sectorul de retail au atras cea mai mare parte a investitiilor straine realizate dupa 1990 in Romania, conform unui clasament realizat de revista Capital.Peste sapte miliarde de euro investite pana la sfarsitul anului 2004, mai mult de 120.000 de angajati si o cifra de afaceri cumulata de peste noua miliarde de euro in 2004 – acestea sunt cifrele-cheie rezultate in urma analizei indicatorilor a 20 de mari companii cu actionariat strain. O analiza care arata ca „apetitul“ investitional al multinationalelor s-a indreptat in ultimii ani, deloc intamplator, spre domeniile economice care promiteau sa inregistreze cele mai ridicate rate de crestere pe termen mediu si lung. Iar in majoritatea cazurilor, asteptarile investitorilor au fost cu mult intrecute. „Clasamentul principalilor 20 de investitori straini reflecta atat domeniile care au atras cel mai mare interes din partea companiilor straine, cat si maturitatea, gradul de deschidere si caracteristicile pietelor carora acestea se adreseaza“, spune Gabriela Baicu, Director In Charge la departamentul de servicii de consultanta financiara al Deloitte Romania.Sa luam cazul telefoniei mobile. Prin 1997, cand Connex nu avea decat un an de la lansarea pe piata romaneasca, Al Tolstoy, pe atunci presedinte al companiei MobiFon, estima ca, pana in 2007, reteaua va avea 1,4-1,5 milioane de utilizatori. Suntem la jumatatea anului 2005, iar Connex are aproape cinci milioane de clienti, in vreme ce Orange a atras alte cinci milioane. Privind in urma, cele mai importante momente ale ascensiunii fulminante a bazei de clienti ai telefoniei mobile au fost anul 2001, cand numarul utilizatorilor s-a majorat fata de anul anterior cu aproape 93%, precum si anul 2003, care a consemnat o crestere de 56%. Pana la sfarsitul anului 2004, principalii trei jucatori – Connex, Orange si Zapp – au investit in Romania o suma totala de aproape 2,4 miliarde de dolari. Si in acest an, Orange a alocat pentru dezvoltare peste 200 de milioane de dolari.
Greii cimentului isi impart piata romaneasca
De la 3,6 miliarde de euro in 2001, piata locala a constructiilor a ajuns in 2004 la cinci miliarde de euro, iar pentru acest an, se estimeaza un nivel de 5,4 miliarde de euro. De fapt, se poate spune ca, acum, intregul sector „duduie“. Se construieste tot mai mult, de la imobile de birouri si centre comerciale si pana la ansambluri rezidentiale si locuinte individuale in regie proprie. Cu siguranta ca Lafarge, Holcim sau HeidelbergCement se felicita pentru decizia de a veni in Romania. Cei trei jucatori au investit in total pe piata autohtona aproape 900 de milioane de euro si promit ca nu se vor opri aici. De exemplu, Carpatcement Holding, detinuta de HeidelbergCement, va aloca in acest an 15 milioane de euro pentru reducerea costurilor de productie si continuarea programului de protectie a mediului. Anul trecut, compania a raportat, pentru cele trei divizii din Romania, o cifra de afaceri de 156 de milioane de euro, reprezentand o crestere record, de peste 30% fata de anul 2003.Industria auto este si ea unul dintre campionii investitiilor straine. Fara indoiala ca startul remodelarii radicale a acestui sector a fost dat prin venirea la Automobile Dacia a grupului Renault. Preluarea societatii de la Pitesti a fost interpretata de furnizorii europeni de componente auto ca un vot de incredere dat Romaniei, iar consecinta a fost ca multi dintre acestia nu au intarziat sa urmeze gestul francezilor. Pana in 2006, grupul are in plan sa investeasca la Dacia inca 300 milioane euro, in special in sectoarele caroserie, comercial, mecanica si mediu, ceea ce va conduce la un nivel total al investitiilor de peste un miliard euro de la momentul achizitionarii marcii romanesti de automobile. Anul trecut, Renault a lansat modelul Dacia Logan, cu obiectivul de a produce si comercializa, la orizontul anului 2010, un milion de vehicule Logan pe an.
