Consiliului Concurenţei a luat în colimator 13 producători importanți bănuiți de posibile înţelegeri cu privire la preţurile pe pieţele producţiei de ulei de floarea soarelui, unt şi zahăr.

”Avem suspiciuni că unii producători au profitat de contextul economic actual, respectiv de creşterea inflaţiei, şi s-au înţeles să crească suplimentar preţurile de vânzare pentru unele produse, obţinând, astfel, profituri mai mari, nemeritate” a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Chirițoiu nu a lăsat nicio urmă de îndoială în ceea ce privește măsurile care se vor aplica dacă vor fi descoperite nereguli. „Dacă, în urma investigaţiilor, vom constata acest gen de practici, le vom sancţiona drastic”

Au fost făcute inspecții inopinate la firmele „suspecte”

În cadrul celor trei investigaţii s-au desfăşurat inspecţii inopinate la sediile şi punctele de lucru ale mai multor firme de pe piaţa producţiei şi comercializării de ulei de floarea soarelui, precum Bunge România SRL, Expur SA, Prutul SA şi Ardealul SA, dar şi de pe piaţa producţiei şi comercializării de unt, printre companiile vizate fiind Albalact, Covalact şi Dorna Lactate (parte din grupul Lactalis), Friesland România SA, Lacto Food SRL şi Fabrica de Lapte Braşov (Olympus).

În ceea ce priveşte piaţa fabricării şi comercializării de zahăr, s-au derulat inspecţii la firmele Agrana România SRL, Pfeifer & Langen România SRL şi Lucsor Impex SRL.

Legea interzice înțelegerile dintre companii cu privire la prețuri

Documentele ridicate în cadrul inspecţiilor inopinate sunt analizate de autoritatea română de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice.

Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate.

”Efectuarea acestora nu reprezintă o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor. Legea concurenţei interzice orice înţelegeri între companii şi practici concertate care împiedică, restrâng sau denaturează concurenţa pe piaţa românească, în special cele care stabilesc preţuri de cumpărare sau de vânzare sau orice alte condiţii de tranzacţionare”, precizează instituţia.

Trebuie adăugat că Legea concurenţei nu are pârghii pentru a identifica fraudele, iar Consiliul Concurenței nu oprește companiile să vândă la un preţ mic către clienţi. Instituția are autoritatea să oprească impunerea de prețuri mari clienţilor.