“Referitor la susţinerile apărute în presă, în aceste zile, conform cărora nu aş susţine realizarea autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş fac următoarele precizări: respectivele afirmaţii sunt în totalitate false. Nu am făcut niciodată o declaraţie care să susţină aceste alegaţii. Dimpotrivă, consider realizarea proiectului autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş ca fiind o necesitate şi sunt un susţinător clar al acestui obiectiv de infrastructură. Afirmaţiile mele, incriminate de un cotidian central, s-au referit strict la problema surselor de finanţare pentru acest proiect, autostrada în cauză nefiind pe traseul Coridoarelor Paneuropene 4 şi 9, care beneficiază de finanţare europeană. De asemenea, studiile de trafic arată că traseul vizat pentru realizarea proiectului ar avea un nivel al circulaţiei sub cel al unei autostrăzi, lucru care face dificilă găsirea unui investitor’, se menţionează într-un comunicat al Guvernului.

Ministrul Şova precizează că realizarea autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş este o necesitate, în condiţiile în care acest proiect ar fi benefic nu doar pentru a uni Moldova cu Transilvania, ci şi pentru a putea prelua întreg traficul din spaţiul eurasiatic către ţările Uniunii Europene.

‘În concluzie, rămân un susţinător declarat al autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş şi voi susţine toate demersurile necesare pentru găsirea surselor de finanţare necesare realizării acestui proiect’, adaugă ministrul, citat de Agerpres.

Săptămâna trecută, ministrul Şova a declarat la postul public de televiziune că în ceea ce priveşte proiectul autostrăzii Târgu Mureş- Iaşi nu se poate pronunţa dacă e sau nu un proiect fezabil. Întrebat de moderatorul emisiunii dacă de acest proiect se va ocupa Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, Şova a menţionat că proiectul se află în administrarea lui, dar că dacă ministrul liberal poate identifica surse de finanţare vor colabora.

Conform site-ului CNADNR, Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni va avea o lungime de 310,30 kilometri, iar valoarea estimată a proiectului de construcţie este de 6,140 miliarde de euro. În luna august 2012, Consiliul Judeţean Mureş a emis certificatul de urbanism pentru ”Construirea Autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău (judeţul Harghita) – Iaşi în traversarea judeţului Mureş – faza studiu de fezabilitate”.

Pe termen mediu şi lung, Autostrada Târgu Mureş – Ditrău – Iaşi va facilita traficul internaţional de tranzit care se va desfăşura între coridoarele PAN Europene IV şi IX, aceasta urmând să realizeze o legătură rapidă şi sigură între Autostrada Transilvania A3 (Braşov – Borş) şi coridorul IX PAN European (Bucureşti – Focşani – Albiţa), înlesnind traficul auto pe direcţia est-vest, între Transilvania şi Moldova. Pe teritoriul judeţului Mureş, viitoarea autostradă va fi prevăzută cu trei noduri rutiere (Târgu Mureş, Acăţari, Sovata), un nod de perspectivă (Miercurea Nirajului), două tuneluri, 20 de poduri peste ape, 13 pasaje de drumuri peste autostradă, 10 viaducte şi un pasaj peste cale ferată. Totodată, în cadrul proiectului sunt prevăzute parcări de scurtă durată şi spaţii pentru servicii de tip S1 şi S3, potrivit CJ Mureş.

Viitoarea autostradă va străbate localităţile Miercurea Nirajului, Sovata, Gheorghe Doja, Crăciuneşti, Acăţari, Păsăreni, Găleşti, Măgherani, Sărăţeni, Chibed şi Bereni din judeţul Mureş, iar primarii acestor localităţi au semnat avize condiţionate în acest sens.