În conformitate cu Acordul de la Paris, trebuie să atingem emisii nete zero de CO2 până în 2050 pentru a limita încălzirea globală la 1,5°C peste nivelurile preindustriale.
Aviația, transportul maritim, transportul rutier, aluminiul, cimentul și betonul și oțelul reprezintă aproximativ 25% din emisiile globale de gaze cu efect de seră (GES), care ar putea crește la 50% până în 2050 dacă nu sunt controlate, arată o analiză publicată pe site-ul Forumului Economic Mondial.
Astăzi, subliniază articolul, aceste șase sectoare iau măsuri cruciale pentru decarbonizare. First Movers Coalition (FMC) este o colecție de companii globale de top care își folosesc puterea de cumpărare pentru a trimite un semnal puternic de cerere pentru produse și servicii cu emisii aproape zero.
Prin angajamentul de a achiziționa cantități semnificative din aceste produse și servicii fabricate cu tehnologii inovatoare cu emisii reduse de carbon până în 2030, membrii FMC „semnalează” producătorilor să intensifice investițiile și producția, stimulând în cele din urmă piața și accelerând implementarea lor.
Pe lângă sectoarele cu emisii mari de carbon, FMC lucrează pentru a stimula cererea de tehnologii de eliminare a dioxidului de carbon.
În total, au fost asumate 125 de angajamente în aceste șapte sectoare, care până în 2030 vor reprezenta aproximativ 16 miliarde de dolari în cerere agregată și aproximativ 31 de milioane de tone de echivalent dioxid de carbon în reduceri anuale.
Provocările decarbonizării industriei grele
Se estimează că până în 2050 va exista o creștere de 80% a cererii de aluminiu, 40% pentru ciment și beton și 30% pentru oțel. Se preconizează că cererea de transport maritim se va tripla, iar cea de transport rutier se va dubla în același interval de timp.
O altă provocare în decarbonizarea acestor sectoare este că aproximativ 50% din reducerile necesare pentru a atinge emisii nete zero până în 2050 trebuie să provină din tehnologii care nu sunt disponibile comercial la scară largă.
Oțel: Construirea unui viitor mai ecologic
Industria siderurgică este responsabilă pentru aproximativ 8% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, cererea fiind estimată să crească cu 30% până în 2050. FMC a obținut angajamente de la 27 de companii că cel puțin 10% din oțelul achiziționat până în 2030 va avea emisii aproape zero.
În ianuarie 2024, Provocarea FMC pentru Oțelul Aproape Zero, care a avut ca scop identificarea unei noi cereri și oferte, a atras peste 100 de propuneri de la 21 de cumpărători, 17 furnizori și 71 de inovatori în tehnologii de facilitare.
Producătorul de oțel SSAB, compania minieră LKAB și producătorul de energie Vattenfall au colaborat pentru a crea HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology), care utilizează electricitate cu zero emisii de carbon și hidrogen pentru a elimina emisiile provenite din producția de oțel.
În septembrie 2022, HYBRIT a anunțat o nouă instalație de stocare a hidrogenului care ar putea reduce costul variabil al producției de hidrogen cu 25-40% – Scania a anunțat că își va fabrica camioanele grele aproape în întregime din oțel pe bază de hidrogen până în 2030 – în iunie 2023, Scania a plasat prima comandă cu compania suedeză H2 Green Steel.
ZF Group și Marcegaglia au semnat acorduri de achiziție cu H2 Green Steel pentru o viitoare furnizare de oțel aproape zero în valoare de 1,5 miliarde de euro, respectiv 1,79 miliarde de euro.
Beton și ciment: Construirea unui viitor sustenabil
Împreună, betonul și oțelul reprezintă aproximativ 6% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, cererea fiind estimată să crească cu 40% până în 2050. Opțiunile de decarbonizare includ înlocuirea clincherului folosind materiale cimentoase suplimentare (SCM) care nu sunt pe bază de combustibili fosili. Acest nou sector al FMC a obținut angajamente din partea a șapte companii pentru a se asigura că cel puțin 10% din cimentul/betonul achiziționat are emisii aproape zero până în 2030.
