Câţi angajaţi se mai pot lăuda în aceste vremuri cu succese în ca­ri­­eră? Dar cu măriri de sa­lariu? Câţi mai sunt şi as­tăzi vânaţi de firmele de recrutare sau de companii? Şi câţi primesc oferte mai bune?

Desigur, mult mai puţini, dacă ne uităm la numărul în creştere al şomerilor sau la numărul întreprinderilor care îşi închid porţile. Vremurile sunt grele şi se anunţă a fi şi mai şi în partea a doua a acestui an. Mai are rost, în vremuri atât de nesigure, să-ţi mai faci vreun plan de carieră? Să te mai gândeşti la promovări, mă­riri de salariu sau schimbarea jobului? Cu siguranţă, da! Speranţa este ultima care moare în bătălia pentru o zi de mâine mai bună.

Fie vremurile cât de rele, oamenii continuă să-şi facă planuri de viitor. Speranţa este resortul care ne face să ne dorim ziua de mâne, ne ţine mereu în alertă, ne împinge de la spate pentru a face ca visele să devină realitate. Aşa că, dincolo de concedieri, reduceri de salarii şi tensionări ale relaţiilor de la serviciu, foarte mulţi îşi fac planuri temerare în carieră. Într-adevăr, este un moment bun pentru reevaluări, spun specialiştii, pentru că acum avem mai mult timp să ne gândim şi să analizăm fiecare pas decât atunci când piaţa muncii ne oferea, cu generozitate, alternative.

168-33702-2223_staircase_29.jpgFiindcă nu mai sunt asaltate nici de cererile de posturi şi nici de candidaţi, aşa cum se întâmpla acum un an, unele firme de recrutare au început să pună la dispoziţia candidaţilor servicii consistente de consiliere în carieră. Sfaturile lor e bine să le luăm în seamă, pentru că nu se rezumă la îndemnuri de manual adaptate momentului, ci pornesc de la o realitate peste care toţi vrem să trecem.

Dacă nu poţi schimba nimic şi nici nu ai puterea să pleci, acceptă ceea ce este. A accepta înseamnă a accepta într-adevăr situaţia, fără niciun comentariu sau comparaţie. Pur şi simplu accepţi că, deocamdată, nu ai puterea să faci nimic altceva. A accepta poate duce la a schimba sau la a pleca.
Romeo Creţu

Strategie de carieră pentru vremuri tulburi

168-33700-2223_madalinabalan_29_rp.jpgMădălina Bălan, general manager, Hart Human Resource Consulting

Reuşita profesională, în orice fel de vremuri, calme sau tulburi, ţine de mai mulţi factori: educaţie, personalitate, experienţă de viaţă, experienţă de muncă, aspiraţii, motivaţie, mediu de lucru etc.

În vremuri tulburi, contează mai multe ingredientele ce ţin de profesionalism, dorinţa de a face lucrurile bine şi corect, de a face ceea ce trebuie, şi nu numai strict ce scrie în  fişa de post. În perioade mai dificile, cum este cea prin care trecem acum, este mai important a gândi în termeni de „Ce pot face eu pentru firmă?” şi „Ce pot face eu pentru a-mi creşte nivelul şi orizontul de competenţe în afara sferei strict legate de postul actual”, pentru a contribui la succesul organizaţiei din care fac parte, dar şi pentru o împlinire profesională în viitor.

Cred că sunt vremuri în care, dacă cele două tabere, angajaţi şi angajatori, nu cooperează şi nu înţeleg că este necesar să tragă în aceeaşi direcţie, organizaţia nu va avea cum să iasă cu bine la liman.

Nu este o epocă în care angajatorul trebuie să iasă la vânătoare de angajaţi, aşa cum întâlnim uneori acest clişeu, nici să sabotăm angajatorul cu zâmbetul pe buze, sub paravanul scuzelor facile, de genul: „De ce să mai mişc ceva, pentru că oricum este criză?“

Ambele atitudini sunt perdante şi trebuiesă înţelegem că acum este momentul oportun să muncim corect, nu exaltat, nu disproporţionat şi heirupist, ci eficient, şi că nu există o altă cale de reuşită şi de redresare.

