Produsul Intern Brut în cel de-al doilea trimestru al anului 2020 a scăzut în zona euro cu 11,8%, în timp ce la nivelul întregii Uniuni s-a ajuns la 11,4% comparat cu situația primului trimestru al anului. Față de anul 2019, PIB a scăzut cu 14,7% în zona euro și 13,9% la nivelul Uniunii.

În România, primul trimestru al anului s-a ridicat la performanțele celui din 2019, însă în cel de-al doilea, țara noastră a înregistrat o scădere de 11-12% comparativ cu anul precedent. Fiecare industrie a avut de pierdut.

În industria retailului putem observa și cele mai mari schimbări ce au avut loc în contextul pandemiei, date statistice ce ilustrează modul în care ne-am comportat în fața lunilor de lockdown, dar și după.

Aprilie negru

Cea mai proastă lună din toate punctele de vedere a fost aprilie, ultima lună de lockdown în care s-au înregistrat pierderi uriașe în retail. Datele comunicate de Institutul Național de Statistică ne arată cum ultima lună din primul trimestru al anului 2020 s-a încheiat cu venituri scăzute pentru toate domeniile din retail.

În luna aprilie, volumul retailului (fără industria auto) a înregistrat scăderi cu 20% față de luna mai. Este luna în care cifra de afaceri a retailului a fost afectată de scăderi de peste 31% a carburanților și 20% pe piața produselor nealimentare. Domeniul care a stat cel mai prost a fost fashion (articolele textele, îmbrăcămintea, încălțămintea și articolele din piele). În lunile martie, aprilie și mai s-au înregistrat cele mai mici cifre pentru piața de fashion din 2015 până în prezent, cu cea mai mică valoare înregistrată în aprilie.

Practic, în ultima lună de lockdown, ne-am concentrat pe achiziția de bunuri casnice sau IT. La nivel european, cifrele au fost următoarele: pentru fashion în luna martie s-au înregistrat pierderi în vânzări de 54% comparativ cu luna februarie, urmate de pierderi de 52% în luna aprilie comparativ cu martie. În România, retailul a înregistrat o scădere cu 22% față de luna martie, începând ca piața să își revină din mai, odată cu relaxarea restricțiilor.

În cele 8 luni ale anului 2020 pentru care avem date, putem observa cum în întreaga Europă, luna mai a venit cu o creștere considerabilă a cifrei de afaceri în retail.

Renașterea din august?

4 luni mai târziu, în luna august, restricțiile sunt din ce în ce mai limitate în toată Europa, însă în continuare comportamentul cumpărătorului s-a schimbat față de cel din 2019. Dacă în mai și aprilie, oamenii nu au mai cumpărat articole fashion și s-au axat pe bunăstarea locuinței lor, concentrându-se pe electrocasnice și articole IT, luna mai a venit cu o creștere considerabilă în volumul de articole textile și haine. Odată cu eliminarea celor mai radicale restricții și deschiderea centrelor comerciale, vânzările din textile au crescut cu 200% față de cifrele înregistrate în aprilie, urmate de o creștere cu 30% în iunie și cu o perioadă de stagnare până în august.

Printre statele membre, cele mai mari creșteri lunare în volumul retailului s-au înregistrat în Belgia (9,6%), Franța (6,2%) și Germania (3,1%), în timp ce cele mai mari scăderi au avut loc în România și Slovenia(1,6%), conform datelor publicate de Eurostat pentru luna august a anului 2020.

Creștere de 1%

Însă, cu adevărat interesant, este că și după ce libertățile cetățeanului au fost redate, comportamentul cumpărătorului nu s-a schimbat atât de drastic. La nivel european, volumul retailului non-alimentar a crescut cu 6% comparativ cu aceeași lună a anului 2019, însă achizițiile au rămas aceleași ca în lunile precedente – au crescut comenzile online sau prin servicii de curierat cu 26% față de luna iulie, dar produsele textile, îmbrăcămintea și încălțămintea au scăzut cu 13%.

Până în prezent, cea mai afectată piață a fost cea a carburanților, urmată de produsele nealimentare și apoi de cele alimentare. În România, volumul cifrei de afaceri din retail pentru lunile ianuarie-august ale anului 2020 a înregistrat o creștere de 1% față de aceeași perioadă a anului trecut, în mare parte datorată creșterii vânzării produselor alimentare, a băuturilor și a tutunului cu 6% cât și a vânzării de produse nealimentare, cu 2,7%. Retailul carburanților a scăzut cu 8,7% în această perioadă față de cel din 2019.

Putem vedea cum prioritățile oamenilor s-au mutat către o alimentație mult mai bună și completă. Unul dintre motive poate fi închiderea restaurantelor, care a dus la creșterea vânzărilor din retailul alimentar, dar și panica lunilor de lockdown în care oamenii au căutat să-și facă provizii. Românii au călătorit mult mai puțin decât în 2019, nu au investit atât de mulți bani în îmbrăcăminte, dar au investit în electrocasnice și mobilă.

Ultimele două categorii s-au făcut remarcate în lunile de lockdown, însă au rămas de interes până în prezent. Explicația poate fi următoarea – cum o mare parte din angajați și-au mutat biroul de la muncă acasă și au început să lucreze remote, au investit mai mulți bani în produse destinate în a le face viața mai ușoară în casă – un cuptor nou, un televizor nou sau chiar un laptop sau telefon.

Spre exemplu, într-o statistică Eurostat care compară volumul de retail din prima lună a pandemiei în Europa, februarie, cu luna august, putem observa următoarele: sectorul a crescut per total cu 2,4%, iar cele mai mari scăderi s-au înregistrat în fashion, 10,7%, și în combustibili, cu 3,9%. Vânzările din calculatoare și cărți au scăzut cu 2,6%, dar cele din electrocasnice și mobilă au crescut cu peste 4%.

Articolul a fost publicat în revista CAPITAL, numărul 1/2021, din luna ianuarie. Pentru mai multe articole de acest tip, analize economice, interviuri cu milionari sau istorie economică, restul numerelor sunt disponibile pe magazinul online agoramag.ro.