Peste 200 de milioane de euro in anvelope
In 1999, acelasi an in care Renault cumpara Dacia, germanii de la Continental incepeau la Timisoara construirea unei fabrici de anvelope. Oficialii companiei spun ca aceasta decizie a fost primul si cel mai important pas facut de concern in ceea ce priveste extinderea in estul Europei. Circa 150 de milioane de euro au fost investite pana in prezent in fabrica de anvelope de la Timisoara. In aceeasi localitate, alte 16 milioane de euro au fost cheltuite de Continental AG prin divizia Contitech, care a deschis doua fabrici, una care produce curele de transmisie si a doua, unde sunt fabricate linii de aer conditionat pentru autoturisme. La Sibiu, este prezenta divizia Continental Automotive Systems, activa in domeniul electronicii pentru industria auto. Aici au fost investite in jur de 20 de milioane de euro intr-o unitate de productie de senzori auto si intr-un centru de inginerie. Achizitionata in 2004, fabrica Phoenix AG din Carei se alatura investitiilor grupului german in Romania. Pentru acest an, Continental are in plan sa investeasca alte 50 de milioane de euro. Nici Michelin nu se lasa mai prejos. De la intrarea sa in Romania, in august 2001, compania a investit peste 60 de milioane de euro, iar pentru anii urmatori are prevazute sume similare. In cele trei uzine ale sale – Victoria Floresti, Silvania Zalau, Romsteel Cord Zalau – ca si in sediul central din Bucuresti, muncesc circa 3.900 de persoane. Cu siguranta ca dinamica pietei auto romanesti a cantarit greu in socotelile pe care austriecii de la OMV si le-au facut atunci cand au decis sa preia Petrom. OMV a platit 669 milioane de euro pentru achizitia a 33,34% din actiunile companiei si alte 830 de milioane de euro pentru majorarea capitalului social al Petrom. Calculul OMV este simplu: mai multe masini vandute inseamna cerere crescuta pentru benzinarii. Iar prin Petrom, grupul are acum la indemana circa 600 de statii de carburanti. La acestea, se adauga cele cateva zeci de unitati din reteaua dezvoltata prin OMV Romania Mineraloel, in care se vor investi in acest an inca 13 milioane de euro. Un rationament similar au avut si ungurii de la MOL. Chiar daca nu a reusit sa puna mana pe Petrom, MOL si-a consolidat pozitia pe piata romaneasca preluand, la sfarsitul anului trecut, reteaua de benzinarii detinuta de Shell. Atentia MOL se va concentra in 2005, asupra integrarii acestei retele, proiect pentru care are alocate aproximativ 12 milioane de euro. Pe termen mediu, grupul ungar de petrol si gaze isi propune sa ajunga in Romania la un numar de 200 de statii de carburanti, operatiune care il va costa in jur de 70 de milioane de euro.
Retailul prinde aripi
Romania recupereaza rapid si din decalajul care o desparte de tarile vecine in ceea ce priveste comertul modern. Pentru marii retaileri europeni, expansiunea pe piata romaneasca reprezinta o prioritate. Hyparlo, principalul francizat al grupului francez Carrefour, are in plan pentru acest an investitii de circa 65 de milioane de euro. In toamna, va fi finalizat cel de-al cincilea hypermarket Carrefour din Romania, la Ploiesti, si vor incepe lucrarile de constructie la alte doua unitati, programate pentru inaugurare in 2006. Insa, cea mai spectaculoasa evolutie poate fi trecuta in dreptul retelei Metro Cash&Carry, de altfel, prima care s-a aventurat cu ani in urma in Romania. Astazi, reteaua numara 21 de centre de distributie, fiecare dintre acestea reprezentand o investitie de 15 milioane de euro. Cifra de afaceri a companiei a ajuns anul trecut la valoarea record de 1,04 miliarde de euro, una dintre cele mai mari inregistrate de o societate cu activitati in Romania.„Comertul si industria auto evolueaza direct proportional cu dezvoltarea societatii de consum, Romania, neputand face exceptie fata de celelalte tari din regiune“, spune Cristian Ionescu, Managing Director la Coface Intercredit.Si gigantul mondial Mittal Steel are planuri mari pentru afacerile din Romania, unde a ajuns sa detina nu mai putin de patru fabrici de profil. K.A.P Singh, noul director general al Mittal Steel Galati, si-a fixat ca obiectv pentru acest an majorarea cifrei de afaceri la trei miliarde de dolari, de la 2,1 miliarde de dolari in 2004. rn„Comunicatiile, energia, mijloacele de transport, comertul, bancile nu si-au atins nici pe departe potentialul maxim in ceea ce priveste atractivitatea fata de capitalul strain. Este suficient sa ne uitam la vecinii nostri din Europa Centrala si vom constata ca un mediu de afaceri prietenos, modificari predictibile ale cadrului legal, institutii capabile sa urmareasca regulile economiei de piata si o justitie independenta reprezinta reteta atragerii de investitii straine“, mai spune reprezentantul Deloitte Romania.