Nikolaos Tsolas, directorul general al al companiei, este convins ca de aceasta data operatorul detine reteta succesului

Venirea Cosmote in Romania ne-a reamintit de esecul Cosmorom. De data aceasta, grecii vor sa ne convinga ca au venit pentru succes. Argumentele lor au fost puse in discutie de Capital.



Capital: Domnule Tsolas, cum vedeti lansarea Cosmote in Romania, ca pe un rebranding al Cosmorom sau ca pe un start-up?

Nikolaos Tsolas: Ca pe un start-up, deoarece, de cand am venit aici, nimic nu a mai ramas la fel din ceea ce a fost vechiul Cosmorom. Am schimbat reteaua, platforma, serviciile, procedurile si procesul de business, totul. Este vorba de o noua companie. De altfel, nici nu cred ca avem o baza atat de mare de clienti ca sa vorbim de un rebranding.



Capital: La vremea sa, Cosmorom a revigorat competitia pe piata, dar startul nu a fost reusit, in special din cauza acoperirii slabe a retelei. Ce ati facut pentru a nu repeta greselile trecutului?

Nikolaos Tsolas: Acoperirea slaba a fost cauzata de lipsa de fonduri. De data aceasta, Cosmote, compania mama, si-a pus in joc numele, reputatia in acest proiect. Veti vedea ca anul viitor vom depasi competitorii in ceea ce priveste acoperirea retelei. Nu mai avem probleme cu fondurile si avem un angajament total nu numai in ceea ce priveste banii, ci si know-how-ul, oamenii, expertiza. Nu exista nici cea mai mica posibilitate de a da gres de aceasta data.



Capital: Cosmote a anuntat ca pentru subsidiara din Romania sunt disponibili 450 de milioane de euro in urmatorii trei ani. Nu credeti ca e cam putin, avand in vedere ca ceilalti doi competitori principali au investit deja, fiecare, in jur de un miliard?

Nikolaos Tsolas: Nu stiu cat au investit ceilalti, dar trebuie sa luam in considerare doua lucruri. In primul rand, tehnologia GSM este deja matura, asa ca preturile la echipamente au scazut. In al doilea rand, investitiile in retea depind de cum planifici reteaua. Poti sa obtii o acoperire mai buna de la o singura statie de baza. Nu putem face o comparatie directa, trebuie sa aveti in minte ceea ce am spus noi ca vom face in termeni de extindere a acoperirii. Pana in iunie, vom acoperi 90% din populatie. Nu stiu ce grad de acoperire au anuntat ei, cred ca 95%, dar pana la sfarsitul anului viitor vom ajunge si vom depasi acest nivel.



Capital: S-a speculat despre o intelegere intre operatori de a nu scadea tarifele prea mult, pentru a nu se ajunge la afectarea profitabilitatii. Venirea Cosmote poate duce la ruperea acestui “gentlemen agreement”?

Nikolaos Tsolas: Ati vazut oferta noastra. Nu stiu despre o intelegere, dar cu siguranta tarifele sunt aproape identice, asa ca oamenii nu aveau multa libertate de alegere. Intr-un fel, erau captivi ai retelelor. Noi vrem sa spargem acesta bariera, sa scuturam piata, aducand tarife mai mici. Viitorul va arata cat succes vom avea.



Capital: Dar nu credeti ca scaderea prea mult a tarifelor ar fi un pericol pentru intreaga piata? Poate afecta profitabilitatea.

Nikolaos Tsolas: Nu, pentru ca nu e vorba de un razboi al preturilor. Din asa ceva nimeni nu poate beneficia. Oferta noastra este cu adevarat competitiva, urmarind sa atraga clienti de la ambii competitori, dar si noi clienti, pe masura ce piata se va extinde. Vrem sa oferim frumusetea comunicatiilor mobile tuturor, sa le fie accesibila fie ca sunt sau nu tineri, sunt din clasa de jos, de mijloc sau cea bogata.



Capital: Ati spus ca oferta Cosmote se va adresa atat tinerilor, cat si persoanelor din orasele mici sau de zonele rurale. Cate venituri pot aduce aceste segmente?

Nikolaos Tsolas: Noi nu am spus asa ceva. Oferta pre-pay se adreseaza in principal tinerilor, persoanelor pana in 30 – 35 de ani. Acestia au apetit pentru a adopta noile tehnologii, dar sunt, de obicei, si clientii noi pe piata. Oferta pe baza de abonament se adreseaza intregii palete de clenti. Oameni de afaceri, profesionisti, familii, companii, din mediul urban sau din mediul rural. Dar cota de piata se extinde pe baza segmentului pre-pay, ca si in alte tari. Pe masura ce avansam, iar situatia economica se imbunatateste si ea, gradul de utilizare a telefoniei mobile creste. Reducerea preturilor va determina oamenii sa vorbeasca mai mult. Daca facem o comparatie intre numarul de minute vorbite in Romania si cel de pe alte piete, vedem ca mai e destul loc de crestere. Cat despre oferta corporate, o cladim in jurul aceleiasi filosofii, dar adaptata. Deoarece aici e vorba de o singura factura si multe conturi, nu faci reclama, nu o promovezi, ci tratezi de la caz la caz.



Capital: Veti valorifica in vreun fel relatia speciala pe care o aveti cu Romtelecom?

Nikolaos Tsolas: Exista reglementari in acest sens, pe care le vom respecta fara discutii. Aceleasi tarife si reguli de interconectare pe care le au Connex si Orange sunt valabile si pentru noi. Dar vom valorifica alte sinergii la nivelul celor doua companii. Ne vom folosi de infrastructura Romtelecom pentru a cladi reteaua; avem la dispozitie spatiile lor, putem inchiria linii asa, cum face toata lumea, vom folosi magazinele lor pentru a ne vinde produsele. Dar piata telecom este reglementata si vom exploata orice avantaj din relatia cu Romtelecom doar in limitele legale.



Capital: Ati anuntat ca veti participa la licitatia pentru una dintre licentele 3G…

Nikolaos Tsolas: Desigur. Vom concura cu ceilalti operatori pe toate planurile, inclusiv 3G. Este o tehnologie noua, dar care a devenit stabila; este o realitate. Deocamdata, costul terminalelor este cel care o mentine, inca, la un grad redus de utilizare. Dar aceasta noua tehnologie aduce o capacitate mult mai buna de a folosi serviciile de voce, precum si alte servicii, iar pe acest front pornim, mai mult sau mai putin, de pe aceeasi pozitie cu competitorii nostri. Vom profita din plin si am planificat extinderea retelei vizand acest obiectiv. Vom aduce si i-Mode, care este o tehnologie noua, internet complet mobil – se bazeaza in totalitate pe IP – spre deosebire de WAP, tehnologie pentru care furnizorii de continut trebuie sa faca mereu adaptari. Toti cei care au adoptat aceasta tehnologie in Europa au avut succes pana acum.



Capital: Oficialii Connex-Vodafone au spus ca vor lua atitudine in ceea ce priveste suprapunerea culorilor celor doua branduri, care poate crea confuzii de identitate.

Nikolaos Tsolas: Decizia de a ne rebranda si alegerea culorii au fost facute cu mult timp in urma. In Grecia, am schimbat culoarea in octombrie. Iar Connex va deveni rosu. Asa ca nu vad ce ar putea face si nici nu vad vreun motiv pentru care ar face ceva. Nu ma astept la nici un fel de probleme.



Carte de vizita

• Nikolaos Tsolas, 53 de ani, detine functia de CEO al Cosmote Romania din iunie 2005. Anterior, a fost director general la GloBul Bulgaria, incepand din ianuarie 2003.


• Intre iunie 2000 si decembrie 2002, a fost director general tehnic la Cosmote. A mai ocupat functia de director executiv pentru operatiuni si dezvoltarea retelei la TIM Hellas, director de comunicatii la Commercial Capital, director de servicii si dezvoltare de produs la TIM Hellas, inginer de sistem la Siemens AG si de membru al echipei tehnice la AT&T Bell Laboratories, SUA.


• Este absolvent al Facultatii de Matematica din cadrul University of Ioannina, Grecia, detine o diploma de Master in Matematica (Msc) de la State University of New York, SUA. Totodata, A urmat studii de Master si Doctorat in Electrotehnica si Informatica la University of California, Berkeley, SUA.