'Aceste întâlniri au scopul de a stimula oamenii de afaceri să facă export, să se mişte pe piaţa externă, iar noi să sprijinim oamenii de afaceri să intre pe această piaţă cât mai agresiv', a afirmat ministrul Economiei. Potrivit acestuia, exportul României reprezintă 40% din PIB, procent care trebuie crescut prin promovarea pe pieţele din străinătate a inteligenţei româneşti, a IMM-urilor, dar şi a întreprinderilor mari din ţara noastră, în special pe pieţele din afara UE unde, după 1990, exportul s-a redus foarte mult.

'Exportul reprezintă cam 40% din PIB, noi am dori să creştem această cifră (…) Noi trebuie să mergem pe promovarea inteligenţei româneşti, pe promovarea IMM-urilor, concomitent sigur şi cu promovarea întreprinderilor mari. (…) Cred că rolul Ministerului Economiei este de a merge împreună cu dumneavoastră pe piaţă şi intenţia noastră este ca, odată finalizat procesul electoral din această toamnă, să încercăm să facem echipe de oameni de afaceri în toate zonele şi mă refer aici la zona din afara Uniunii Europene, pentru că 70% din exportul românesc este pe piaţa UE. Noi, în decursul celor 25 de ani de la Revoluţie, am pierdut pieţele din afara UE şi aici mă refer la Asia, Africa de Nord America şi aşa mai departe. De aceea trebuie un program foarte serios de promovare a acestor pieţe', le-a spus Constantin Niţă agenţilor economici prezenţi la conferinţă.

Ministrul Economiei a menţionat că numărul consilierilor economici pe care România îi are în prezent în străinătate este extrem de mic, guvernanţii intenţionând îmbunătăţirea acestei situaţii. 'Noi avem o reţea formată din 83 de consilieri economici, este extrem de puţin, pentru că foştii mei colegi miniştri din spate au considerat că trebuie să reducem nu personalul din România, ci personalul de afară. Consecinţa este aceea că nu poţi să satisfaci la un moment dat exportatorii români sprijinindu-i pe o anumită piaţă. În China avem doi oameni. Ce să facă doi oameni pe o suprafaţă de 9 milioane de kilometri pătraţi şi cu oraşe în plină dezvoltare, ca să promoveze produsele româneşti? Este aproape zero. Sau Statele Unite sau alte state din Asia (…) Împreună cu Camera de Comerţ şi Industrie vom pune la punct un alt sistem de promovare a exporturilor, în sensul că fie vom da posibilitatea consilierilor economici să angajeze personal de pe piaţă, care să facă un marketing agresiv pentru produsele româneşti, fie vom face centre de promovare a produselor româneşti care să funcţioneze pe un sistem de parteneriat public privat , Ministerul Economiei cu consilierii, respectiv Camera de Comerţ, întreprinderi româneşti care doresc să-şi pună reprezentanţi în aceste centre, în aşa fel încât să creştem prezenţa românească pe acea piaţă', a afirmat ministrul Economiei.

Constantin Niţă a spus că guvernanţii intenţionează să revină la ideea fondului de investiţii de risc, idee rămasă de mai mulţi ani la stadiu de proiect. 'Este o iniţiativă pe care am luat-o în 2009, rămasă pe hârtie ca proiect. Acest proiect va fi reluat în lunile următoare şi sperăm că, funcţie de negocierile pe care le vom avea cu Ministerul Finanţelor, anul viitor să putem să-i dăm drumul (…) Va funcţiona ca un fond de investiţii al statului, care va intra în parteneriat cu companiile private care fac export şi investiţii în străinătate şi el va fi dedicat numai acelor companii care fac investiţii în străinătate. (…) Prin Eximbank sau oricare altă bancă. Dacă Eximbank nu doreşte probabil să intre într-un asemenea proiect, probabil o să intre altă bancă', a mai declarat ministrul Economiei, în cadrul unei conferinţe de presă organizate la Constanţa cu prilejul lansării proiectului 'Modalităţi de dezvoltare a afacerilor pe pieţele internaţionale'.

SURSA: Agerpres