Proiectul privind centura ocolitoare a municipiului Făgăraș din județul Brașov a fost finalizat de compania STRABAG România înainte de termenul contractual. Inițial programată să fie gata în 24 de luni, lucrarea a fost încheiată cu cinci luni și jumătate mai devreme. Centura, amplasată în partea de nord a orașului, este menită să fluidizeze traficul și să crească nivelul de siguranță rutieră în zonă. Lucrările au început în noiembrie 2023 și au fost completate până la finalul lunii mai 2025. Reprezentanții companiei au subliniat implicarea și coordonarea eficientă care au dus la această finalizare rapidă.

Centura ocolitoare, traseu și structură

Centura ocolitoare are o lungime totală de 5,9 kilometri și o lățime de 7 metri, cu zone suplimentare de lărgire. Traseul include trei sensuri giratorii și două poduri construite pentru a asigura continuitatea drumului peste un afluent al râului Olt și pârâul Berivoi.

Podurile au fost realizate din beton armat, fiecare având o deschidere unică de 21,5 metri, respectiv 30 metri. Pentru siguranța rutieră, au fost montați stâlpi de iluminat cu LED pe întreg traseul, având o înălțime standard de 8 metri.

Centura ocolitoare Fagaras
SURSA FOTO: STRABAG

Etapele proiectului și componenta tehnică

Proiectul a inclus atât faza de proiectare, cât și cea de execuție. Studiile și documentațiile tehnice au fost elaborate în trei luni, iar lucrările de construcție au început pe 21 noiembrie 2023. Ele s-au încheiat înainte de termen, pe 31 mai 2025.

„Varianta de ocolire Făgăraș este o investiție de infrastructură vitală pentru regiune, reducând presiunea traficului în centrul orașului și îmbunătățind semnificativ siguranța rutieră. Finalizarea proiectului cu luni înainte de termen este o dovadă a profesionalismului și angajamentului echipei și partenerilor noștri”, a declarat Richard Steinacher, Technical Business Unit Manager, STRABAG România.

Amenajări speciale și echipamente moderne

Sensurile giratorii, conforme cu standardul național AND 600, sunt localizate la ieșirea din DN1, la intersecția cu DJ104D și în punctul de revenire în DN1. Acestea au fost realizate cu insule centrale identice, pavaj contrastant și inele interioare adaptate pentru traficul greu.

De-a lungul centurii ocolitoare, s-au montat 970 de metri de panouri fonoabsorbante pentru a reduce impactul fonic în zonele rezidențiale apropiate. Iluminatul cu LED și marcajele rutiere au fost complet implementate pentru a asigura vizibilitate și siguranță rutieră.

Lucrări suplimentare și relocarea rețelelor

Pe lângă traseul principal, au fost executate lucrări de terasament, așternere de balast și asfalt adaptat traficului intens. S-au construit 13 canale de scurgere și două canale din beton armat, împreună cu peste un kilometru de ziduri de sprijin din beton.

Centura ocolitoare Fagaras
SURSA FOTO: STRABAG

Pentru drenaj, au fost realizate peste 13 kilometri de canale trapezoidale care descarcă apa în camere special amenajate. Drumurile secundare au fost reconfigurate pentru a menține accesul localnicilor. Rețelele de utilități afectate, precum gazele, apa, electricitatea și telecomunicațiile, au fost protejate sau mutate.

Tehnologie digitală aplicată în proiect

Proiectul a fost coordonat cu ajutorul tehnologiei Building Information Modelling (BIM), folosită pentru planificare și execuție. Acest instrument digital a permis echipei STRABAG o coordonare precisă între toate etapele de lucru.

Utilizarea acestei tehnologii a fost recunoscută în cadrul BIM Con 2024, unde proiectul a primit premiul întâi la categoria „Infrastructură”. Acesta este considerat cel mai important eveniment din România dedicat digitalizării în construcții.