Chiar dacă nu au neapărat succes din prima, adevăraţii oameni de afaceri fac încercări consecutive până când ajung la o reuşită. Important este să nu cedeze. Aceasta este una din lecţiile pe care le învaţă, fie la şcoală, fie pe propria lor piele, persoanele care au sânge de antreprenor.

România, cu trecutul său comunist, nu se poate lăuda cu un număr mare de iniţiative de afaceri. Cu toate acestea, sunt câteva judeţe care se detaşează clar ca număr de firme active în faţa celorlalte zone ale ţării.

Municipiul Bucureşti este, de departe, cea mai efervescentă zonă unde se dezvoltă afacerile din România, cu aproape 179.000 de afaceri active la finele lunii septembrie 2011, cumulând peste 19% din numărul total de firme din România, conform datelor ONRC.

Această statistică nu are de ce să ne mire, având în vedere gradul de centralizare a ţării şi faptul că multe companii îşi au sediul central în Bucureşti, chiar dacă au activitate în întreaga ţară, dar şi datorită faptului că multinaţionalele preferă de multe ori Capitala, unde este mai uşor de ajuns şi unde sunt aproape de factorii de decizie.

Pe al doilea loc în acest clasament se situează judeţul Cluj, cu peste 42.700 afaceri. Astfel, chiar dacă, recent, Nokia a anunţat că va închide fabrica de la Jucu, Clujul continuă să fie cel mai dezvoltat judeţ din punctul de vedere al numărului de firme.

Poziţia a treia este ocupată de judeţul Timiş, cu circa 37.500 de firme, iar cea de-a patra de Constanţa, cu circa 36.000 de afaceri. Top cinci este închis de judeţul Iaşi, având aproximativ 32.500 firme.

Unde nu există iniţiativă de afaceri

La polul opus, judeţele unde oamenii nu se înghesuie să-şi dezvolte afaceri pe cont propriu sunt Giurgiu, cu sub 7.500 de firme în total, urmat de Ialomiţa (7.600), Covasna (8.000), Călăraşi (8.800) şi Mehedinţi (8.900).

În total, primele cinci judeţe din clasamentul celor mai activi români au 327.500 firme, cuprinzând 35% din numărul total de afaceri din România, de circa 935.000.