Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

Clotilde Armand: "Contractul Bechtel a fost efectiv un fel de TRIBUT plătit în virtutea unui tratat de VASALITATE"

Autor: | | 16 Comentarii | 11499 Vizualizari

"Directorii Bechtel se comportă diferit față de orice interlocutor familiar funcționarilor CNADNR sau firmelor românești. Aveau o atitudine de superioritate și exploatau situația avantajoasă în care se găseau, tratând statul roman ca pe un vasal, contractul Bechtel fiind efectiv un fel tribut plătit în virtutea unui tratat de vasalitate", scrie fostul candidat al USP la alegerile locale de la Sectorul 1, Clotilde Armand, într-o poziţie privind contractul Bechtel.

Redăm mai jos poziţia acesteia:

Contractul dintre CNADNR şi Bechtel a fost semnat şi menţinut timp de 10 ani de guvernele partidelor parlamentare PSD-PNL-ALDE-UNPR-PDL-UDMR
 
Activitatea mea la Egis România
 
Am venit la Egis în septembrie 2013, pe postul de director general pentru grupul de firme Egis România, Egis Bulgaria şi Egis International (sucursala România). Înainte de asta am lucrat aproape 9 ani la GDF SUEZ. Sunt angajată, dar nu deţin acţiuni la Egis.
 
Compania Egis este de fapt proprietatea statului francez. Are o cifră de afaceri anuală de aproape 1 miliard de euro şi 13.000 angajaţi în întreaga lume. În România, Bulgaria şi Moldova a avut în continuu aproximativ 200 de ingineri, angajaţi permanenţi sau contractuali. Rata profitului grupului de firme Egis în România se situează în jurul valorii medii de 3,5% din cifra de afaceri.
 
Contractul autostrăzii Transilvania şi firma Bechtel
 
Egis a câştigat în 2003 licitaţia pentru supervizarea lucrărilor pe proiectul autostrada Transilvania, beneficiar: CNADNR. Pană în aprilie 2013, executant a fost firma americană Bechtel. Șantierul continuă şi în prezent cu alţi constructori.
 
Firma Bechtel a fost selectată prin atribuire directă, fără licitaţie, de către guvernul PSD Năstase. Contractul cu Bechtel a continuat sub guvernarea PNL-PDL, a fost renegociat şi diminuat în timpul ministeriatului Ancăi Boagiu la Transporturi în 2011, şi a fost în sfârşit reziliat în luna martie 2013.
 
Am ajuns în industria supervizării la 6 luni după plecarea Bechtel din România. Nu cunosc din experientă directă toate detaliile acestui contract. Știu însă datele brute: 52 km finalizaţi la un preţ total de 1,5 miliarde euro. Contractul original a fost „pierdut” de guvernul PSD şi nu este public în acest moment. Contractul a fost foarte dezavantajos pentru beneficiar, fiind construit pe principiul că executantul este plătit la cantitatea de lucrări decisă de el însuşi. În aceste condiţii, executantul este tentat să supradimensioneze lucrările, deoarece este plătit la volumul de materiale folosite, nu la rezultat.
 
În relaţia cu firma Bechtel, statul român nu deţinea expertiza necesară negocierii. Bechtel este o divizie a complexului militaro-industrial american, cu o cifră de afaceri anuală de 37 de miliarde de dolari, un sfert din PIB-ul României. Directorii Bechtel se comportă diferit faţă de orice interlocutor familiar funcţionarilor CNADNR sau firmelor româneşti. Aveau o atitudine de superioritate şi exploatau situaţia avantajoasă în care se găseau, tratând statul roman ca pe un vasal, contractul Bechtel fiind efectiv un fel tribut plătit în virtutea unui tratat de vasalitate. În fata lor, statul roman avea nevoie de reprezentanţi de calibru, pe care i-a pus la dispoziţie firma Egis. Statul francez este mai puţin vulnerabil decât România în fata presiunilor altor state, iar firma Egis şi-a exercitat întreg prestigiul şi autoritatea unei firme de stat franceze în relaţia cu Bechtel.
 
Am aflat ulterior despre anumite situaţii de negociere în care CNADNR se resemnase practic sa plătească sume exorbitante către Bechtel pentru a-i convinge sa accepte rezilierea, iar argumentele supervizorului Egis au condus la economii importante. În cei zece ani de contract Bechtel s-au schimbat miniştrii, şefii CNADNR, dar echipa Egis dedicată proiectului a rămas stabilă, păstrând atent controlul asupra informaţiilor. Egis a avut în permanentă o echipă de cel puţin 50 de ingineri pe acest proiect.
 
Activitatea Egis în România
 
Grupul Egis este specializat în supervizare şi design de lucrări de infrastructură: autostrăzi, poduri, tuneluri, baraje, stadioane, staţii de epurare, porturi, aeroporturi. Majoritatea cifrei de afaceri a Egis este derulata în contracte cu statul. Un exemplu de lucrare: pentru 58.000 euro, Egis a realizat proiectarea pentru centurile ocolitoare Comarnic şi Buşteni.
 
Materiale calomnioase apărute online şi în presa scrisă
 
În urma candidaturii mele la primăria sectorului 1 Bucureşti din partea USB, au apărut în presă materiale informative referitor la Egis, Bechtel şi CNADNR, cuprinzând informaţii greşite sau voit calomniatoare. Primul astfel de material a apărut în 30 martie 2016 la Digi24, afirmând în mod greşit că
 
  • aş fi profitat de pe urma contractului Bechtel. În realitate, am ajuns la Egis la 6 luni după plecarea Bechtel din România. Starea finanţelor firmelor Egis în România era foarte delicată în momentul sosirii mele. De exemplu, am amânat timp de 2 ani cumpărarea unei maşini de serviciu la care aveam dreptul în calitate de director general.

 

  • Egis ar fi avut zero angajaţi în România. În realitate, Egis a avut mereu peste 50 de angajaţi permanenţi plus alţi colaboratori contractuali. Jurnaliştii au interpretat greşit datele disponibile de altfel public, evidenţiind doar datele privind firma Egis International şi ignorând complet Egis România, prestatorul contractului de supervizare.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.