Acordarea – pe spranceana – de facilitati fiscale este cea mai sigura metoda de a baga zazanie intre firme concurente. Pe o piata consistenta – cum este cea a autoturismelor – orice inlesnire data unuia dintre competitori inseamna o mana de ajutor pentru vanzarea produselor.
Intr-o conferinta de presa tinuta la mijlocul saptamanii trecute, O.J. Kwon, presedintele grupului de firme Daewoo Romania, a cerut pentru fabrica de autoturisme de la Craiova facilitati comparabile cu cele primite de Renault pentru cumpararea uzinelor Dacia. Adica: amanarea cu trei ani a platii TVA si cu 65 de zile a taxei pentru Fondul special al drumurilor, scutirea de TVA si de taxe vamale pentru importul de echipamente si subansamble pentru productie, scutirea de impozit pe profit pe cinci ani.
Kwon a precizat ca regimul fiscal diferit aplicat celor doua companii conduce la un pret al autoturismelor produse de Daewoo mai mare cu 40% decat al masinilor Dacia. Oficialul sud-coreean a comparat facilitatile acordate firmei Renault cu un imprumut fara dobanda din partea Guvernului, in valoare de 253 milioane dolari anual, cat ar reprezenta suma pe care societatea pitesteana o va rula din taxele datorate statului.
Desi demersul sud-coreenilor viza in mod direct Guvernul, cei care au replicat fara intarziere au fost argesenii: interventia conducerii Daewoo Romania a fost considerata nejustificata si de natura a aduce atingere intereselor uzinelor Dacia. Motiv pentru care pitestenii si-au rezervat dreptul de a calcula daunele provocate de declaratiile presedintelui O.J. Kwon.
„Nu vrem sa comentam prevederile Legii nr. 71/1994 – supranumita „legea Daewoo”; dorim doar ca prevederile acesteia sa fie comparate cu cadrul legislativ din etapa actuala”, se arata in comunicatul transmis de Automobile Dacia. In 1994, cand a infiintat societatea mixta de la Craiova, concernul sud-coreean a beneficiat de prevederile Legii nr. 71/1994, o lege foarte asemanatoare cu ordonanta de urgenta in baza careia Renault a primit facilitati fiscale. Francezii au capatat in plus amanarea la plata TVA si a taxei de drum; in schimb, Daewoo a beneficiat, din plin, in 1996, de deschiderea unor contingente scutite de taxe vamale la importul de autoturisme cu o anumita capacitate cilindrica. Sud-coreenii au vandut astfel aproape 30.000 de autoturisme marca Daewoo.
Razboiul declaratiilor intre cei doi mari concurenti de pe piata romaneasca a autoturismelor arata cat de nociva poate fi practica facilitatilor fiscale. Intr-o tara normala, Consiliul Concurentei ar interzice acte normative precum Legea Daewoo si Ordonanta Renault.