Pentru Romania, integrarea in Uniunea Europeana se concretizeaza in primirea unor fonduri din ce in ce mai mari de la acest for, destinate dezvoltarii societatii. Marea lor parte se deruleaza prin organizatii neguvernamentale (ONG-uri), fapt care a dus la o crestere recenta a ofertelor de munca in acest domeniu. In anunturile aparute in ziare se cauta mai ales persoane pentru pozitia de coordonator sau manager de program. Doar denumirea difera de la o organizatie la alta, caci atributiile lui sunt aceleasi: administreaza si supravegheaza derularea si implementarea programului respectiv, contribuind cateodata la redactarea propunerii necesare pentru obtinerea administrarii fondurilor de catre ONG-ul la care lucreaza. In plus, tine permanent legatura cu finantatorul (organizatia care da banii) si cu beneficiarii (organizatiile/firmele care au sansa de a primi bani pe baza unui proiect).
Coordonatorul trebuie sa fie un bun organizator
Concret, iata cum decurge un program de finantare si care sunt indatoririle coordonatorului. Intr-o prima etapa, el se poate implica scriind – pe baza informatiilor primite de la finantator – o propunere de program. Daca raspunsul finantatorului este pozitiv, urmeaza faza de concepere a procedurilor, adica termenii de derulare a programului, selectia, evaluarea si monitorizarea proiectelor. In acest scop, studiaza cu atentie obiectivele programului si beneficiarii-tinta. Apoi structureaza formularul de aplicatie si alcatuieste un ghid de finantare, care are rolul de a-i ajuta pe solicitanti sa redacteze proiectele. In aceasta faza, accentul cade pe criteriile de evaluare a proiectelor. Urmatoarea etapa este evaluarea tuturor proiectelor de catre un grup de experti independenti in domeniul respectiv. Fiecare proiect primeste un punctaj, iar finantarea se acorda in ordinea descrescatoare a punctajului.
Aparent, bataile de cap s-au terminat. Practic insa, toti beneficiarii trebuie sa incheie contracte cu finantatorul, iar apoi coordonatorul trebuie sa monitorizeze evolutia si rezultatele proiectului. De asemenea, beneficiarul trebuie sa trimita coordonatorului rapoarte tehnice si financiare, pe care acesta trebuie sa le verifice. Daca beneficiarul a folosit banii in alt scop sau daca proiectul nu se deruleaza conform programului, coordonatorul poate recomanda incetarea finantarii. In plus, pe parcursul programului, el trebuie sa alcatuiasca rapoarte despre propria activitate, pe care sa le trimita finantatorului.
Acesta este motivul pentru care candidatii cu studii sau cunostinte economice au sanse mai mari de a deveni coordonatori de programe. Insa trebuie spus ca pentru un program in domeniul medical va fi preferat un absolvent de medicina, iar pentru un program destinat copiilor, un absolvent de psihologie sau pedagogie. Totusi, experienta intr-un ONG este determinanta. De asemenea, cursurile de management de proiect sau management organizational oferite de diverse companii sunt de ajutor incepatorilor. Merita sa cheltuiti bani pe aceste cursuri, pentru ca salariul unui coordonator variaza intre 200 si 500 USD net, in functie de experienta si de programul pe care il coordoneaza.    

Eliza Lupascu coordoneaza finantari pentru IMM
Din iunie 1997, Eliza Lupascu (42 de ani) este coordonator de proiect la Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile. „Am absolvit Facultatea de Cibernetica din cadrul ASE si, cu toate ca multe materii mi s-au parut nefolositoare, am descoperit ca o gandire structurata si disciplinata este esentiala pentru meseria pe care o fac acum. Cariera mea in organizatii nonguvernamentale a inceput in 1996, cand m-am angajat ca documentarist, tehnoredactor si asistent de relatii publice la Departamentul de Protectia Copilului din cadrul Guvernului. In scurt timp am devenit coordonator de program. In 1997, programul s-a terminat si am dat concurs la Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile pentru a ocupa un post similar. In prezent sunt la al doilea program pe care il coordonez, ambele centrate pe finantari nerambursabile pentru intreprinderi mici si mijlocii. Cel mai important lucru in coordonarea unui astfel de program este sa ai proceduri clare si transparente, pentru ca atunci cand este vorba de finantari nerambursabile, lumea trebuie sa inteleaga ce se intampla si sa nu planeze nici un dubiu asupra corectitudinii selectiei. De asemenea, este important sa poti acorda asistenta tehnica la implementarea proiectului. Daca proiectele pe care le-ai finantat merg bine, ai toate sansele, ca ONG, sa mai obtii fonduri si pe viitor”.

Un inginer este managerul programului de burse Soros
Daciana Panait (31 de ani) este din ianuarie 2000 coordonatorul programului de burse al Fundatiei pentru o Societate Deschisa (fosta Soros). „In 1994 am absolvit Facultatea de Inginerie Mecanica din Universitatea Politehnica Bucuresti. Fara prea multe sanse de
a-mi gasi un loc de munca in domeniu, am urmat un curs de relatii publice si la scurt timp dupa aceea am participat la un targ de job-uri organizat de fundatia Absolventi Plasati prin Consultanta. Ei m-au recomandat catre Fundatia Soros, unde am ocupat prin concurs postul de asistent administrativ. Am avansat apoi la postul de asistent de program, iar din 1997 am devenit asistent PR. La inceputul acestui an am obtinut postul de coordonator al programului de burse. Munca mea presupune relatii permanente cu institutii de invatamant, cu presa, dar mai ales cu potentialii beneficiari ai programului, elevi, studenti si absolventi. Anunt bursele in presa, primesc dosarele candidatilor si le trimit la universitati. Ei imi trimit lista cu persoanele selectate si eu ma ocup de organizarea interviurilor si a testelor de limba engleza, in Bucuresti. Dupa aceea trimit din nou rezultatele la universitati si ei selecteaza castigatorii. Eu mai trebuie doar sa-i chem sa semneze contractele de finantare si angajamentele de intoarcere in tara si sa am grija sa participe la sesiunea de pregatire pentru acomodare. In final, le cumpar biletele de avion si tin legatura prin e-mail cu bursierii”.