A câştigat cine a mizat pe transportul rutier internaţional, pe trimiteri poştale şi pe livrările magazinelor online. Jucătorii de pe piaţa curieratului s-au adaptat rapid situaţiei dificile. Din mers.

Investiţii în modernizare tehnologică, concentrarea fie pe livrarea coletelor, fie pe serviciile poştale, intensificarea promovării sau lansarea de noi servicii sunt câteva dintre soluţiile pentru care au optat în această perioadă dificilă managerii companiilor de curierat, care au reuşit astfel, dacă nu să-şi mărească volumul afacerilor, atunci măcar să le menţină la nivelul anului precedent.

„Compania îşi propusese, la începutul anului 2009, menţinerea cifrei de afaceri la nivelul celei din 2008, însă am înregistrat o creştere de peste 10%, contrar previziunilor financiare iniţiale”, spune Neculai Mihai, director general FAN ­Courier. Cum s-a reuşit performanţa? Până la finalul lunii septembrie 2009, compania a operat un total de 8,6 milioane de expediţii, ceea ce înseamnă o creş­tere de 10,4% faţă de septembrie 2008, când numărul total atingea 8,23 milioane.

Managerii TNT şi-au concentrat atenţia şi pe obţinerea unui profit, nu doar pe creşterea volumului de activitate. Neculai Mihai, director general, declară că după ce compania a înregistrat o creştere de 20% a numărului de transporturi şi optimizarea costurilor operaţionale, rezultatul a fost „depăşirea, în ultimele luni, a cuantumului profitului operaţional, atât comparativ cu anul anterior, cât şi faţă de nivelul previzionat pentru finalul lui 2009”.

O situaţie total diferită s-a înregistrat la Pegasus. După ce compania a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 6,3 milioane de euro, anul acesta se estimează aceeaşi valoare a businessului. Firma s-a axat în 2009 pe promovarea produsului de bază, expedierea de colete în Europa, prin transport rutier. „S-a observat o creştere a expediţiilor internaţionale prin transport rutier în dauna celor prin transport aerian datorită costurilor mult mai mici ale serviciului rutier. Sectorul business-to-consumer a continuat să crească şi în special livrările cu ramburs specifice magazinelor online”, a detaliat Sorin Ghinescu, Marketing & Corporate Responsibility Manager la Pegasus.

Focusul în 2009: creşteri de volum

187-42983-19_courier_48.jpgTCE a realizat, în primele trei trimestre ale anului, un rulaj de 13 milioane euro, ceea ce înseamnă atingerea obiectivelor estimate anul trecut. O evoluţie deosebită a avut-o segmentul de servicii poştale naţionale, care a ajuns la un rulaj de peste 1,5 milioane de trimiteri poştale pe lună. „Scăderile cele mai mari au fost înregistrate pe segmentele de cargo – LTL (less-than-truckload) şi pe transportul de colete în regim de curierat naţional”, spune Sorin Sofian, CEO.Şi Fastius Curier, o companie mai mică, a reuşit în primele opt luni ale anului să menţină cifra de afaceri la nivelul anului 2008, de 450.000 de euro. Cu cei circa 50 de angajaţi, managerii şi-au concentrat atenţia, anul acesta, pe promovarea companiei, pentru a-şi creşte notorietatea şi a atrage un număr mai mare de clienţi din rândul companiilor bucureştene. „Companiile au încercat să se dezvolte, au fost poate mai active. Timpul a devenit şi mai important în procesele de busi­ness, iar curieratul a beneficiat de această tendinţă”, explică Ciprian Pulpă, Executive Manager.

Planuri pentru un posibil reviriment

Anul 2010 va reprezenta, cu siguranţă. o provocare pentru companiile din acest sector din punctul de vedere al capacităţii de a răspunde unei posibile relansări a cererii, dar şi a puterii de supravieţuire în faţa unor eventuale fluctuaţii, crede reprezentantul TNT. Ceea ce înseamnă ca anul acesta a fost doar unul de antrenament pentru sectorul care, ca şi piaţa de publicitate, poate da o imagine de ansamblu asupra mersului economiei.

160 milioane de euro este valoarea estimată a pieţei de curierat în 2009. Pentru anul viitor, estimările variază între stagnare şi un uşor reviriment

Curieratul în cifre

12,53% este creşterea numărului de ex­pediţii generate de achiziţionarea de pro­­duse online în primele nouă luni, în­registrate de FAN Courier. Compania a investit 50.000 de euro în scutere pentru a oferi livrări „loco” în 2, 4 sau 6 ore.

18 milioane de euro este cifra de afaceri pe care TCE o estimează pentru 2010, la acelaşi nivel cu anul curent. Profitul net al companiei va fi de 4%.

15%-20% este creşterea pe care o pre­vizionează Pegasus pentru anul viitor, în condiţiile unei pieţe în stagnare.

20% este creşterea aşteptată de Fastius pentru luna decembrie versus noiembrie 2009, în timp ce TNT se aşteaptă la o creştere de 20% a activităţii în ultima lună a anului faţă de decembrie 2008.