Ce este mai important pentru viitorul tău profesional

– Să fii informat despre domeniul din care faci parte. Să ştii cum evoluează, ce tendinţe sunt actuale, ce modele ai şi cum au reuşit alţii.
– Să îţi cunoşti bine jobul şi să cauţi să te dezvolţi permanent, prin ori­ce metode (citit, cursuri, networking, mentoring, sharing experience, role enhancing etc.), pentru a deveni un mai bun profesionist
– Să aprofundezi cunoştinţele din arii de business conexe rolului tău, pentru a-ţi spori valoarea prin suma de competenţe pe care le vei avea.
– Să-ţi păstrez bunul simţ, indiferent cât de mult ştii, câştigi, ai evoluat etc.
– Să reuşeşti să îţi găseşti combinaţia personală de paşi ce pot compune planul tău individual de dezvoltare.

Trei opţiuni: schimbi, alegi sau pleci…

168-33701-2223_romeocretu_29_c.jpgRomeo Creţu, manager şi consultant senior, HRD

În orice situaţie, ai de ales între:
a schimba Dacă poţi să schimbi ceva în situaţia respectivă, în sensul de a o face bună pentru tine, fă-o.
a accepta Acceptă ceea ce este şi acceptă faptul că nu poţi să schimbi nimic şi că nici nu ai puterea să pleci.
a pleca Dacă nu poţi să schimbi nimic şi nici nu poţi să accepţi lucrurile aşa cum sunt, atunci pleacă.

Toate cele trei opţiuni au în comun următorul lucru: acţiune pentru a evita apariţia sau a elimina frustrarea şi nemulţumirea.

Aşadar, răspunsul la întrebarea „Ce trebuie să fac pentru a progresa în carieră în vremuri tulburi?” este în funcţie de aceste trei opţiuni şi anume:

– Dacă poţi schimba ceva la locul de muncă, fă-o! Rămâi acolo şi fă-o! S-ar putea să fie şansa ta de a te face remarcat printr-o idee care, în mod normal, nimeni nu ar lua-o în calcul, dar care în aceste condiţii ar putea fi o mină de aur. Ar putea fi şi şansa ta de a fi promovat în viitorul apropiat sau mai îndepărtat.
– Dacă nu poţi schimba nimic şi nici nu ai puterea să pleci, atunci acceptă ceea ce este. Nu este chiar atât de uşor de făcut, dar este o opţiune care merită luată în calcul, cu condiţia să o faci aşa cum trebuie. A accepta înseamnă a accepta într-adevăr situaţia, fără niciun comentariu sau comparaţie. Pur şi simplu accepţi că, deocamdată, nu ai puterea să faci nimic altceva. A accepta poate duce la a schimba sau la a pleca.
– Dacă poţi pleca şi vrei să o faci, pleacă. Dacă ai oportunităţi în domeniu sau ai posibilităţi să îţi dezvolţi propria afacere, atunci fă-o! Dar analizează riscurile, pentru că acestea vin la pachet.

…şi trei planuri de acţiune

Hotărăşte ce vrei să faci! Schimbi, accepţi sau pleci? În funcţie de răspunsul la această întrebare îţi structurezi paşii şi anume:

Schimbi
– Stabileşte ce vrei să schimbi!
– Fă o propunere de proiect pe care să o prezinţi conducerii, propunere însoţită de cifre care să arate economiile sau veniturile ce se pot obţine prin îmbunătăţirea respectivă.
– Prezintă propunerea într-un mod elegant, fără a fi arogant.
– Asumă-ţi responsabilitatea pentru ideea ta sau pentru conducerea proiectului, în cazul în care este aprobat.
– Dacă vrei să schimbi ceva în atitudinea ta, atunci stabileşte ce vrei să schimbi şi caută informaţii despre cum poţi să faci asta.

Accepţi
Este de preferat să rămâi pe locul actual dacă:
– nu sunt oportunităţi imediate în domeniu;
– nu sunt oportunităţi colaterale (de schimbare a domeniului de activitate);
– locul actual de muncă este cel puţin acceptabil din punctul de vedere al condiţiilor;
– nu sunt presiuni majore, financiare sau de altă natură;
– nu intenţionezi să dezvolţi ceva pe cont propriu.

