confectionat de proba cateva perechi intr-un atelier de incaltaminte din suburbiile Capitalei”, relateaza Mihaela Glavan. A incercat apoi sa colaboreze cu cateva ateliere din Bucuresti, insa lucratorii de acolo considerau uneori ca muncesc prea mult si ca erau platiti prea putin. In plus, erau diverse substante peste tot si pantofii riscau sa fie murdariti sau distrusi.In cele din urma, dupa un an, a angajat cinci oameni si si-a deschis atelierul propriu. Ea prefera sa lucreze pantofi din alte materiale decat pielea, cum ar fi crep, satin sau catifea, insa pentru un singur pantof din aceste materiale se lucreaza aproape opt ore, adica dublu decat la un pantof de piele. „In aceste conditii, pretul este mai mare decat la pantofii de piele”, continua Mihaela Glavan. Cum fiecare clienta dorea sa aiba si o geanta asortata la pantofii pe care tocmai ii achizitionase, a urmat in mod firesc creatia de genti. Iar in august anul trecut a inceput sa produca obiecte promotionale din piele pentru diverse companii si a inceput deja colaborarea cu firme din strainatate. De asemenea, mai confectioneaza pantofi si genti din piele pictata manual cu vopsele speciale.
O pereche de pantofi costa in medie 100 de euro
Acum are circa 200 de cliente, iar in micul sau atelier se confectioneaza in medie zece de perechi de pantofi pe luna. Pe langa pantofi mai lucreaza genti unicat, dar si portofele, serviete, mape, genti pentru laptopuri si alte obiecte de mica marochinarie pentru firme romanesti. Toate acestea i-au adus anul trecut o cifra de afaceri de 20.000 de euro, in conditiile in care o pereche de incaltaminte costa la atelierul Sepada in jur de 100 de euro. Au ajutat-o talentul la desen, dar si experienta si relatiile acumulate in domeniul relatiilor publice. Insa, mai ales, i-a fost de folos faptul ca a stiut sa se pozitioneze pe piata romaneasca, in conditiile in care aceasta se imparte in doua categorii: incaltaminte originala, de calitate, dar foarte scumpa si incaltaminte ieftina, nu neaparat urata, dar pe care o vezi in toate magazinele. „Miresele reprezinta publicul meu tinta. Ceea ce fac eu este original si nu foarte scump, asta referindu-ma la pantofii de seara”, precizeaza Mihaela Glavan. Lucrand anterior pentru o creatoare de moda, si-a dat seama cat de important este, pentru promovarea afacerii, sa colaboreze cu un creator de tinute vestimentare. Asa a ajuns la colaborarea cu Deverra Atelier, impreuna cu care va merge la targul de nunti care va avea loc in curand la J.W. Marriott Grand Hotel. Din experienta de pana acum, aceste targuri s-au dovedit o modalitate foarte eficienta de promovare. „Cel mai dificil a fost la inceput sa-mi gasesc colaboratori si furnizori buni. Toate accesoriile pentru pantofi (talpi, tocuri etc.) care se afla pe piata sunt importate, iar preturile lor sunt exagerat de mari. De asemenea, materialele textile din care confectionez gentile si pantofii sunt importate si revandute aici cu adaosuri de peste 100%”, spune Mihaela Glavan. si cum ea lucreaza numai unicate, este nevoita sa cumpere accesorii putine la preturi mari. „De exemplu, nu cumpar 2.000 de catarame, ci doar 20, iar pretul pe bucata este enorm, iar acest lucru e valabil si la alte accesorii”, explica Mihaela. La fel de greu a fost sa invete singura toate detaliile de productie, in conditiile in care in Romania nu exista nici un curs in acest domeniu, iar sa invete in atelierul unei persoane consacrate a fost imposibil. Recent si-a deschis un show-room propriu, care va fi cu circuit inchis – clientele vor putea veni numai cu programare – si se gandeste serios la posibilitatea de a exporta obiecte din piele. Mihaela Glavan vrea sa faca altceva decat ceea ce exista in magazine, pentru cliente care vor sa poarte altceva decat clasicii pantofi de pe piata. E neplacut sa vezi pantofi la fel ca ai tai la o alta persoana, daramite la alte 20-30….

Business Start
· Investitie – Inevitabil, este nevoie de un atelier propriu. Daca lucrati in atelierul altcuiva, riscati doua lucruri: s-ar putea ca pantofii sa nu iasa asa cum trebuie si, in plus, nu aveti control asupra numarului de perechi lucrate dupa modelul dvs. Investitia intr-un atelier propriu poate ajunge si la 1.000-1.500 de euro.
· Furnizori – Din pacate, cele mai bune materiale sunt importate in tara de firme care le revand cu adaosuri comerciale foarte mari, ce ajung uneori pana la 200%.
· Costuri – Cea mai mare pondere in structura de costuri o are manopera, urmata de materialele din care sunt confectionati pantofii.
· Promovare – Cea mai buna cale de promovare este recomandarea clientului multumit. Alte modalitati eficiente de promovare sunt targurile de specialitate si pictorialele din revistele pentru femei.

Te-ar putea interesa și: