Scăderea vânzărilor de mașini în perioada 2008 – 2010 a forțat producătorii să-și reducă producția.  Dacă în 2007 erau asamblate, la nivel mondial, peste 73 de milioane de vehicule, în 2008, producția scădea cu 3,7%, pentru ca, un an mai târziu, regresul să se accentueze: -12,8%. Odată cu reculul producătorilor de vehicule, furnizorii lor au fost nevoiți în prima fază să reducă producția, pentru ca apoi să apeleze la măsuri mai drastice pentru a-și asigura supraviețuirea.
Pe parcursul anilor 2008, 2009 și 2010, sute de producători de componente auto din întreaga lume au dat faliment, au închis unele uzine ori au operat reduceri severe de personal.
Pornind de la aceste date, era limpede încă de anul trecut că, odată cu revenirea cererii la niveluri apropiate de cele din 2007, întreaga industrie auto va trebui să facă mari eforturi pentru a asigura producția necesară acoperirii comenzilor. Din nefericire, eforturile par să nu se fi ridicat la nivelul necesar, așa încât, abia ieșiți din criza vânzărilor, mulți producători mari de automobile s-au trezit în mijlocul unei noi sincope, care afectea-ză componentele necesare producției.
Nume mari, probleme imense
Cu câteva zile în urmă, Ford a închis temporar uzina din Michigan. Chrysler a oprit pentru o săptămână fabrica din Windsor, Canada. Grupul european Volks­wagen a stopat săptămâna trecută lucrul la principala sa unitate de producție din Wolfsburg. BMW AG, Porsche SE și Mercedes-Benz au anunțat că problema aprovizionării cu piese devine tot mai acută și este posibil să devină o piedică în calea redresării întregii industrii. „Acum avem comenzi foarte multe. Pentru a face față acestei cereri, avem nevoie ca furnizorii noștri să crească frecvența livrărilor. În principiu, revenirea cererii este o veste bună. Dacă am fi putut primi toate componentele necesare satisfacerii solicitărilor, ar fi fost și mai bine“, au declarat reprezentanții Volkswagen. Și șeful Mercedes-Benz, Dieter Zetsche, consideră că „furnizorii se află sub o mare presiune. Toți se zbat. Unii reușesc, alții sunt la originea «sughițurilor» de pe lanțul de producție“.
Nu toți furnizorii sunt depășiți de situație
În timp ce producători majori de componente, precum Robert Bosch, admit că se află într-o situație dificilă „pentru că nu ne așteptam la o cerere atât de mare, dintr-odată“, alții declară, mai mult sau mai puțin încrezători, că totul decurge conform planului. „Problema pe care o avem este că mulți depindeam de uzine care s-au închis în timpul crizei. Zona componentelor electronice este cea mai afectată. Și problema crește“, consideră Lars Holmqvist, președintele Asociației Furnizorilor Auto din Europa (CLEPA).
Unii dintre producătorii afectați de lipsa componentelor consideră că, într-un fel, noua criză este și un soi de „răzbunare“ a furnizorilor. În timpul crizei vânzărilor, asamblatorii i-au forțat să accepte prețuri mult mai mici pentru a le achiziționa produsele. Acum, unii componentiști ridică prețurile, în schimbul suplimentării livrărilor.
Componentiștii români, feriți de probleme
Contactați de Capital, mulți dintre producătorii români de componente declară că asemenea probleme i-au ocolit. Forța de lucru mai ieftină și competitivitatea produselor au ținut toate fabricile pe linia de plutire. „Continental produce, în prezent, la capacitate maximă în unitățile din România. În prezent, livrările către clienți se realizează în condiții normale“, precizează reprezentanții concernului german. La rândul lor, oficialii Rombat declară că nu se confruntă „cu o asemenea situație, toate comenzile sunt onorate prompt, eficient și la nivelul de calitate cu care clienții noștri sunt obișnuiți“.
Furnizorii și-au redus capacitatea în timpul crizei, iar acum, când cererea crește, unii au probleme în încercarea de a ține pasul cu aceasta.
Todd Nissen, purtător de cuvânt, Ford Motor Co.

Mulți producători auto și-au redus numărul de furnizori în ultimii ani. În anumite zone, ei au devenit dependenți de câteva companii-cheie.
Martin Raab, analist, Capgemini

EXCLUSIV ONLINE
Se pare că nici uzina autohtonă Dacia nu a scăpat de astfel de probleme. Conform lui Gerard Detourbet, vice-președinte Renault însărcinat cu programul „entry-level” (Logan), modelul Duster este și el o victimă a readaptării furnizorilor la noul nivel al cererii. Oficialul a declarat săptămâna trecută că un furnizor francez al uzinei din Spania care produce motoarele diesel pentru Duster nu reușește să țină pasul acest fapt perturbând temporar alimentarea uzinei din România cu motoare diesel.
„Vom reuși, în mod normal, în două luni să restabilim situația”, spune Detourbet.

Te-ar putea interesa și: