Walmart, DuPont, Wegmans, FedEx, UPS, PHH Arval, Starbucks, McDonald’s, Johnson&Johnson, Citigroup, IBM, Sun Microsystems sau Google sunt doar câteva dintre numele mari din business care acordă atenţie mediului înconjurător.

Cu mult înainte ca încălzirea globală să devină fraza-cheie în panica mondială legată de „sfârşitul lumii”, Environmental Defense Fund (EDF) şi cele mai mari corporaţii internaţionale au construit programe avangardiste, care acum fundamentează practicile de business verde. EDF s-a impus pentru prima oară în conştiinţa publicului larg la sfârşitul anilor 1960 prin faptul că a determinat interzicerea folosirii pesticidului DDT în agricultură. Legea a fost votată ca urmare a impactului cărţii lui Rachel Carson, „Silent Spring”.

Prin intermediul unui parteneriat cu cele mai mari corporaţii ale lumii, EDF îşi propune acum să creeze un cadru de practici ecologice în afaceri. Un om-cheie în trendul „companiilor verzi” este Gwen Ruta, vicepreşedinte EDF în parteneriatul cu lumea afacerilor, care prevede că, odată ce marile companii din topul „Fortune 500” vor adopta măsuri drastice în vederea minimizării impactului activităţii lor asupra mediului, business-urile mai mici vor fi obligate de piaşă să le urmeze exemplul.

Mişcarea verde pleacă de sus

„În ciuda recesiunii economice, marile companii se grăbesc să adopte strategii de protecţie a mediului. Cred că în ultimii 3 ani trendul ăsta s-a generalizat. A fost uşor încetinit de criza economică, dar nu a fost oprit, ceea ce mi se pare un semn că mesajul nostru a ajuns unde trebuie”, a declarat Ruta într-un interviu pentru CoolGlobalBiz. Partenerii EDF au venit întotdeauna din rândurile copaniilor  din „Fortune 500”, ceea ce a crescut impactul întregii mişcări, pentru că ei sunt cei care stabilesc standardele în industriile respective. „Dacă lucrăm cu nume ca McDonald’s şi Burger King, obţinem atenţia oamenilor”, a adăugat Ruta.

Grija faţă de mediu reduce costurile

„State of Grees Business” este un raport anual efectuat de Joel Makower pentru GreenBiz.com care documentează progresele acestui proiect, din care reiese că firmele cu capital privat sunt foarte receptive la ideile emergente. „Unul dintre principalii nostri parteneri este Kohlberg Kravis Roberts, care ne oferă posibilitatea de a lucra cu un portofoliu larg de companii. Această relaţie ne-a adus deja o economie de 16 milioane de dolari şi a prevenit emisia a 25.000 de tone metrice de deşeuri gazoase în atmosferă în 2008. Aceasta se traduce printr-o crestere a valorii de portofoliu cu 100 de milioane de dolari – suficient pentru a atrage atenţia firmelor cu capital privat”, explică Ruta.

Principalele inovaţii din 2009

Una dintre cele mai intens promovate idei de către EDF este că inovaţiile în domeniul mediului ajută companiile să-şi reducă costurile, să creeze oportunităţi noi şi avantaje de competitivitate.  

Pe site-ul innovation.edf.org sunt trecute în revistă câteva inovaţii adoptate de companii precum Cisco Systems, Coca-Cola, google şi Wal-Mart. Alte exeple includ:

– sisteme informatice de ultimă generaţie produse de Hydropoint şi PureSense care monitorizează vremea în timp real şi condiţiile de sol pentru a ajuta companiile să reducă consumul de apă folosit pentru irigarea culturilor şi creşterea suprafeţelor verzi cu până la 40%.

– un plan financiar dezvoltat de Midwest Energy care permite proprietarilor de casă să-şi reducă costurile facturilor cu ajutorul unor măsuri de creştere a eficienţei şi să ajute companiile să-şi găsească noi surse de venit. Implementarea acestui proiect ar duce la o reducere a emisiei de gaze în America cu 5%.

– un sistem de rate dezvoltat de Zocalo Community Development din Colorado care urmăreşte o creştere a vânzărilor în imobiliare oferind proprietarului posibilitatea să plătească rate mai mici la achiziţionarea unei clădiri dotate cu panouri solare.

– sistemul de calcul al bonusurilor acordate angajaţilor Intel ţine cont acum de criteriul folosirii eficiente a energiei, legând compensaţiile de rezultatele de mediu ale companiei pentru toţi angajaţii, de la cei care sortează corespondenţa până la vârful piramidei.