«Volumul fizic de pro­ducție în 2012 va rămâne, probabil, la nivelul anului 2011 sau se poate diminua într-un scenariu negativ, care va depinde, în mare măsură, de economia statelor membre UE și de deciziile jucătorilor internaționali privind alocarea cotelor de producție pentru entitățile lor din România», spune Vasile Trotiuc, consultant A.T. Kearney, despre piața locală de siderurgie.
Cele mai recen­te date ale Aso­ci­ației Mondiale a Oțelului arată că, în perioada ianuarie-noiembrie 2011, pro­ducția de oțel brut a României a fost de 3,5 mi­lioane de tone, o stagnare la nivelul din 2010, pentru 11 luni. Expli­cația este dată de analiști prin diminuarea cu 13% a producției combinatului ArcelorMittal Galați, cel mai mare jucător de pe piața românească, parte din grupul controlat de miliardarul indian Lakshmi Mittal, care mai deține unități de producție la Hunedoara, Roman și Iași. Implicit, a scăzut și exportul de oțel către Turcia, cel mai important client pentru producția locală de oțel. În context, al doilea mare jucător pe această piață este grupul rus Mechel, care controlează trei combinate metalurgice și o oțelărie.
„Având în vedere că jucătorii din această industrie nu se așteaptă la o creștere spectaculoasă, ei se vor concentra asupra menținerii cotei de piață și vor încerca să-și eficientizeze costurile de producție“, subliniază Trotiuc. Un lucru este cert: în ultimii ani, companiile străine din siderurgie au făcut invesții majore în subsidiarele din România. În funcție de rezultatele pe care le vor avea mai departe, „aceștia se pot decide chiar să închidă unele capacități neperformante“, continuă consultantul A.T. Kearney. Global, ArcelorMittal a înregistrat creșteri atât din punctul de vedere al veniturilor, cât și al profitului. Privit însă din perspectivă locală, ArcelorMittal Galați a avut pierderi în ultimii doi ani. Se va redresa acest sector în 2012? Totul este legat de creșterea producției și revenirea exportului la parametrii normali.

Industria de vagoane, încotro?

Per ansamblu, analiștii sunt de părere că 2012 nu va fi un an rău pentru industria grea. Dar nici la evoluții spectaculoase nu vom asista, mai ales pe unele segmente, cum este producția de vagoane. Cele trei fabrici producătoare de vagoane care fac parte din grupul International Railway Systems (IRS): Astra Vagoane Arad, Romvag Caracal și Meva, dezvoltate în ultimii ani de către omul de afaceri Cristian Burci, au intrat în insolvență anul trecut. Acum, gura de oxigen pare să fie intrarea în acționariat a senatorului UDMR Attila Verestoy, care a preluat peste 50% din IRS. Într-un interviu pentru Capital, Verestoy a vorbit despre organizarea și planurile noii societăți la care va fi acționar majoritar. „Important este că am reușit să pornim producția, că avem noi comenzi și perspective pentru dezvoltare. La urma urmei, este vorba de crearea a 5.000 de locuri de muncă“, a spus el.
O mișcare strategică, în 2011, a venit și din partea omului de afaceri Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători Arad. El a făcut primele probe cu tramvaiul „Imperio“, produs împreună cu gigantul german Siemens. „Vom participa la licitațiile locale și internaționale cu acest tramvai“, susține Blidar, mai ales că prețul tramvaiului, care poate suporta viteze de 200 km la oră, este de aproximativ 1,7 milioane de euro, mai redus decât al modelelor promovate de companiile străine.

Posibile scăderi pe piața de mobilier

Pe de altă parte, nici despre industria prelucrătoare de mobilă nu se poate spune că 2011 a fost un an bun. Dacă în 2010 principalii jucători din această industrie spuneau că 2011 nu va fi mai rău, cifrele au demonstrat că piața a continuat să scadă. „Calculele noastre arată că vorbim despre un declin de aproximativ 12%. Atâta timp cât veniturile populației nu cresc și cât piața imobiliară rămâne la nivelul actual, nu putem anticipa nicio creștere. Prognoza mea inițială a fost că 2012 și 2013 vor fi ani de creștere. Dar decizia din vara anului 2010, de majorare a TVA, a anulat toate aceste previziuni. Va dura ani până când efectul se va absorbi“, spune Dan Șucu, proprietarul grupului Mobexpert.

Acum, mulți dintre jucătorii de mobilă își îndreaptă atenția către export care, dacă va fi relansat, cum crede și Ioan Mărginean, director economic al Silvarom, ar aduce cu siguranță încasări mai mari. Și atunci, pe bună dreptate, 2012 va fi un an mai bun.

„Cei din siderurgie se vor concentra asupra menținerii cotei de piață și vor încerca să-și eficientizeze costurile de producție.”
Vasile Trotiuc, consultant, A.T. Kearney

3,5 mil. tone este producția de oțel brut a României în primele 11 luni din 2011;

13% reprezintă diminuarea producției de oțel brut pentru ArcelorMittal Galați, în primele nouă luni ale anului trecut;

5.000 de locuri de muncă ar putea fi create în industria producătoare de va­goane prin relansarea celor trei fabrici din grupul IRS;

12% reprezintă declinul industriei de mobilă, care ar putea creşte ușor în 2012, dacă se va majora producția.