticăloase şi pe cele justificate (politic şi uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung” – a spus David, precizând că, „emoţional, oamenii nu au cum să fie mulţumiţi de măsuri de criză”.

O datorie şi o continuitate asumată după „Raportul QX”

Referindu-se la primul mandat (decembrie 2024 – iunie 2025), Daniel David a amintit că şi-a asumat „trei angajamente”:

  • „Să întărim traiectoria euroatlantică a ţării – şi cred că prin alegerea unui preşedinte cu acest profil am contribuit la asta”;
  • „Să asigurăm buna funcţionare a sistemului de educaţie-cercetare şi să iniţiem doar reformele absolut necesare”;
  • „Să fac un diagnostic al sistemului de educaţie-cercetare, cu propuneri de soluţii şi reforme de implementat pe termen mediu-lung” – realizat şi finalizat prin „Raportul QX”.
  • „Eu nu am căutat poziţia de ministru, am venit cu un angajament şi am făcut cât am promis, nici mai mult şi nici mai puţin. Al doilea mandat a venit tot necăutat, ca o datorie legată de asumarea de către Coaliţie a Raportului QX şi, implicit, de nevoia implementării lui de către autor. Am văzut acum şi o fereastră de oportunitate rară de normalizare a unor lucruri care trenează de prea mult timp în sistemul nostru de educaţie-cercetare”.

Angajamente şi direcţii strategice

David şi-a rezumat viziunea şi angajamentele pentru acest mandat sub deviza „Per Aspera Ad Astra” şi „Sapere Aude” şi s-a declarat decis „să credem raţional şi moral că, prin asperităţile crizei de acum, vom ajunge la binele pe care ni-l dorim”.

Printre obiectivele asumate:

  • „Reformele şi direcţiile enunţate în Programul de Guvernare (2025–2028), fundamentate pe Raportul QX”;
  • „Găsirea împreună a celor mai bune soluţii şi asumarea unor dezbateri chiar şi mai încinse, dar constructive şi larg acceptate”;
  • „Modernizarea majoră a sistemului şi orientarea lui spre binele oamenilor şi al societăţii”.

Salarii şi locuri de muncă protejate

Ministrul a punctat şi angajamentele privind componenta economică şi socială:

  • „Pe termen imediat, nu avem oameni de disponibilizat şi nu vom modifica salariile”;
  • „Pe termen mediu, punctul de start în salarizarea din educaţie trebuie să fie salariul mediu brut pe economie pentru debutant” şi echivalarea funcţiilor de CSII/CSI cu cele de conferenţiar şi profesor;
  • „Pe termen lung, ţintim atingerea, până cel târziu în 2030, a alocării a 1% din PIB pentru cercetare şi a 15% din bugetul general consolidat pentru educaţie”.
Daniel David
SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Reforme şi eficientizări „raţionale şi decente”

„Asigur că în acest demers mă voi ghida după raţionalitate şi decenţa moralei (cu accent pe morala bunului simţ)” – a precizat David, explicând că „aspectele impuse de criză” vor fi implementate după două principii:

  • Raţionalitate – raportată la standardele şi bunele practici europene;
  • Decenţă – raportată la „cât poate suporta ţara acum”.

Reforma burselor şi redefinirea meritului şi a incluziunii

„Creşterea spectaculoasă din ultimii ani nu poate să fie susţinută. Avem unul dintre cele mai generoase sisteme de burse din Europa, fără a fi una dintre forţele economice ale lumii şi fără un impact demonstrat pe tot sistemul de burse. Mai important, sincer şi direct spus, mai ales acum în criză, nu ne mai permitem financiar acest sistem” – a punctat ministrul.

Concret:

  • Vor rămâne doar două categorii de burse:
    • Burse sociale (inclusiv burse pentru mamele minore).
    • Burse de merit (max. 15% dintr-o clasă, cu media minimă 9).

Premiile pentru olimpiade şi concursuri vor fi reevaluate şi crescute.

Norme didactice şi „reforme temporare” , adaptate crizei

Se va putea creşte norma didactică „cu maximum 2 ore” după o metodologie adaptată contextului şi discutată cu partenerii sociali. Degrevările şi plăţile cu ora vor fi regândite şi adaptate „la realităţile şi nevoile şcolii”.

Se preconizează:

  • „Degrevările pentru funcţii de conducere” – limitate şi proporţionale cu responsabilităţile;
  • „Plata cu ora” – raportată la 40 de ore/săptămână şi echivalentă unei ore de normă.

Concentrările şi comasările educaţionale

Se va analiza „mărirea numărului minim şi maxim de elevi” şi creşterea pragului de la care o şcoală devine entitate cu personalitate juridică, „pentru a stimula şi o reformă a învăţământului rural”.

„Dacă implementăm înţelept acest măsuri – să ne amintim că suntem în situaţie de criză, nu de normalitate socială -, fie şi temporar, practic întărim şi salvăm aspectele importante, eficientizăm ce nu merge bine şi astfel ne dezvoltăm. Între măsuri impuse din afara sistemului (ex. «normă mărită», «redimensionarea burselor» etc.) şi  dorinţele noastre de a nu se schimba nimic din beneficiile actuale, am încercat să găsesc un demers raţional şi decent, care ne permite să păstrăm oameni şi salarii şi să creştem pe termen mediu-lung. Altfel, în situaţii de criză, inevitabil alţii ne vor dicta regulile şi modificările” – a concluzionat David.

„Nu vă invit la sacrificiu, ci la a fi parte din soluţii”

La final, ministrul şi-a reafirmat angajamentul şi sacrificiul personal:

„Eu sunt pregătit să fiu acum un ministru de sacrificiu, dispus să ducă şi criticile ticăloase (făcute să ne destabilizeze sistemul sau ţara) şi pe cele justificate (politic şi uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung! Nu vă invit la acelaşi lucru, ci doar sper să fim cât mai mulţi parte din soluţii, nu din probleme. Nu cred că un om rezonabil nu înţelege raţional că modificările sunt rezonabile în situaţii de criză (unele erau necesare chiar în situaţie de normalitate). Pot înţelege însă ca psiholog că, emoţional, nu ai cum să fii mulţumit de măsuri de criză”.

Renunţarea simbolică la 25% din salariul de ministru

La final, Daniel David a anunţat şi gestul simbolic:

„În fine, la modul real, dar cu mesaj simbolic, deoarece nu pot eu compensa efectele crizei în educaţie-cercetare, voi renunţa lunar la 25% din salariul meu de la minister, pentru a redirecţiona banii spre 2 burse de merit şi 7 sociale (o să caut formula legală, nu asta este problema)”.