Dacă simţi că nu mai poţi îndura, probabil că vei alege o altă cale. Tu ştii cel mai bine. Asta este, de fapt, marea provocare. Poţi să îţi faci un plan-beton în carieră, plan care va fi dat peste cap pentru că nu mai e nevoie de specializarea ta. Cel puţin deocamdată. Şi atunci trebuie să faci ceva până se reaşează lucrurile.

– Schimbă-ţi atitudinea şi comportamentul. Află cum poţi să faci asta. Şi fă-o! Zi de zi. Cu perseverenţă, răbdare şi curaj.

Pleci
– Pleacă numai după ce ai căutat!
– Cântăreşte bine opţiunile şi oportunităţile pe care le ai pe piaţă.
– Fă-ţi CV-ul în mod profesionist (scoate în evidenţă lucrurile care te avantajează, trece în CV rezultatele cuantificabile pe care le-ai obţinut la locurile de muncă anterioare). Dacă nu te pricepi, apelează la cineva care ştie cum se face asta.
– Prezintă-te OK la interviuri. Schimbă-ţi atitudinea dacă vezi că după zece interviuri nu te bagă nimeni în seamă, deşi ai cunoştinţele şi expertiza necesare.
– Ai încredere, perseverenţă şi răbdare. Vremurile sunt aşa cum sunt.

Un sfat de sezon: Cunoaşte-ţi limitele personale!

168-33699-2223_lacramioaratoma_29_c.jpgLăcrămioara Toma, consultant, Total Business Solutions

În vremurile de criză, toţi angajatorii încearcă să reducă, pe cât posibil, costurile cu salarii, bonusuri, prime, beneficii etc. Pentru a-ţi păstra jobul, dar şi pentru a ocoli lista neagră a reducerilor, trebuie în primul rând să-ţi cunoşti limitele.

Acum, prioritatea oricărei persoane nu ar trebui să fie găsirea unui loc de muncă mai bine plătit, mai aproape de casă sau într-un domeniu mai apropiat de visele sale. Prioritar trebuie să fie jobul actual şi menţinerea lui. În acelaşi timp, trebuie să te pregăteşti şi pentru situaţia în care, la un moment dat, compania ar putea fi obligată să facă disponibilizări. Este bine să urmăreşti ce mai oferă piaţa în condiţii de criză şi dacă nu cumva o companie mai stabilă economic decât cea în care lucrezi acum are nevoie de tine. Nu refuza nicio întâlnire propusă de vreo firmă de recrutare, chiar dacă ştii că angajatorii fac oferte salariale mult mai mici decât în anii anteriori, plecând greşit de la premisa că acum există pe piaţă foarte multe persoane fără un loc de muncă. Flexibilitatea, adaptabilitatea şi gândirea pe termen lung reprezintă abordări care fac parte din planurile strategice ale oricărui om de succes.

Cum să economiseşti timpul şi banii

168-33698-2223_creion_29.jpgPentru a-ţi putea menţine jobul:

– Fă-te de neînlocuit! Demonstreză că eşti în continuare cel mai bun, chiar dacă ştii că nu vei mai primi bonusul de sfârşit de an. În felul acesta vei câştiga încrederea angajatorului, iar atunci când va fi posibilă  o avansare, fii convins că  vei fi trecut pe lista celor care au prioritate. În perioade incerte, sunt preferate avansările interne.
– Implică-te în alte proiecte! Este o altă metodă prin care te poţi dezvolta în perioade dificile. Acceptă să preiei şi alte atribuţii, chiar dacă le vei face, deocamdată, în regim de voluntariat.
– În cazul în care deţii o poziţie de nişă şi simţi că lucrurile nu merg tocmai bine, existând riscul de a rămâne fără job, ai putea să apelezi la o companie de recrutare care oferă şi servicii de consiliere în carieră. Încercând singur să faci o schimbare într-un domeniu care s-ar putea dezvolta, există posibilitatea să îţi iroseşti timpul şi ­banii, descoperind prea târziu că alegerea nu ţi se potriveşte.

Te-ar putea interesa și: