Bucureștiul este un oraș sufocat de mașini. Peste 1,12 milioane de vehicule erau înmatriculate la sfârșitul anului trecut în Capitală, iar dintre acestea 900.000 erau autoturisme, conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. Dintre cele 900.000 de autovehicule, peste 170.000 sunt mai vechi de 15 ani, iar alte 150.000 au peste 20 de ani vechime. Indiferent de vechimea mașinii, dar mai ales în cazul celor trecute de „prima tinerețe“, trebuie verificate mai multe elemente odată cu venirea anotimpului rece. Evident, primul lucru de care se lovesc proprietarii de mașini este nevoia de a schimba anvelopele, existând, de câțiva ani, și sancțiuni legale pentru cei care nu se conformează. Anvelopele de iarnă trebuie montate imediat ce temperatura de afară a scăzut sub șapte grade Celsius. Compuși speciali de cauciuc utilizați la fabricarea anvelopelor de iarnă fac ca acestea să rămână flexibile și elastice chiar și la temperaturi cu mult sub zero grade. Distanța de frânare se reduce în cazul automobilelor echipate cu anvelope de iarnă cu până la 30 de metri. În Europa, anvelopele trebuie să aibă, conform legii, o adâncime a căii de rulare de minimum 1,6 mm.

Anvelopele care au o adâncime a profilului mai mică de 4 mm nu sunt recomandate pe timp de iarnă, conform specialiștilor în domeniu. De asemenea, este recomandat ca anvelopele de iarnă să aibă propriile jante, deoarece în momentul demontării se pot deteriora. În plus, roţile se vor păstra echilibrate și nu vor mai necesita alte cheltuieli de echilibrare în momentul remontării.

Dacă nu dispuneți de suficient spațiu, există așa-numitele hoteluri de anvelope care le pot depozita contra-cost, până la șase luni. Prețul pornește de la 10 lei pe lună pentru un set și poate ajunge chiar și la 20 de lei, în funcție de hotel. Pentru cele de mari dimensiuni, prețul trece de 30 de lei. Dacă anvelopele nu sunt recuperate în timp util sau sunt abandonate intenționat, după șase luni acestea sunt distruse în mod ecologic.

Dotări obligatorii

Odată rezolvată problema anvelopelor, trebuie verificat uleiul, antigelul, ștergătoarele de parbriz, bateria, frâna de mână și lichidul de spălare a parbrizului. O atenție deosebită trebuie acordată antigelului, deoarece dacă acesta nu este suficient se poate ajunge chiar la spargerea blocului motor.

Este foarte important de reținut că turnarea de antigel sau apă rece în circuitul de răcire a motorului fierbinte poate distruge motorul instantaneu. Pe același principiu, trebuie să acordați o importanță deosebită și vasului care conține lichidul de spălare a parbrizului. Odată cu scăderea temperaturii, apa se solidifică și vasul de plastic se poate sparge, la fel şi motoraşele care duc lichidul la stropitoare, precum şi furtunurile. De aceea, odată cu venirea frigului este recomandată schimbarea lichidului de parbriz de vară cu unul de iarnă care să reziste la cel puţin -20 de grade Celsius.

Este util să mai aveți în mașină: cabluri pentru alimentarea bateriei, trusă de lanțuri corespunzătoare dimensiunii cauciucurilor mașinii, o perie pentru zăpadă, raclete pentru gheață, spray pentru dezghețarea încuietorilor, rezervă pentru lichidul de spălare a parbrizului, cabluri de alimentare cu curent şi, nu în ultimul rând, o lopată.

Condusul pe timp de iarnă

Condusul pe timp de iarnă este mai solicitant decât în oricare alt anotimp, iar pentru a nu avea evenimente neplăcute, ţineți cont de sfaturile de mai jos:

Pe drum: reglați viteza de conducere la condițiile existente și păstrați o distanță de siguranță între dvs. și vehiculul din față. Încercați să frânați treptat.

În curbe: pentru a evita pierderea controlului în viraje, se încetineşte în linie dreaptă, înainte de viraj. Menţineți o viteză scăzută şi constantă în curbă, pentru a nu pierde controlul maşinii. Nu frânați. Aşteptați până când ieşiți din viraj pentru a accelera din nou.

La frânare: încercați să frânați treptat pentru a opri blocarea roților. Dacă roțiile se blochează, vehiculul va aluneca și ieși de sub control. În cazul în care acest lucru se întâmplă, eliberați pedala de frână pentru a recupera din tracțiune, apoi utilizați frâna de motor alternativ cu pedala de frână.