Spatiile de mica publicitate sunt ocupate, in ultimul timp, de tot mai multe anunturi de genul: „Castiguri interesante pentru oameni inteligenti”, „Oferim posibilitatea unui castig suplimentar in regim de colaborare” sau „Firma internationala cauta colaboratori seriosi”. In spatele acestor anunturi sunt firme internationale care cauta parteneri de afaceri in Romania. Herba Life, California Fitness si Golden Neo-Life Diamite International sunt companii care ofera posibilitatea pornirii unei afaceri proprii. Domeniul de activitate al acestor firme este cel al nutritiei si sanatatii, iar principiul afacerii propriu-zise este sistemul network marketing (marketing in retea). Acest sistem presupune existenta unei firme producatoare, o firma de consultanta si a unui sponsor care sa-si creeze o retea de distribuitori. Fiecare distribuitor poate, la randul sau, sa dea nastere cu timpul unei noi retele de distributie. Oamenii trebuie sa inteleaga ca, daca vor lucra cu produsele oricarei firme producatoare, aceasta nu inseamna ca ei „fac afacerea” Herba Life, California Fitness sau Golden Neo-Life Diamite. O data ce s-au hotarat sa intre in colaborare cu una dintre aceste firme, ei au un statut de parteneri si au posibilitatea sa-si dezvolte propriul business. Distribuitorii nu sunt comis-voiajori. Acestia trebuie sa faca „publicitate prin viu grai” produselor firmei partenere in cercul lor de prieteni si/sau cunostinte si sa incerce sa-i atraga si pe acestia in afacere, formandu-si astfel propria retea.
In spatele anunturilor stau firme americane
Numele acestor firme nu apar in anunturi din trei motive. Primul – si cel mai important – este acela ca astfel de publicitate ar fi neloiala fata de cei care fac reclama „prin viu grai”. Pe de alta parte, este posibil ca unor impostori sa le vina ideea sa-si comercializeze leacurile „imprumutand” credibilitatea oferita de numele acestor firme. Si in ultimul rand, practica a aratat ca oamenii care sunt destul de motivati sa isi incerce norocul „in necunoscut” au mai multe sanse de reusita in afaceri decat cei care nu au trecut „testul curiozitatii”.
Herba Life este una dintre aceste firme care cauta parteneri de afaceri. Fondata in America in 1980, este reprezentata in zeci de tari de pe toate continentele lumii si este cotata pe piata NASDAQ din SUA. Produsele au la baza retete din medicina traditionala tibetana si chineza. Ele au primit si avizul sanitar din partea Ministerului Sanatatii din Romania. Etichetele produselor Herba Life sunt traduse in limba romana. Cei care vor suna la partenerii Herba Life vor fi probabil surprinsi de accentul basarabean de la celalalt capat al firului. Explicatia este simpla. Pentru ca o retea nationala sa devina „de sine statatoare” este nevoie de o „echipa prezidentiala” formata din persoane cu venituri anuale, din aceasta afacere, de peste doua milioane dolari. In Romania nu s-a ajuns inca la acest nivel, si reteaua din tara noastra tine de echipa din Chisinau. Contractul prin care se primeste dreptul de a deveni distribuitor independent Herba Life costa 105 USD, pret in care intra si cateva produse. O atractie a firmei sunt „lunile bonus”. Acestea sunt legate de aniversari ale companiei in timpul carora, pentru orice comanda de 150 USD, distribuitorului ii revin 75 USD.
O mare parte din anunturi apartin partenerilor companiei California Fitness, firma multinationala cu sediul in SUA. Produsele California Fitness sunt fabricate cu ajutorul unor tehnologii de ultima ora, folosindu-se materii prime de origine exclusiv naturala. Nu contin zahar, conservanti si nici coloranti sau aromatizanti artificiali. Acestea au primit si avizul sanitar al Ministerului Sanatatii din Romania. Investitia in propria afacere se ridica la suma de 130.000 lei. In schimbul acestei sume, cei interesati primesc licenta, regulamentul de functionare, pachetul de incepator si abonamentul pe timp de un an la revista „California Fitness pentru toti”, publicatie care indeplineste rolul de circulara interna.
Golden Neo-Life Diamite International a fost creata prin unirea a trei societati independente de vanzari directe, incepandu-si activitatea in 1998, in California. Compania are retele de distributie pe toate continentele, iar produsele sale sunt testate zece ani inainte de lansare. Toate aceste produse sunt fabricate din materii prime 100% naturale. In Romania, Ministerul Sanatatii, cel al Mediului, Institutul de Chimie Alimentara au dat aviz favorabil produselor GNLD. Taxa de intrare in colaborare cu firma se ridica la suma de 88 DM. Contra acestei sume, compania pune la dispozitia partenerilor romani biroul din Bucuresti, facilitatile de import, depozitare, serviciile de contabilitate si consultanta juridica si asigura transportul gratuit al produselor in tara. In aceeasi suma intra si training-ul efectuat in scoli speciale de Marketing,

Management si Nutritie

Orice persoana interesata trebuie sa-si stabileasca scopul, idealul pentru realizarea caruia porneste afacerea.
Intocmirea listei de prieteni, cunoscuti din randul carora sa-si formeze propria retea.
Invitatia profesionista cu informatie zero – invitarea celor inscrisi pe lista la prezentarile planului de marketing pentru a le stimula curiozitatea.
Prezentarea planului de marketing – se poate realiza in trei variante: persoana cu persoana, intalniri tip sufragerie cu doar cativa cunoscuti sau open plan – intalniri tip seminar cu zeci de participanti.
Intalnire de consolidare – o intalnire ulterioara planului de marketing pentru clarificarea nelamuririlor.
Consumatori 100% – toti cei interesati de afacere trebuie sa devina consumatori fideli ai produselor firmei.
Folosirea materialelor ajutatoare – consultarea cartilor specifice, pliantelor, manualelor.
Munca in echipa – intrarea, in prima faza, ca distribuitor in reteaua unui sponsor.

Parteneriatul cu o firma pe sistem network marketing garanteaza trei tipuri de venit:
venit imediat – rezultat din discontul de care beneficiaza partenerii la achizitionarea produselor;
venit permanent – rezultat din comisionul acordat de firma;
venit rezidual (comision pe retea) – este comisionul care revine sponsorului din activitatea distribuitorilor din reteaua proprie.
Acestor venituri li se adauga diferite cadouri, premii si calatorii in strainatate.