După ce anul acesta România a trecut de pragul de 500 kilometri de autostradă, anul viitor au termen de finalizare mai multe contracte încheiate în vara anului 2011, însă ne vom putea bucura de noi kilometri de autostradă numai dacă viitorul Guvern Ponta va găsi fondurile necesare pentru continuarea proiectelor.
Potrivit datelor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), în prima parte a anului viitor au ca termen de finalizare proiecte care însumează aproape 180 de kilometri.

Partea proastă este că unii constructori au anunţat deja că nu pot termina lucrările la termen şi au cerut suplimentarea fondurilor din cauza unor alunecări de terenuri sau alte motive, aşa cum a arătat capital.ro încă de la finele lunii trecute.

Cel mai avansat proiect este Deva-Orăştie, cu o lungime de 32,5 km, şi care are ca termen de finalizare luna februarie 2013. Constructorii au realizat mare parte din lucrări, o porţiune de aproape 15 kilometri fiind deja finalizaţi, însă nu au mai fost daţi în circulaţie, deşi autorităţile au anunţat că acest lucru este posibil în prima jumătate a lunii decembrie.

Inaugurările din 2013 depind de cât de lungă e iarna

Nici la celalte proiecte care au ca termen de finalizare luna aprilie a anului viitor, autorităţile nu mai sunt sigure că vor fi inagurate conform calendarului anunţat. “Au apărut unele probleme, iar pentru rezolvarea lor e nevoie de un acord de la Bruxelles”, ne-au declarat reprezentanţi ai Companiei de Drumuri.

Aceştia au devenit mai sceptici acum în ceea ce priveşte deschiderea circulaţiei pe cei 180 de kilometri. Motivul? “Sunt mai mulţi factori. În primul rând este vorba de fondurile alocate, aşteptăm să se aprobe bugetul şi abia apoi putem confirma, iar în al doilea rând este vorba de vreme”, ne-au explicat reprezentanţi ai CNADNR.

Potrivit acestora, dacă vom avea o iarnă grea care se va întinde până în martie, atunci constructorii nu se vor putea încadra în termen. În ceea ce priveşte autostrada Transilvania, finalizarea celor 65 de kilometri de la Suplacu de Barcău la Borş, tronson pe care a rămas compania Bechtel, reprezentanţii CNADNR spun că “dacă vor fi bani în bugetul CNADNR, atunci se vor desfăşura lucrări“.

 
 
Proiect (km) termen finalizare

Deva-Orăştie (32,5)    februarie 2013
Orăştie-Sibiu Lot 4 (16)    aprilie 2013
Orăștie-Sibiu lot 3 (22)    aprilie 2013
Orăștie-Sibiu lot 2 (19,7)    aprilie 2013
Orăştie-Sibiu lot 1 (24)    aprilie 2013
Lugoj-Deva lot 1(27,4)    aprilie 2013
Nădlac-Arad lot 2 (16,6)    aprilie 2013
Nădlac-Arad lot 1 (22,2)    aprilie 2013 (contract reziliat, urmează o nouă licitaţie la începutul anului)
Suplacu de Barcău-Borş (64,25)    decembrie 2013