„De la începutul anului, avem deja în portofoliu trei companii pentru care am regândit întreaga activitate, astfel încât să nu intre în insolvenţă. Acestea sunt proiecte complexe ce implică, dincolo de evaluarea companiei respective, crearea unor soluţii personalizate şi implicarea directă şi nemijlocită în procesul de aplicare a acestor soluţii”, a declarat Dan Orenstein, fondatorul Orenstein, Ostro & Associated Group.
Redresarea este un proces ce începe înainte ca firma respectivă să ajungă să intre în insolvenţă, tocmai pentru a se evita acest lucru. Cele trei firme pe care Orenstein, Ostro & Associated Group le consiliază sunt din domeniile producţiei, distribuţiei şi serviciilor.
„Atunci când decidem ce soluţie vom aplica, ţinem cont de o multitudine de factori care influenţează firma respectivă, precum disciplina de plată a clienţilor acesteia, starea fluxului de numerar şi nu numai. De fapt, există cinci semnalmente care pot indica dacă o firmă se îndreaptă spre faliment”, explică Dan Orenstein.
Primul semnalment că lucrurile ar merge într-o direcţie greşită este scăderea cu peste 10% a fluxului de numerar în cursul unui trimestru, în condiţiile în care activitatea rămâne constantă. Dan Orenstein spune că „fluxul de numerar poate înregistra fluctuaţii periodice, în funcţie de sezonalitatea afacerii şi mulţi alţi factori, însă orice abatere de la această matrice trebuie imediat remediată”.
Un al doilea indiciu îl constituie creşterea numărului de angajaţi care prestează servicii interne, aşa numitul personal TESA. Dacă proporţia dintre personalul TESA şi contribuabilii direcţi la venituri (producţie şi vânzări) se deteriorează, atunci compania va ajunge în mod cert în dificultate financiară. „O companie din domeniul producţiei care are, să spunem, 600 de angajaţi, poate avea maxim 10-15% personal TESA, altfel devine neprofitabilă”, este de părerea finanţistul.
Un alt semnalment este creşterea numărului de reclamaţii de la clienţi. Orice companie are un oarecare număr de clienţi nemulţumiţi, dar dacă numărul acestora trece de 5% din numărul total de clienţi, atunci înseamnă că discutăm de o scădere a calității serviciilor/produselor, care va atrage după sine numeroase rezilieri de contracte.
Al patrulea indiciu îl constituie rata fluctuaţiei clienţilor – dacă pierzi clienţi mai rapid decât îi câştigi, atunci sigur compania va intra rapid în dificultate.
În fine, al cincilea semnalment este legat de angajaţi, care în mod invariabil, intră în „zona de confort” după o anumită perioadă de timp – dezvoltă rutine, execută sarcinile mecanic şi fără creativitate şi protestează la orice este nou.
„Compania ai cărei angajaţi desfășoara în 2012 aceleași activități ca în  2007 are toate şansele să iasă de pe piaţă. Un bun manager trebuie să ştie să îşi scoată oamenii din acestă zonă de confort şi să le ofere noi provocări, care să genereze performanţă”, spune Dan Orenstein.
SURSA: Orenstein, Ostro & Associated Group