Holcim își propune să ofere 8 Mt de ciment cu emisii net zero pe an până în 2030, datorită proiectelor de captare, utilizare și stocare a carbonului.
Heidelberg Materials colaborează cu guvernul Norvegiei pentru a crea prima instalație la scară largă de captare și stocare a carbonului din industria cimentului, care urmează să fie deschisă la sfârșitul anului 2024, cu o capacitate inițială de 400.000 tCO2 pe an.
În ianuarie 2024, a fost publicat Ghidul de achiziții de ciment și beton al First Movers Coalition.
Aluminiu: Reducerea încărcăturii asupra mediului
Aluminiul reprezintă aproximativ 2% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, cererea fiind prognozată să crească cu 40% până în 2030. FMC a obținut sprijinul a 19 companii pentru două angajamente: primul, pentru a se asigura că cel puțin 10% din aluminiul primar achiziționat va fi cu emisii reduse de carbon; al doilea angajament este opțional, pentru a se asigura că cel puțin 50% din aluminiul achiziționat este „secundar” (fabricat din resturi).
Ball Corporation a anunțat lansarea primei sale cupe din aluminiu cu emisii reduse de carbon, fabricate din 90% aluminiu reciclat furnizat de Novelis și 10% aluminiu primar cu emisii reduse de carbon, conform FMC.
Novelis a investit 2,5 miliarde de dolari într-o nouă instalație de reciclare și laminare în Alabama.
Aviație: Sustenabilitate în cer
Aviația reprezintă aproximativ 3% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, dar această pondere s-ar putea cvadrupla până în 2050 fără o decarbonizare profundă. FMC a obținut angajamente de la 28 de companii de a înlocui cel puțin 5% din cererea de combustibil convențional pentru avioane cu combustibili sustenabili pentru aviație (SAF) care reduc emisiile pe parcursul ciclului de viață cu cel puțin 85%. Deși SAF oferă sectorului una dintre cele mai rapide căi către decarbonizare, volumele produse reprezintă mai puțin de 1% din cererea totală de combustibil pentru avioane.
Transportul maritim: Trasarea unui curs către mări curate
Transportul maritim reprezintă peste 2% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, volumele comerțului maritim urmând să se tripleze până în 2050. FMC a obținut angajamente de la 17 companii pentru a alimenta transportul maritim de adâncime cu combustibili cu emisii zero (ZEF). Transportatorii trebuie să utilizeze cel puțin 5% ZEF până în 2030, în timp ce proprietarii de mărfuri trebuie să utilizeze nave cu propulsie ZEF pentru 10% din mărfuri până în 2030, ajungând la 100% până în 2040.
Maersk a lansat primele două nave container din lume cu combustibil dual, abilitate cu metanol, inclusiv „Ane Mærsk”, de 350 de metri și 16.592 TEU, 25 de astfel de nave fiind livrate sau la comandă.
Transport rutier: În drum spre zero emisii
Transportul rutier reprezintă aproximativ 4% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, cererea de transport rutier de mărfuri urmând să se dubleze până în 2050. FMC a obținut angajamente de la 16 companii pentru a se asigura că cel puțin 30% din camioanele grele și 100% din camioanele medii pe care le cumpără sau le utilizează vor avea emisii zero până în 2030. Tehnologiile incluse includ vehicule electrice cu baterii și vehicule electrice cu pile de combustie cu hidrogen.
Holcim a finalizat comenzi cu Volvo Group și Mercedes-Benz Trucks pentru 2.000 de camioane grele electrice cu baterii, care vor fi implementate până în 2030 – cea mai mare comandă comercială de acest tip din lume.
În ianuarie 2024, a fost lansat Manualul de achiziții pentru servicii logistice cu emisii zero, care oferă două strategii de achiziții, tranzacțională și transformațională, fiecare adaptată pentru scenarii diferite.
Al 7-lea sector FMC: eliminarea dioxidului de carbon (CDR)
Deși nu este un sector cu emisii mari, eliminarea dioxidului de carbon va fi esențială pentru eforturile globale de decarbonizare în toate sectoarele industriale. Atingerea obiectivelor climatice de la Paris va necesita eliminarea a 10 miliarde de tone de CO2 în fiecare an până în 2050.